Page 20 of 22

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-22 19:02:49
by Mattias 924
[Bobo] wrote:
Mattias 924 wrote:Jag skulle prova med att hårdlöda.
Det gör jag gärna.
Vad rekommenderar du för lod?

Bobo

Gränsen för mina kunskaper har tyvärr passerats.

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-22 19:04:14
by [Bobo]
Mattias 924 wrote:Gränsen för mina kunskaper har tyvärr passerats.
Då får jag fråga i lodaffären. Loderian?

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-22 19:27:55
by QV_
tenn vill väll ha en +300 grader och silverlod en +600 grader.

Kylaren är tennlöd så det borde hålla.
men sliverlod är (dyrare) och mer permanent.

/Jan

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-22 19:32:15
by [Bobo]
QV_ wrote:tenn vill väll ha en +300 grader och silverlod en +600 grader.

Kylaren är tennlöd så det borde hålla.
men sliverlod är (dyrare) och mer permanent.

/Jan
Tack Jan!
Då satsar jag på tenn. Kommer ju använda det till resten av karossen, så det blir smidigast att köra på samma.
Beställer hem grejer i helgen.
Behöver även beställa lite andra verktyg till ett annat projekt som är på g. Men det kommer i separat tråd. :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-22 19:44:42
by gtBen
[Bobo] wrote:Har svinroligt varje dag och längtar tillbaka till garaget så fort jag åkt därifrån
Bra jobbat med delarna 8)
Den känslan känner jag igen när man gör saker fina genom en ordentlig arbetsinsats. Känslan att sen sätta tillbaka och använda det igen är så härlig, kanske för att det är så ovanligt att göra så i dagens samhälle. Det handlar inte om att man inte kan köpa en ny, och bättre avkoppling finns inte.

Bengt

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-22 20:06:30
by [Bobo]
Tack Bengt! :D
Ja, jag inser att det inte är meningen att man ska laga något numera. :?

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-26 21:57:19
by [Bobo]
När jag skaffade Jaggan skaffade jag även ett konto på Jaguarklubbens forum.
I min enfald trodde jag att alla forum var som 944sverige och blev ganska besviken när det visade sig att kunskapsnivån och intresset inte riktigt kändes värdigt ett märkesforum.
Men sen slog det mig att nästan alla trådar avhandlade nyare bilar. Dom kan svinmycket och är asintresserade av nyare Jaguarer, men när det gäller dom äldre bilarna är det ett fåtal medlemmar som håller fanan högt.

Den insikten gjorde att jag fick lite bättre förståelse för varför i princip alla mina trådar förblev obesvarade och varför dom inte verkade så entusiastiska över min stundande renovering.
Trådar om fabriksnya bilar, däremot. Dom svämmade över med glada tillrop och tips.
Det gjorde att jag tröttnade efter ett tag och när forumet bytte adress och alla konton var tvungna att uppdateras så sket jag i det och var borta i nästan två år.

Fram tills i förrgår då jag plötsligt fick för mig att jag skulle ställa en fråga igen.
Nytt alias och ny registrering.
"Hur monterar man isär bromspedalen på en XJ6 -75?"
Ingen vet. Knappt ens någon som har varit intresserade av att läsa frågeställningen ens.
Säkert ett guldforum, men inte till det jag behöver det.
Får leta mig utomlands tror jag. Och dessutom mer modellspecifikt eller veteranorienterat...

Hur som helst har jag bockat plåt idag. :D
På en Jaguar XJ sitter säkringslådan på samma ställe som på en 924. Under instrumentbrädan på vänstersidan alltså.
Lådan täcks av en vinylbeklädd plåt med ett vred till innerbelysningen (har jag för mig) och en inspektionslucka. Själva luckan var i ganska risigt skick på donatorn. :?
IMG_20160426_134316.jpg
IMG_20160426_135503.jpg
Varken den stora plåten eller luckan finns att köpa nytt, så jag hade inte så mycket val utan fick kavla upp ärmarna och bocka lite plåt igen. :D
Hade nog gjort en egen oavsett tillgång nu när jag tänker efter...
IMG_20160426_160559.jpg
Måtta, märka, klippa, bocka, testa.
IMG_20160426_161049.jpg
Som en smäck (efter lite justeringar)! :D
Återstår att borra ett hål, lacka svart och klä i vinyl, men det hanns inte med idag. Vinylen kommer nog dröja tills det är dags för resten av interiören.
Hoppas kunna renovera och återanvända dekalen, men jag tror att det går att hitta reproducerade dekaler om den skulle visa sig vara i för dåligt skick.
Förhoppningsvis behöver den bara göras ren och få nytt lim, men det återstår att se.

