åsikter om mitt el schema.

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
royen
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2013-02-22 16:26:14
Bilmodell: 944 s2
Årsmodell: 1989
Location: Falkenberg
Contact:

åsikter om mitt el schema.

#1 Post by royen »

Hej allihop har suttit ett tag och försökt pilla ihop ett litet el schema till det lustgas kit jag har till min mustang gt 05 och skulle gärna vilka ha era synpunkter och åsikter om detta.

EDIT;: Verkar som att inte hela bilden syns, om det är så för er också så är här en länk istället.
http://s7.postimg.org/kh3ywpnbf/diagram.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag är fullständigt grön vad det gäller el, bil el elscheman och allt som har med el att göra överhuvudtaget så ha gärna lite överseende med mitt första försök till schema, men rätta gärna alla mina fel!


Liten beskrivning kanske behövs.

Jag vill ha en separat säkringsbox för att slippa skarva mig in på original kablaget så mycket sin möjligt och för lättare felsökning. Därför den extra boxen nedanför batteriet som ni ser.

de blå grejerna är mina fyra knappar som ska styra allt.

0 tändningen slås på gör att ström kommer till alla knappar

1. On knappen, ger ström till TCS och NMU
2. Startar flask värmarenvärmaren
3. Rensar och fyller slangarna med gas
4 öppnar flaskan.

Gula föremål är säkringar, röda boxar är relän, svarta pilar är jord.

På höger sida mellan dom reläna som går till flask öppnaren har jag ritat 12v rakt ut i ingenstans, den ska upp till boxen och säkras med 30A egentligen.

Hoppas det går att förstå hur jag tänkt mig.

Är detta korrekt kopplat rent eltekniskt?

Tack på förhand.

Image


Edit: ändrade lite om tändning ock knapp 1

EDIT;: Verkar som att inte hela bilden syns, om det är så för er också så är här en länk istället.
http://s7.postimg.org/kh3ywpnbf/diagram.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by royen on 2013-04-19 06:34:03, edited 2 times in total.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#2 Post by QV_ »

Har igentligen ingen erfarenhet om lustgas men jag har varit och meckat med ett elsystem till en "dragster"

Eftersom jag är rätt nyfiken av mig så frågade jag varför? (de var kopplat som det var)

Så det jag saknar på din ritning är hur startmotorn är inkopplad.
Detta eftersom man MÅSTE köra startmotorn först några varv innan man kopplar på tändningen.
Körningen av startmotorn ventilerar ur eventuella rester av lustgasen ur cylindrarna eftersom man inte vill ha dom där under starten.

Sedan förstår jag inte förkortningarna nmu tcs så jag kanske skriver detta helt i onödan.

/Janne

som inte har för avsikt att skriva något mera i tråden eftersom kunskapen är mycket bristfällig, men någon stans i bakhuvudet gnager det att man måste kyla motorn med bensin undertiden lustgasen är inkopplad... inte heller den ventilen ser jag på ritningen, med tillhörande tryckvakt

royen
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2013-02-22 16:26:14
Bilmodell: 944 s2
Årsmodell: 1989
Location: Falkenberg
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#3 Post by royen »

Tack för ditt svar.

Trodde jag hade skrivitlite mer än vad jag tydligen gjorde :?: men jag var nog lite trött igår,

För det första så är det ett vått system, det blandar både bränslet och gas samtidigt och sprutar det mot spjällhuset istället för ett torrt som tillför det extra bränslet genom det vanliga insprutet.

NMU = Nitrous management unit, den här enheten ser till att blandningen av bränsle och gas alltid är rätt. Den gör det genom att känna av flaskans tryck och anpassar bränslet efter detta. Den är kopplad till sojällhuset och känner av när du ger full gas och då aktiveras systemet och den släpper igenom bränsle och gas.

TCS = Traction control switch, Programeras för att bestämma i vilken växel och mellan vilka varvtal som blandningen ska skickas in. t.ex går den att ställa på att den ska skicka bränsle/gas vid växel 2,3,4,5 och mellan 3000-6000 varv och sedan stänga av.

Värmare är helt enkelt en tunn dyna man lindar runt flaskan som värmer upp denna.

NMU får bränsle genom en adapter på bränslerören jämte motorn.


Några rester av gas har jag aldrig läst skulle vara något problem med det här systemet eftersom den slutar spreja så fort du bryter mot några av dom inställda parametrarna. Släpper du fullgasen så slutar den spruta och då förbränns den nog ganska fort.

Det går inte heller att fylla upp med gas vid för låga varv så det hindrar effektivt risken för att spränga motorn på det viset.

Hoppas jag svarade på din fråga och tack igen för ditt svar.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#4 Post by QV_ »

Så då har man yttrerligare lite "onödigt vetande" liggandes i bakhuvudet. Att jag skulle börja köra lustgas i min B18 (Volvo rödblock) är nog inte troligt (fast igentligen inte helt omöjligt heller).

Så jag får väll stoppa undan dessa kunskaper någostans med resten om trimmnig.

Får kolla en gång till på ditt elschema i helgen

/Janne

Så länge NMU är hel och inte läcker så kommer det ingen gas ner i motorn. Så frågan man bör ställa sig är hur lång MTBF det är på enheten och vad och hos vem felet kommer... För saker tenderar att vara hela tills dom går sönder.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#5 Post by QV_ »

Angående "öppnaren" så känns det som att du vill kunna växla polaritet med de 2 reläna.

