Dödsolycka vid istävling!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Dödsolycka vid istävling!

#1 Post by [Bobo] »

Detta ämne är på begäran av trådskaparen delat från följande tråd: forum/viewtopic.php?f=17&t=27317&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;

// Mod

patand wrote:Läste förresten om en tråkig olycka som skedde idag på en sjö i sörmland där en kille i 50 års åldern omkom när bilen voltade på sjön. :( Får en att börja fundera på om det är 4-punktsbälte och hjälm på nästa gång man kör på isen.
Tråkigt att höra... :(
Har hört en massa snack om att många väljer att köra helt obältade och med nervevade rutor för att kunna ta sig ur snabbt om bilen skulle gå igenom isen...
Personligen är jag mer rädd för att volta än att gå igenom, så jag kommer fortsätta spänna fast mig.
Men frågan är ju vad som är troligast... Att drunkna eller volta och dö, och vad väljer man? :? *ta i trä*

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 1.3 - Uppdaterad 8/2

#2 Post by patand »

[Bobo] wrote:Personligen är jag mer rädd för att volta än att gå igenom, så jag kommer fortsätta spänna fast mig.
Men frågan är ju vad som är troligast... Att drunkna eller volta och dö, och vad väljer man? :? *ta i trä*
Om isen håller för att köra på så är ju risken att gå igenom helt plötsligt på den plogade banan otroligt liten.

Jag har därför också kört bältad alla gånger. Men kanske vore det smartare att använda 4-punktsbältet när jag ändock har ett sådant, det har ju snabbspänne så man kan lossa det snabbt om man måste ur. Hjälm har jag inte använt på sjön trots att jag aldrig skulle få för mig att köra på bana utan den. Min instruktörkollega kom dock med hjälmen under armen och hade den på huvudet när han körde på isen förra helgen, "har jag hjälm kan jag lika gärna använda den" och det är väl egentligen sant.

Förlåt för kludd i tråden Erol, men det handlar ju iaf om iskörning. Jag (eller du) kan ju bryta ut de senaste inläggen om du vill. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 1.3 - Uppdaterad 8/2

#3 Post by DLS »

Jag var på isen där mannen omkom :(
Vi skulle ha haft klubbmästerskap men det var ju bara att avbryta direkt.
Som sagt det är bättre att använda bälte o ha med sig en bälteskniv i bilen än köra utan.
Sorry för OT
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 1.3 - Uppdaterad 8/2

#4 Post by patand »

DLS wrote:Jag var på isen där mannen omkom :(
Kan du berätta mer om vad som hände? Inte för att man vill gotta sig i detaljer utan för att vi alla kanske kan lära oss av denna tragiska händelse och öka säkerheten för oss och andra.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Dödsolycka vid istävling!

#5 Post by DLS »

Jag vet tyvärr inte exakt vad som hände, vi var i depån o han volta i andra änden av banan längst bort från depån.
Han åkte utan bälte säger dom o han slungades ur bilen o dog direkt vad jag hört.
Han åkte en av dom snabbaste bilarna där, en special gjord audi v8 quattro gjord enbart för iskörning, dock utan bur tror jag.
Han hade kanske överlevt om han hade haft bälte o hjälm.
Detta är väldigt tragiskt, iskörning som är det roligaste som finns.
Även fast jag inte kände han så är detta hemskt o jag lider med hans familj.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Dödsolycka vid istävling!

#6 Post by patand »

DLS wrote:Han hade kanske överlevt om han hade haft bälte o hjälm.
Bälte har jag alltid haft (dock ska jag nog gå över till 4-punktaren) och speciellt nu när man har rallydäck då det börjar gå riktigt fort så känns det väldigt olustigt utan bälte. Hjälmen borde baske mig börja följa med också, man är ju dum som kört utan när man alltid har en hjälm på vid bankörning.

Håller helt med om att det är hemskt och givetvis väldigt jobbigt för familjen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Dödsolycka vid istävling!

#7 Post by Erol »

Som sagt, bälte bör man ha på sig, även på isen, i vår bil finns kniv och glashammare inom räckhåll i fall man mot all förmodan skulle köra igenom isen och behöver ta sig ut snabt. Dock så är risken att volta större på dessa plogade och kontrollborrade banor och man kommer lätt upp över 100 km/h i de snabba partierna.

Det som jag misstänker har hänt i detta fall, är att banan plogats någon vecka tidigare, sen har det töat och där efter har vallarna fryst. Träffar man en sådan vall i hög hastighet är det lätt hänt att man voltar. Detta hände i Strängnäs för drygt 2 veckor sedan, som tur var slutade olyckan med enbart materiella skador.

Se hur enkelt det kan gå riktigt illa, http://www.youtube.com/watch?v=rOUUfCL9cdE" onclick="window.open(this.href);return false; ca 9,15 in i filmen ser ni hur BMW:n i Strängnäs slår runt.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users