Lackering nånting är fel, hjälp?
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Lackering nånting är fel, hjälp?
Tjena , har en Toyota Supra 89:à som jag gjort oordning för försäljning. Har rostlagat och lackat om hela baken och en dörr med bra resultat. Tog i efterhand beslut att även lacka om targaluckan och då börjar problemen.
Samma färg men tyvärr hade Biltema bytt ut sin gamla thinner som jag använde för spädning av färgen så köpte deras "nya" förtunning vilket inte alls fungerade. Kör med mecanlack utan härdade. Köpte fin thinner i en båthandel som primärt var till epoxyfärg. Och sedan en tredje thinner som stod att den var för sprutlackering, men samma resultat.
Vet nu inte helt säkert att de är thinnern som är fel, jag lackade ju bilen med bra resultat.
Andra förslaget är att jag på mått sätt får med olja från antingen att kompressorn läcker ned i tanken. Kör med dubbla vatten filter av enklare mod, men borde inte dessa fånga även olja. Slangarna är nya för "bilen".
Har en mod bättre vatten avskiljare som jag ej vågade använda pga att den blivit kontaminerad förr av olja för en dimsmörjare satt kopplad innan men detta på gamla slangarna. Färgen liksom flyter undan och gör "kratrar" som man ser grundfärgen i imitten.
Bifogar bilder om någon kan hjälpa
Samma färg men tyvärr hade Biltema bytt ut sin gamla thinner som jag använde för spädning av färgen så köpte deras "nya" förtunning vilket inte alls fungerade. Kör med mecanlack utan härdade. Köpte fin thinner i en båthandel som primärt var till epoxyfärg. Och sedan en tredje thinner som stod att den var för sprutlackering, men samma resultat.
Vet nu inte helt säkert att de är thinnern som är fel, jag lackade ju bilen med bra resultat.
Andra förslaget är att jag på mått sätt får med olja från antingen att kompressorn läcker ned i tanken. Kör med dubbla vatten filter av enklare mod, men borde inte dessa fånga även olja. Slangarna är nya för "bilen".
Har en mod bättre vatten avskiljare som jag ej vågade använda pga att den blivit kontaminerad förr av olja för en dimsmörjare satt kopplad innan men detta på gamla slangarna. Färgen liksom flyter undan och gör "kratrar" som man ser grundfärgen i imitten.
Bifogar bilder om någon kan hjälpa
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Det där beror väl på slipdamm...
Har du använt "klibbtrasor" när du blåst bort slipdammet, eller bara en fuktig trasa.
Du får tyvärr slipa ner, göra om och göra rätt..
Har du använt "klibbtrasor" när du blåst bort slipdammet, eller bara en fuktig trasa.
Du får tyvärr slipa ner, göra om och göra rätt..
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Ja, har kört som "vanligt" med klibbtrasa blåst rent med blåsmunstycke. Har iaf lackat en 6-7 bilar förr utan detta resultat. och slipdamm borde ju bygga uppåt om de ligger under lacken detta är som kratrar och färgen trycks undan utav främande medel.
Kan ju vara slaggprodukter i dålig thinner eller olja som sagt?
Mvh Fredde
Kan ju vara slaggprodukter i dålig thinner eller olja som sagt?
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Och Ja slipa ned måste jag ju hur som göra. iaf ned till grundfärgen igen. och när jag sprutade denna blev de bara ca 2 st sånna här "kratrar" och inte speciellt djupa så de gick att slipa till.
Mvh Fredde
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Nu är jag lååångt ifrån lackerare, men det är inte silikon?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
det är viktigt att använda rätt sorts förtunning till färgen, det skiljer på vanlig cellulosa förtunning (har för mig den heter så) som biltema säljer o den som man ska ha när man sprutlackar.
Jag använder bara biltemas förtunning till att rengöra verktygen o spruta rent sprutan med.
men i ditt fall ser det mer ut som att du har problem med silikon, har du vaxat huven med silikon vax så måste du slipa rent huven helt för att färgen ska fästa rätt.
men det kan även vara som du säger, skit från kompressorn.
Edit: Emm hann före mig
Jag använder bara biltemas förtunning till att rengöra verktygen o spruta rent sprutan med.
men i ditt fall ser det mer ut som att du har problem med silikon, har du vaxat huven med silikon vax så måste du slipa rent huven helt för att färgen ska fästa rätt.
men det kan även vara som du säger, skit från kompressorn.
Edit: Emm hann före mig
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Jag fick precis samma sak som du, och fick svaret av min lack-gubbe att det var slipdamm som var skurken.Freddie_81 wrote:Ja, har kört som "vanligt" med klibbtrasa blåst rent med blåsmunstycke. Har iaf lackat en 6-7 bilar förr utan detta resultat. och slipdamm borde ju bygga uppåt om de ligger under lacken detta är som kratrar och färgen trycks undan utav främande medel.
Kan ju vara slaggprodukter i dålig thinner eller olja som sagt?
Mvh Fredde
Jag fick slipa ner, la en ny primer på (för säkerthets skull) och lackade och dom kratrarna försvann.
Jag körde med samma spruta, samma thinner och färg som innan...
Märkligt som tusan.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Ja har förstått att Biltemas "nya" bara är till för rengörning =) men deras gamla thinner fungerade utmärkt. Men innan lackerting påbörjades så thinnertorkades targaluckan noga då på helt härdad färg och thinnertorkade även efter första slipningen på den härdade färgen för att sen lägga primern.
På med primer som blev helt ok efter lite våtslip. torkade av med våt trasa, blåste rent med munstycke och sen på med klibbduk som var ny från förpackningen.