Du har ritat 2 kablar till två strömbrytare men om du" bara skall växla polaritet" och inte kunna lägga båda anslutningarna till öppnaren mot jord så kan du koppla ihop båda relänas pol 86 och växla plats på 87 och 87a på ett av de två reläna. Då behöver du bara en strömbrytare. Man får då koppla in "stängt" läge på öppnaren när reläna är i vila.

/Jan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#6 Post by QV_ »

De kanske har löst det så att "rensa" är normalt "öppen" och stänger först när den får spänning.
Om då något läcker under tiden bilen inte används så går det inte fram till motorn.

Då när du manuvrerar "Rensa" så stänger den så att trycket kommer fram till motorn när man öppnar flaskan.
Om detta sker när motorn redan är startad så har man tagit bort risken med att kunna starta med gas i motorn.

En fundering från Jan

royen
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2013-02-22 16:26:14
Bilmodell: 944 s2
Årsmodell: 1989
Location: Falkenberg
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#7 Post by royen »

Angående öppnaren så är det en trevägs knapp, (till)-från-(till) , som styr den. Inte två separata. Funderade dock på att sätta ett åtta poligt relä istället för dom två andra vilket borde fungera om jag tänker rätt och ger mig lite mindre prylar att krångla med.

Om man kopplat som du beskriver, borde inte motorn på flaskan jobba hela tiden för att stänga/öppna flaskan?

Rensventilen (aka Purge solenoid) är stängd tills man aktiverar den, och du har gas fram till NMU så fort du öppnat flaskan. Dock är NMU stängd tills de olika kriterierna är mötta. NMU släpper fram när full utslag på gasspjället känns av och då spärrar TCS tills man ligger i rätt växel och har uppnått rätt varvtal.

Jag har givetvis ingen aningom hur NMU är konstruerad men att den skulle släppa fram gas när den går sönder känns osannolikt. Har läst om ett par enheter som inte fungerat men då har den helt enkelt inte svarat alls.

Tanken med en öppen rensventil vid ingen spänning är ju dock tilltalande måste jag säga, och knappen bryter spänningen när man vill rensa rören. Har aldrig läst om några bekymmer på det viset med det här systemet men nån gång ska ju vara den första.


Tack så mycket så långt!

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#8 Post by QV_ »

royen wrote:Angående öppnaren så är det en trevägs knapp, (till)-från-(till) , som styr den. Inte två separata. Funderade dock på att sätta ett åtta poligt relä istället för dom två andra vilket borde fungera om jag tänker rätt och ger mig lite mindre prylar att krångla med.

Om man kopplat som du beskriver, borde inte motorn på flaskan jobba hela tiden för att stänga/öppna flaskan?
Det beror på hur den är uppbyggd

Om flasköppnaren här "helt mekanisk" alltså den kör motorn så länge du har knappen i "körläge" och du själv måste avgöra när flaskan är öppnad eller stängd så kommer den att jobba hela tiden.

Om öppnaren har någon form av styrutrustning som känner av när flaskan är stängd/öppnad (alltså kommit till ändläge) så skall det inte ge något/borde inte ge något bekymmer.

Detta borde dock framgå från instruktionen fill flasköppnaren.

/Janne

royen
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2013-02-22 16:26:14
Bilmodell: 944 s2
Årsmodell: 1989
Location: Falkenberg
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#9 Post by royen »

Den är helt mekanisk, man håller knappen i ungefär två sekunder för att öppna/stängda.

Hade det varit ett stort/svårt projekt att själv sätta dit någon sorts styrmodul tor du? Det låret ju ganska bekvämt med em sådan.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#10 Post by QV_ »

Den enklaste arianten är en mirobrytare som känner av att ventilen är stängd, antingen på motorn fysiska position eller flaskarmens position.

Denna mikrobrytare kopplas då i serie med plusmatningen innan relät. Alltså innan den ansluts mot 87/87a.
Då får motorn + tills armen har nått rätt läge och då tas + bort. Eftersom brytaren monteras innan relät så påverkas inte - när relät växlar läge och vill köra motorn åt andra hållet.

/Jan

Skall man ha elekronisk övervakning så finns det många varianter att bygga på. Men det är kanske lättast att behålla den manuella varianten

royen
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2013-02-22 16:26:14
Bilmodell: 944 s2
Årsmodell: 1989
Location: Falkenberg
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#11 Post by royen »

Min gud! Hade skrivit ett ganska långt inlägg på telefonen och sen försvann allt!

För att ha sagt att du inte skulle skriva mer i tråden så har det blivit ganska många rader nu janne ;-) det tackar jag för!

Det låter absolut som något jag tänker försöka göra mem först ska jag installera allt annat och testa så det funkar ordentligt tänkte jag. Så om du inte ser någrafel eller brister i hur jag lagt upp det så kommer jag börja dra kallat så gott jag kommer hem från jobb om 14 dagar :-(

Förresten, har du någon koll på vart man kan hitta bra säkringsboxar? Hade velat ha em med plats för ett gäng säkringar och några relän. Kanske är lättare att ta på skroten iofs.

Tack för att du tagit dig tid att diskutera lite.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: åsikter om mitt el schema.

#12 Post by QV_ »

På "bättre" biltilbehörsfirmor så finns det reläsocklar att köpa i byggsatsform.
Till dessa skall man använda oisolerade kabelskor (med tillhörande tång) så kan man få till det snyggt.
När det gäller säkringsdosor så finns det en uppsjö med varianter till ljudbyggare. Men det är lite förmycket plexiglas och guldplättering på dessa enligt min smak.

Jo det vart några rader i tråden, men inte så mycket om lustgas för där har jag bara läst några kapitel här och där om. El och elschema däremot har jag inga som helst bekymmer med...

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users