Bildesign-det var bättre förr?

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Bildesign-det var bättre förr?

#1 Post by M-Nilsson »

Är det fler än jag som tycker att designen bland många äldre bilar är snyggare än dagens modeller av samma märke? Enligt min smak kan en bil vara snygg utan att vara fylld med så många luftinsläpp som möjligt, kromade detaljer osv..för att inte tala om inredningen! Designen blir ju mer och mer "överdriven" på något sätt tycker jag, i alla fall vad gäller vissa bilmodeller.

Vad gäller Porsche så är ju designen suverän (med något undantag), men kollar man på 911:an tex så gillar jag designen något mer bland de äldre -80 talarna än dagens modeller. Det finns säkert hur många exempel som helst, Volvo P1800..den är ju riktigt läcker designmässigt till skillnad från dagens vovve modeller!

Så vad tycker ni, någon som kan hålla med mig? 8)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

Re: Bildesign-det var bättre förr?

#2 Post by Jesper von Wowern »

Det var bäst på 60-talet och början av 70-talet. Inte en massa hänsyn till krocksäkerhet, lagar om lampor, luftmotstånd & annat blaj. Det finns en nydesign baserad på E-type som är riktigt snygg utan att kännas för retrodesignad annars tycker jag att de flesta återupplivade designer mest känns som att det inte går att få fram en vacker 60-talsdesign på en vagn idag trots att många uppenbart försöker. Det är nog dags för bildesign att gå in i en helt ny era istället för att modernisera det befintliga och återskapa det gamla, då kan det komma något supersnyggt som ingen tänkt på, igen - precis som det gjorde på 60-talet.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users