Däremot så polerade jag av vax från huven på bilen någon timme innan lackering. Tvättade händerna med nafta efter men lackar i dress med uppkavlade ärmar. kan silikonet om de är de komma härifrån ? inget jätte skvätt direkt vid avpolering
till saken hör att jag innan jag lade primern provat 2 ggr att spruta med samma resultat men med olika thinner. Nu sista gången sprutade jag efter att ha sett tidigt att problemet upstod igen halva luckan var med olika färg/thinner blandning från färdigblandad färg jag hade problem med innan , mesta för att se om de var någon skillnad.
Mvh Fredde
På med primer som blev helt ok efter lite våtslip. torkade av med våt trasa, blåste rent med munstycke och sen på med klibbduk som var ny från förpackningen.
Däremot så polerade jag av vax från huven på bilen någon timme innan lackering. Tvättade händerna med nafta efter men lackar i dress med uppkavlade ärmar. kan silikonet om de är de komma härifrån ? inget jätte skvätt direkt vid avpolering
till saken hör att jag innan jag lade primern provat 2 ggr att spruta med samma resultat men med olika thinner. Nu sista gången sprutade jag efter att ha sett tidigt att problemet upstod igen halva luckan var med olika färg/thinner blandning från färdigblandad färg jag hade problem med innan , mesta för att se om de var någon skillnad.
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Fick samma resultat när jag skulle lacka ett lyktlock. Kratrar. Slipade ner igen , lade på Hagmans sprutspackel, slipade, lackade. Samma kratrar igen. Min granne som lackat en hel del ("semi-proffs") sade: Silikon... Han sade nåt åt att "du får f.n inte ens nämna ordet silikon samtidigt som du håller i sprutan så känsligt är det" och så nämnde han något om en svensk bilfabrik som fick lacka om bilar bara för att en anställd hade vaxat sin egen bil med silikonhaltigt vax och sedan gått till jobbet på bilfabriken och kontaminerat bilar. Sant eller inte, trot den som vill.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Men de måste ju försvinna med thinner och ren trasa? Nu senaste gången så hade jag ju vaxat av bilen innan så kan ju vara de. Måste bara kika om de är silikonbaserat vax.
Mvh Fredde
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Thinner hjälpte inte mig. Provade t o m Hagmans silikonborttagare (luktade misstänkt likt thinner) men kratrarna kom igen. Fick slipa bort skiten ...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Nu har iaf bortslipningen påbörjats. Slipar er allt och börjar om. Men färgen måste bara härda helt. Tänkte ju att tjejen och dottern skulle få ta denna bil till Stjärnhovs 80:tals träff och jag 951:an.
Sidofråga: kan man besiktiga utan targaluckan?
Mvh Fredde
Sidofråga: kan man besiktiga utan targaluckan?
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Har fått exakt det när jag höl på å lackerade för nåt år sedan, hade inga silikonprodukter i närheten. BIlen var nog inte vaxad på över 10 år troligtvis, då bilen stått på en gräsmatta alla dom år innan jag köpte den. Hittade ingen bra lösning, så fyll gärna på med förslag.
Är det inte sådana som kallas "fiskögon" ?
http://hurlackera.se/problem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det inte sådana som kallas "fiskögon" ?
http://hurlackera.se/problem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
"fiskögon" är väl det man får vid nedslipning av "apelsinlack" innan lacken blir helt slät. Min nedslipning slutade när jag hade ett fisköga varannan cm. Tog jag mer så kom grundfärgen fram.
Sett på bilderna så skulle jag gissa på vatten eller olja. Sedan är lackare hysteriskt rädda för silicon, men om det är befogat eller inte har jag ingen aning om. Själv använder jag ren siliconspray vid montering av djävliga gummilister så parkera inte nära mig ifall ni är rädda
Vattenavskiljare gör bäst nytta på kall luft, så en vattenavskilljare skall helst inte monteras direkt vid kompressorn (där 99% av dom sitter)
Eftersom en kompressor lämnar ifrån sig olja under drift så tror inte jag att en oljedimmer "kontaminerar" en vattenavskilljare. Detta är bara en tanke för vore så fallet skulle många varningar för dåliga vattenavskilljare finnas på nätet och jag har inte sett enda inlägg om vattenavskilljare överhuvudtaget.
/Janne
Sett på bilderna så skulle jag gissa på vatten eller olja. Sedan är lackare hysteriskt rädda för silicon, men om det är befogat eller inte har jag ingen aning om. Själv använder jag ren siliconspray vid montering av djävliga gummilister så parkera inte nära mig ifall ni är rädda
Vattenavskiljare gör bäst nytta på kall luft, så en vattenavskilljare skall helst inte monteras direkt vid kompressorn (där 99% av dom sitter)
Eftersom en kompressor lämnar ifrån sig olja under drift så tror inte jag att en oljedimmer "kontaminerar" en vattenavskilljare. Detta är bara en tanke för vore så fallet skulle många varningar för dåliga vattenavskilljare finnas på nätet och jag har inte sett enda inlägg om vattenavskilljare överhuvudtaget.
/Janne
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Lackering nånting är fel, hjälp?
Men det hade suttit en dimsmörjare innan vattenavskiljaren. Dimsmjörjan används för att smjöra luftdrivna verktyg.QV_ wrote:
Eftersom en kompressor lämnar ifrån sig olja under drift så tror inte jag att en oljedimmer "kontaminerar" en vattenavskilljare. Detta är bara en tanke för vore så fallet skulle många varningar för dåliga vattenavskilljare finnas på nätet och jag har inte sett enda inlägg om vattenavskilljare överhuvudtaget.
/Janne
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
Who is online
Users browsing this forum: No registered users