Brännare och temperatur

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Brännare och temperatur

#1 Post by mojo158 »

Hej,

Med anledning av att jag inte får bort bakre bromsoket på volvon och att att jag misstänker att jag snart kommer att behöva värma på 944an (ska tex byta hjullager) har jag köpt mig en brännare. Lite sent undrar jag nu vilken temperatur som brännaren ska ge (max-min) och vilken temp ger tex en gassvets. Denna brännare ska ge 1900 grader. Kan det bli för varmt? När det gäller volvon oroar jag mig för att jag ska värma ca 10-20 cm från röret till tanken, bör man tex avskärma med en plåt? Tänker att det kanske även kan bli för varmt i navet när jag ska ta bort lagret?

/Staffan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Brännare och temperatur

#2 Post by QV_ »

järn tenderar att bli rött vid 1200 grader. Men det säger inget om brännaren du köpt orkar värma upp järnet snabbt nog så att inte värmen hinner sprida sig i området. Det fungerar det också men då blir det inte rött (vilket alltså inte är nödvändigt) humm konstig mening men det får duga

Bromsskivor kan ju glöda ibland så det håller för värme men bensin och plasttankar gillar inte värme...
Men kommer du verkligen åt att värma på bultens gänga med OK och skiva monterat? Att värma upp bultskallen gör ingen glad.

Är skivan kass så kan man ju alltid skära av en halvmåne först.

/Janne

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Brännare och temperatur

#3 Post by mojo158 »

Hej Janne,

Äntligen ett svar på frågan, du förutsåg även vissa andra frågor som har kommit efter att jag skrev den ursprungliga frågan. Nu har jag även fått liknande problem med 944an och våren är här. Jag trodde i min enfald att det räckte med att värma på bultskallen och att värmen då skulle sprida sig längs bulten till gängorna, men så är det alltså inte. Menar du att jag ska skära bort en halvmåne på skivan för att komma åt att värma på gängorna från bultens spets? Nu gäller det 944an och där ska jag byta skivor men inte ok. Håller tex fodret/packningen runt kolven för upphettning, även om skivan kan glöda.

På 944an är det framoken som ska bort. Här har jag fått loss bulten men den går fortsatt lika trögt så att det är en maxinsatts för varje femtedelsvarv jag lossar den, jag har kommit ca två gängvarv efter mycket slit. Vet inte om det är rost på bultens spets som jag drar igenom eller om det är locktite. Kan värme ha effekt även i ett sådant fall där bulten är loss men går mkt trögt. På 944an sitter bulten ca 5 cm från bromsslangen istället (för bensinslangen). Om jag nu ska värma på bultskallen ska jag då sattsa på att avskärma eller måste jag ta bort slangen?

/Staffan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Brännare och temperatur

#4 Post by QV_ »

Kan du jucka på bulten så rekomenderar jag att man drar ut/drar in... och håller på så tills man har fått loss bulten. Man skall alltså inte bara "dra ut" utan med "juckandet" så rensar man gängorna. I början så är det bara typ 5-10 grader men får man hålla på en stund så släpper det. Skittråkigt men rätt enkelt. Kommer man åt med mutterdragare kan även detta verktyg användas.

Personligen skulle jag inte värma upp en bultskalle för att få gängan varm. Vid närmare eftertanke så NEJ, NEJ (men om du får för dig att göra detta så lossa slangen eller allra minst på luftningsnippeln så att du inte spränger slangen (och träffar ögat). Men helst Nej Nej

En direkt träff av brännaren på gummi är inte bra... oavsett om det är en packning eller en slang.

Att med en gassvets värma upp bulten (efter att ha kapat bort en bit av skivan) under 30-60 sekunder för att få detaljen varm ser jag inte som något bekymmer för övriga detaljer på oket så länge värmen inte träffar direkt på det känsliga området. Man värmer alltså på bulten och sedan väntar man 5 minuter innan man lossar på eländet enligt metoden högst upp i detta inlägg.

/Janne

Det är enligt mig bättre med en "ordentlig" värme som värmer hårt på en punkt under kort tid än att mesa med liten brännare under lång tid. Är det inte tillräckligt på 60 sekunder så är det för klent

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users