Nån som är bra på diesel?

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Nån som är bra på diesel?

#1 Post by FSN »

Har problem med bruksbilen. En Opel Vectra diesel (samma italienska motor som i tex Saab 93). I början av sommarn så luktade den mycket diesel precis vid start( bara en kort puff i ett par sekunder) om den stått still i runt ett dygn. Startade jag den inom en timme så luktade det inte alls eller betydligt mindre. Ingen rök eller lukt fö.

Kollade oljan och nivån var ca 2cm över högsta nivån, bilen hade rullat 600mil sen oljebyte och nivån var korrekt vid bytet. Åkte in med bilen och felet dom hittade på den var en ordentlig spricka i avgas-flexslangen. Fö inga fel, dvs inga felkoder....... :roll:

Den höga "oljenivån" diskuterades en stund men dom kunde inte förklara det. Oljan byttes och flexslangen byttes ut. Efter detta håller jag koll på oljan, 40-50 mil senare har oljenivån inte stigit så att jag kan se det. Det jag kan konstatera är att efter 50 mil så är oljan fortfarande helt gyllengul och så klar att den är svår att se på stickan. Vid tidigare byten så har den varit svart efter några mil.

Jag har naturligtvis egna ideer vad det kan vara för fel och jag kan säga att det är en missräkning att nivån visuellt inte höjt på dom 100mil jag kört men jag vill höra vad panelen har att säga om det. Jag har möjlighet att utnyttja maskinförsäkringen i 900 mil till men då måste ett fel fram.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Nån som är bra på diesel?

#2 Post by Mattias 924 »

Jag har bara skruvat med lombardini-diesel. Ur det ser ut på din bil vet jag inte och om det här felet över huvud taget är möjligt vet jag inte heller.

Hade det varit en lombardini hade jag tvärsäkert sagt att en spridare läcker och att oljan är ljus beror på att den är kraftigt utspädd med diesel.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Nån som är bra på diesel?

#3 Post by FSN »

Mattias 924 wrote:Jag har bara skruvat med lombardini-diesel. Ur det ser ut på din bil vet jag inte och om det här felet över huvud taget är möjligt vet jag inte heller.

Hade det varit en lombardini hade jag tvärsäkert sagt att en spridare läcker och att oljan är ljus beror på att den är kraftigt utspädd med diesel.

Jag vet inte vad lambardini-diesel är? Oljan är nybytt sen 100mil och är rimligtvis inte utspädd med diesel men jag tror du har rätt, innan oljebytet var det mycket diesel i oljan och motorn var pga diseln riktigt vältvättad invändigt, därför ren och fin olja nu. Trodde också på läckande spridare men varför spär den inte oljan nu längre efter oljebytet?

Kan den läckande avgasslangen eller partikelfilter mm ge spädning av motoroljan?

Kan det vara nåt annat än läckande spridare?

Hur mår en motor efter relativt omfattande diselspädning av motoroljan?

Vad kan/skall man kräva för kontroller av försäkringsbolaget förutom byte av spridare?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Nån som är bra på diesel?

#4 Post by Mattias 924 »

Industri och marinmotorer.

http://www.lombardinigroup.it/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Att oljenivån inte längre stiger skulle kunna bero på att det är så mycket diesel i oljan att den läcker in i förbränningsrummwn och förbränns.

Vill motorn ibland gå nåt eller några extravarv mot tidigare när man stänger av den?
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Nån som är bra på diesel?

#5 Post by QV_ »

Även dieselpumpen kan läcka in bränsle i blocket (allt beroende på konstruktion).

vill man vara säker så får man testa http://www.petrologic.se/TexChek.html

men det finns ett DIY test (förutom att lukta på oljan) som kallas "paper towel test" som går ut på att lägga en drope varm olja/diesel på ett pappershanduk och kolla ringarna. Dieseln skall tydligen göra en större cirkel snabbare än motoroljan.
Image
Lånda bild från tråd http://www.duramaxforum.com/forum/how-t ... -test.html

/Janne

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Nån som är bra på diesel?

#6 Post by FSN »

Jag är ganska säker på att det inte är nån diesel i oljan nu efter oljebytet, inte ännu iallafall. Innan bytet var det ca 2cm över strecket på stickan, då var det diesel i oljan. Nu ligger nivån på stickan på samma nivå som efter bytet, alltså ingen olja. Tydligen trycker den inte ut olja förrän nivån är 2cm över maxnivån och då misstänker jag att den i sådana fall trycker ut via vevhusventilationen. Inga misständningar eller nåt annat konstigt med motorn.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Nån som är bra på diesel?

#7 Post by FSN »

Mattias 924 wrote:Industri och marinmotorer.

http://www.lombardinigroup.it/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Att oljenivån inte längre stiger skulle kunna bero på att det är så mycket diesel i oljan att den läcker in i förbränningsrummwn och förbränns.

Vill motorn ibland gå nåt eller några extravarv mot tidigare när man stänger av den?
Hur menar du att det skulle kunna läcka in, ser inte hur det skulle kunna trycka det nån annan stans än via vevhusventen? Tror inte att det är nån diesel att tala om just nu och den har aldrig gjort några extravarv med eller utan diesel i oljan.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Nån som är bra på diesel?

#8 Post by Mattias 924 »

Inte alldeles ovanligt att motorer med mycket bränsle i smörjoljan går några varv extra när de är varma. Dieseln kommer förbi kolvringarna och motorn går en liten stund extra. Påminner om bensinmotorer som glödtänder. Är du lika gammal eller äldre än jag så minns du säkert det fenomenet.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Nån som är bra på diesel?

#9 Post by FSN »

Idag så "regenererade" motorn partikelfiltret. Jag tycker fö att den gör det allt för ofta. Den blåste ut filtret för mindre än 1500km sen. Kollade oljan direkt när den regenererat klart och oljenivån hade ramlat upp 1-2cm över maxnivån på stickan. Nån som har hört talas om nåt liknande? Har googlat runt på det mesta om diselspädning av motorolja, igensatta partikelfilter mm men inte hittat nåt.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users