Som sagt, bälte bör man ha på sig, även på isen, i vår bil finns kniv och glashammare inom räckhåll i fall man mot all förmodan skulle köra igenom isen och behöver ta sig ut snabt. Dock så är risken att volta större på dessa plogade och kontrollborrade banor och man kommer lätt upp över 100 km/h i de snabba partierna.
Det som jag misstänker har hänt i detta fall, är att banan plogats någon vecka tidigare, sen har det töat och där efter har vallarna fryst. Träffar man en sådan vall i hög hastighet är det lätt hänt att man voltar. Detta hände i Strängnäs för drygt 2 veckor sedan, som tur var slutade olyckan med enbart materiella skador.
Se hur enkelt det kan gå riktigt illa,
http://www.youtube.com/watch?v=rOUUfCL9cdE" onclick="window.open(this.href);return false; ca 9,15 in i filmen ser ni hur BMW:n i Strängnäs slår runt.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600