Page 19 of 22

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-03-08 22:45:40
by [Bobo]
Ja, det känns riktigt skönt att äntligen börja laga saker. :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-03-09 08:40:46
by Mattias 924
Är det verkligen du som skrivit nedanstående inlägg?

forum/viewtopic.php?f=17&t=25351&hilit= ... 90#p257504" onclick="window.open(this.href);return false;

forum/viewtopic.php?f=3&t=24505&p=24034 ... gt#p240345" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-03-09 09:06:32
by [Bobo]
Mattias 924 wrote:Är det verkligen du som skrivit nedanstående inlägg?

forum/viewtopic.php?f=17&t=25351&hilit= ... 90#p257504" onclick="window.open(this.href);return false;

forum/viewtopic.php?f=3&t=24505&p=24034 ... gt#p240345" onclick="window.open(this.href);return false;
Mmm... :roll:
Jag lär mig visst ett och annat.

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-03-09 18:23:38
by mojo158
Har ibland undrat om det är samma Bobo som jag minns från för några år sedan./Staffan

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-03-09 20:12:40
by [Bobo]
mojo158 wrote:Har ibland undrat om det är samma Bobo som jag minns från för några år sedan./Staffan
Ja, det känns som att det hänt en hel del när jag går tillbaka och läser gamla trådar.
Inte utan att jag känner mig rätt så stolt över att faktiskt ha lärt mig en del under åren. :D

Mycket handlar om tillgång till verktyg och garage. Om jag skaffat det tidigare hade jag antagligen kommit igång tidigare. Det är i princip det enda jag ångrar i mitt liv. Att jag inte skaffade en Porsche och ett garage betydligt tidigare...

Hur som helst så utnyttjar jag det faktum att både garage och verktyg finns maximalt just nu.
Fortsatte svetsandet idag. :D
När jag väl hade slipat ner allt till plåt hittade jag några fler angrepp. Totalt har jag lappat på fyra ställen hittills på den här plåten. Sparar 3000 spänn på att inte köpa en ny, så ganska bra timlön ändå...

En bild säger ju som bekant mer än 1000 ord. Så här kommer drygt 4000 ord helt okommenterat.
IMG_20160309_112359.jpg
IMG_20160309_114635.jpg
IMG_20160309_141444.jpg
IMG_20160309_145133.jpg
Återstår att slipa lite till på det jag svetsade idag och att byta lite plåt ute på skärmkanten. När det är klart har jag slut på saker att svetsa på i garaget så jag är osäker på hur jag ska gå vidare om jag inte lyckas få hem karossen innan det sker.

Har ju yttertrösklarna i garaget kom jag på nu.
Dom behöver också lite ny plåt på några ställen.
Bra där! Då har jag att göra några dagar till även utan karossen. :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-03-10 11:47:19
by patand
Man blir ju nästan tårögd! Du slutar aldrig imponera på mig med plåt och lackjobb! :)

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-03-10 16:51:06
by [Bobo]
patand wrote:Man blir ju nästan tårögd! Du slutar aldrig imponera på mig med plåt och lackjobb! :)
Tack så mycket Patrik! :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-20 20:32:37
by [Bobo]
Jaha, vad ska jag skylla på nu då?! :?
Inser att det gått över en månad sedan jag uppdaterade den här tråden...
Därmed inte sagt att det inte har hänt något med projektet sen senaste inlägget. Tvärt om! :D

Heltidsarbetet har blivit just ett sådant och slitet börjar nu innebära att högen med renoverade delar snart är större än den orörda.
Har fortfarande inte hämtat hem karossen, så arbetet har fokuserats på allt som monterades bort från donatorn. Allt ska renoveras, så det spelar ingen roll i vilken ordning det sker.
Planen var att göra klart karossen först, men nu blev det tvärt om.
Känns kul att veta att jag kan börja montera ihop den direkt med nyrenoverade delar när karossen väl är rostlagad och lackad.

Ett exempel på vad jag menar med att allt ska renoveras är hur jag hanterat den här killen:
IMG_20160414_094928.jpg
Själva lådan sitter fastskruvad ovanpå fläktpaketet som sitter mot torpedväggen inne i coupén och innehåller i princip bara ett stort vakuumdrivet spjäll.
För att överhuvudtaget se den måste man montera bort hela instrumentbrädan och mittkonsolen.
Bilden illustrerar hur den såg ut efter att ha suttit på ovannämnda ställe sedan 1974. Jag är antagligen den första som ser den sedan den monterades...
IMG_20160414_094945.jpg
Efter att allt monterats isär borstade jag bort all färg och ytrost med roterande stålborste.
IMG_20160414_101555.jpg
Det som inte gick att komma åt med borsten tog jag med bläster istället.
IMG_20160419_131601.jpg
Plåten torkades ren med thinner och fick ett lager rostskyddsfärg följt av fyra lager blanksvart.
IMG_20160419_132104.jpg
Medan färgen torkade borstades alla obehandlade ståldetaljer rena och plastdetaljerna tvättades.
Lyckades montera isär utan att sabba något, så allt gick att montera ihop igen när det väl var tillsnyggat.
IMG_20160420_165312.jpg
IMG_20160420_171345.jpg
IMG_20160420_171358.jpg
Vakuumklockan fungerar fortfarande, men jag saknar en bit skumgummi som ska sitta runt kanterna på själva spjället. Tror att det ska sitta där för att det inte ska skramla när spjället stängs, så det måste jag komma ihåg att skaffa och montera dit innan jag gömmer lådan bakom dom fyra timmars arbete som det innebär att gräva fram den igen när den väl är monterad i bilen.

