Jaha, vad ska jag skylla på nu då?!
Inser att det gått över en månad sedan jag uppdaterade den här tråden...
Därmed inte sagt att det inte har hänt något med projektet sen senaste inlägget. Tvärt om!
Heltidsarbetet har blivit just ett sådant och slitet börjar nu innebära att högen med renoverade delar snart är större än den orörda.
Har fortfarande inte hämtat hem karossen, så arbetet har fokuserats på allt som monterades bort från donatorn. Allt ska renoveras, så det spelar ingen roll i vilken ordning det sker.
Planen var att göra klart karossen först, men nu blev det tvärt om.
Känns kul att veta att jag kan börja montera ihop den direkt med nyrenoverade delar när karossen väl är rostlagad och lackad.
Ett exempel på vad jag menar med att allt ska renoveras är hur jag hanterat den här killen:
IMG_20160414_094928.jpg
Själva lådan sitter fastskruvad ovanpå fläktpaketet som sitter mot torpedväggen inne i coupén och innehåller i princip bara ett stort vakuumdrivet spjäll.
För att överhuvudtaget se den måste man montera bort hela instrumentbrädan och mittkonsolen.
Bilden illustrerar hur den såg ut efter att ha suttit på ovannämnda ställe sedan 1974. Jag är antagligen den första som ser den sedan den monterades...
IMG_20160414_094945.jpg
Efter att allt monterats isär borstade jag bort all färg och ytrost med roterande stålborste.
IMG_20160414_101555.jpg
Det som inte gick att komma åt med borsten tog jag med bläster istället.
IMG_20160419_131601.jpg
Plåten torkades ren med thinner och fick ett lager rostskyddsfärg följt av fyra lager blanksvart.
IMG_20160419_132104.jpg
Medan färgen torkade borstades alla obehandlade ståldetaljer rena och plastdetaljerna tvättades.
Lyckades montera isär utan att sabba något, så allt gick att montera ihop igen när det väl var tillsnyggat.
IMG_20160420_165312.jpg
IMG_20160420_171345.jpg
IMG_20160420_171358.jpg
Vakuumklockan fungerar fortfarande, men jag saknar en bit skumgummi som ska sitta runt kanterna på själva spjället. Tror att det ska sitta där för att det inte ska skramla när spjället stängs, så det måste jag komma ihåg att skaffa och montera dit innan jag gömmer lådan bakom dom fyra timmars arbete som det innebär att gräva fram den igen när den väl är monterad i bilen.
Hela operationen tog kanske 5 timmar från ax till limpa. På en del som ingen någonsin kommer se och som dessutom fungerade helt klanderfritt innan jag plockade isär den.
Men det här är en helrenovering och jag vill iallafall kunna visa bilder på att det är gjort.
Det här var ju bara en del. Men ungefär samma sak har hänt med minst en del om dagen den senaste månaden.
I takt med att delarna renoveras flyttas dom från en hylla som jag har mot en vägg och ner i stora plastlådor med lock som jag förvarar under arbetsbänken. Skyddat från damm och höga fall. Redo att monteras när karossen är klar.
Har svinroligt varje dag och längtar tillbaka till garaget så fort jag åkt därifrån.
Hittills har jag inte stött på några större problem och kostnaderna hålls fortfarande under fullständig kontroll.
Börjar bli dag att beställa hem första lasset med slitdelar som ska bytas. Lager, packningar, bussningar och sånt. Ser inte fram emot det, men det måste ju göras tids nog.
Letar efter någon som kan svarva bromsskivor så jag slipper köpa nya sådana, men i övrigt är det mest gummi, lager och leder som behöver bytas...
För mer info om den senaste månadens framsteg får ni gärna kolla
http://www.hiatus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bobo