Arbetet fortsätter imorgon. :D

Bobo

Posted: 2016-04-27 01:51:16
by Saikko
Fota dealen, det finns alltid nån för ute som kan ordna en ny

Skickat från min H60-L04 via Tapatalk

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-27 06:54:53
by Borken
Precis, det där skriver valfri reklamfirma ut på nån minut!

Re:

Posted: 2016-04-27 07:20:24
by [Bobo]
Saikko wrote:Fota dealen, det finns alltid nån för ute som kan ordna en ny

Skickat från min H60-L04 via Tapatalk
Borken wrote:Precis, det där skriver valfri reklamfirma ut på nån minut!
Har jobbat med grafisk form i många år, så den biten är jag inte så bekymrad över. :wink:
Handlade mest om att jag vill använda originalgrejerna så långt det går...

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-05-06 13:18:26
by Sebastu
Hej Bobo, hur går det? Är det blästring på gång nu? Så härligt att läsa ikapp den här tråden!
Det kommer att bli så bra, och det är alltid enormt inspirerande!

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-05-06 17:10:07
by [Bobo]
Sebastu wrote:Hej Bobo, hur går det? Är det blästring på gång nu? Så härligt att läsa ikapp den här tråden!
Det kommer att bli så bra, och det är alltid enormt inspirerande!
Roligt att höra!
Det går framåt! :D
Snabbare nu när jag har en blästertunna och slipper stålborsta allt...
Har fortfarande inte hämtat hem karossen. Väntar på besked från en tjomme med en 944:a som kanske fortfarande behöver lite lack. :wink:

Är i garaget varje dag och försöker jobba minst 6 timmar per pass.
Har haft lite sidoprojekt och möblerat om lite, men i övrigt ligger fokus på Jaguaren 7 dagar i veckan. :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-05-06 17:28:11
by Sebastu
Vill du lacka den fortfarande :) Trodde du prioriterade Jaggan. Säg bara till. Jag är mellan konsultuppdrag, dvs arbetslös, så jag kan komma med den nästan när som helst det passar dig!

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-05-06 17:42:23
by Janne J
Jag tror du är en ovanligt ung ägare av en XJC :wink:
Vi träffade på ett gäng från jaguarklubben vid ett tillfälle förra året, vill inte vara den som på något sätt raljerar över andra men jag hade dragit ner medelåldern rejält om jag varit med i den klubben ( är 53 år..).

Roligt att se att du kämpar på i bra tempo, gött jobbat :#pray:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-05-06 17:55:28
by [Bobo]
Sebastu wrote:Vill du lacka den fortfarande :) Trodde du prioriterade Jaggan. Säg bara till. Jag är mellan konsultuppdrag, dvs arbetslös, så jag kan komma med den nästan när som helst det passar dig!
Klart jag vill! :D
Vore guld om du hade möjlighet att komma ner redan i nästa vecka. Ska bli bra väder...
Vi kan väl ta det över mail eller sms?
Janne J wrote:Jag tror du är en ovanligt ung ägare av en XJC :wink:
Vi träffade på ett gäng från jaguarklubben vid ett tillfälle förra året, vill inte vara den som på något sätt raljerar över andra men jag hade dragit ner medelåldern rejält om jag varit med i den klubben ( är 53 år..).

Roligt att se att du kämpar på i bra tempo, gött jobbat :#pray:
Tack! :D
Det gäller att inte tappa moment.
Ja, jag börjar inse att bilrenovering generellt verkar vara ett spel spelat av lite äldre förmågor...
Träffar en hel del bilfolk numera när jag slipper gå till ett vanligt jobb och snittåldern på min bekantskapskrets har nog gått upp med närmare 40 år...
Men Jaguarfolk verkar, precis som du säger, vara snäppet äldre än alla andra i hela världen.

Men dom sitter inne på mycket kunskap, gubbarna. Så jag försöker hålla öronen öppna när jag träffar representanter från det gamla gardet. :D

Bobo