Hela operationen tog kanske 5 timmar från ax till limpa. På en del som ingen någonsin kommer se och som dessutom fungerade helt klanderfritt innan jag plockade isär den.
Men det här är en helrenovering och jag vill iallafall kunna visa bilder på att det är gjort.

Det här var ju bara en del. Men ungefär samma sak har hänt med minst en del om dagen den senaste månaden.
I takt med att delarna renoveras flyttas dom från en hylla som jag har mot en vägg och ner i stora plastlådor med lock som jag förvarar under arbetsbänken. Skyddat från damm och höga fall. Redo att monteras när karossen är klar.

Har svinroligt varje dag och längtar tillbaka till garaget så fort jag åkt därifrån.
Hittills har jag inte stött på några större problem och kostnaderna hålls fortfarande under fullständig kontroll.
Börjar bli dag att beställa hem första lasset med slitdelar som ska bytas. Lager, packningar, bussningar och sånt. Ser inte fram emot det, men det måste ju göras tids nog. :?

Letar efter någon som kan svarva bromsskivor så jag slipper köpa nya sådana, men i övrigt är det mest gummi, lager och leder som behöver bytas...

För mer info om den senaste månadens framsteg får ni gärna kolla http://www.hiatus.se" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-20 22:04:54
by fälgen
Det är många delar på en bil när man ska renovera allt :D

http://www.nobtec.se" onclick="window.open(this.href);return false; i Norrköping gjorde ett bra jobb på mina skivor och till bra pris.

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-20 23:17:49
by posse944
fälgen wrote:Det är många delar på en bil när man ska renovera allt :D

http://www.nobtec.se" onclick="window.open(this.href);return false; i Norrköping gjorde ett bra jobb på mina skivor och till bra pris.

Håller med fälgen. Jag har lämnat in flera saker hos Nobtec och de har alltid leverat :)

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-21 06:59:47
by patand
Tjusigt blir det! :#pray:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-21 07:54:24
by [Bobo]
fälgen wrote:Det är många delar på en bil när man ska renovera allt :D

http://www.nobtec.se" onclick="window.open(this.href);return false; i Norrköping gjorde ett bra jobb på mina skivor och till bra pris.
Ja, det är ju det. :D
Tack för lånet av blästerskåpet förresten!
Ska kolla med nobtec. Tack för tips!
posse944 wrote:Håller med fälgen. Jag har lämnat in flera saker hos Nobtec och de har alltid leverat :)
Låter ju betryggande! :D
Kommer ni ihåg vad det kostade?
patand wrote:Tjusigt blir det! :#pray:
Tack Patrik! :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-22 18:46:52
by [Bobo]
På en Jaguar från 70-talet är i princip allt som inte är gummi eller skinn gjort av plåt. Även sånt som man numera kommit fram till var en dålig idé att tillverka i plåt.
Det hjälper ju inte mig, tyvärr. Jag får fortfarande dras med innerskärmar gjorda i 0,7mm plåt som slutade tillverkas för ungefär 15 år sedan. Mycket lappande blir det...
Även expansionskärlet för kylsystemet är gjord av plåt, såklart. Extra tunn plåt för att vara säkra på att det ska bli riktigt jobbigt att åtgärda när någon kört med bara vatten i systemet några år för många. :?
IMG_20160413_101030.jpg
IMG_20160413_110739.jpg
IMG_20160413_110744.jpg
IMG_20160413_110748.jpg
IMG_20160413_110754.jpg
IMG_20160413_110758.jpg
Det är ingen idé att ens försöka MIG-svetsa dom hålen. Det skulle vara som att svetsa i folie.
Så den här rackarn kommer jag bli tvungen att gassvetsa. Har varken gassvets eller kunskap, så jag skjuter den framför mig tills jag skaffat bådadera. :?

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-22 18:50:01
by Mattias 924
Jag skulle prova med att hårdlöda.

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-04-22 18:57:10
by [Bobo]
Mattias 924 wrote:Jag skulle prova med att hårdlöda.
Det gör jag gärna.
Vad rekommenderar du för lod?

Bobo