Blocket idioter

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Blocket idioter

#1 Post by emm »

Startar en ny tråd, med tanke på vilket svar Mr Dezent fick i sin säljestråd... här kanske kan komma mycket kul...

Jag säljer ett visst bilmärke, varav annonsering på blocket är ett måste, men ibland hade jag väldigt gärna sluppit...


En idiot ringde på en bil som han skulle köpa om 3 (tre!!!) år, det var inte just denna bil utan en liknande bil och han "sonderade bara terrängen" med en miljon frågor...

En annan idiot ringde och påpekade att det stod fel färg i annonsen mot vad det stod på vägverkets uppgifter under annonsen, bilen är förklarad som champagne av mig och brun av vägverket, kunden var inte intresserad av bilen utan ville bara påpeka att det var felskrivit (bilens färg i verkligheten är champagne), jag tackade artigt och la på luren...




Jag har inte problemet med för mycket fritid, tydligen finns det dom som har detta...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Blocket idioter

#2 Post by gegge »

Jag älskar verkligen att få "-va e sistapris?" och inget mer...

Får jag "-jag bjuder xxx:-" brukar jag svara att kom med pengarna i handen så får vi se, man får aldrig svar tillbaka. Eller om man som Malmöbo säljer en bil och någon frågar om man är intresserad av en snöskoter i inbyte - säkert användbar på den lokala skoterleden. Hade en IWC till salu för ett tag sedan och jag tröttnade på alla puckon, drog in annonsen och sålde den på Kaplans istället. Samtidigt sålde jag en Klippo där kåpan spuckit två timmar efter att annonsen kommit ut! Problemet med trevlig forum som det här är att de flesta har redan den bil de vill ha med rätt utrustning vilket tvingar ut annonserna på Blocket.

Det som förvånar mig är att alla bilhandlare gått över till Blocket, trodde Bytbil och allt vad de heter var en bättre mer proffsigt forum.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Blocket idioter

#3 Post by Cédric »

Ser verkligen fram emot att sälja bruksclion om nån månad :(

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Blocket idioter

#4 Post by Mattias 924 »

Jag och min mor hade en gång varsin Saab 9000 av 1996 års modell, en röd och en blå, och skulle sälja den ena p.g.a. att min mamma tagit ut en ny tjänstebil och jag skulle ha den bil, min eller hennes, som inte blev såld.

I annonsen så skrev jag ungefär såhär:

Två stycken Saab 9k. en ska bort p.g.a. tjänstebil.

Då ringde det en kille sóm säkert inte fått åka så mycket skridskor när han var liten och tjatade länge om vad den nya tjänstebilen kostade och om han kunde få köpa den.

För ett tag sedan så hade jag ett par dåliga vinterdäck till Saab 9k ute på det här forumet (passde på 924) samt även på blocket. 600.- hade jag satt som pris. Först så ringde det en man som berättade att han bara tänkte köpa två av däcken om jag lovade att de passade på en Mitshunitschu eller vad han hade för bil. Jag sa att han fick köpa alla fyra och de kostade 600.- och att jag inte visste om de passade på hans bil. Han förklarade igen, i ett mycket högre tonläge, att han bara behövde två och att det var bäst för mig att jag lovade att de passade på hans bil och så ville han veta vad det kostade för två. Där la jag på luren.

Senare mailade det en kille som vi kan kalla Adam från Arboga och ville komma och köpa dom "imorgon".
Jag ringde upp honom och sa att det var inga problem om han kom före 11:00 för då var jag tvungen att åka bort. Han lovade att komma före 11:00. Fem över elva ringde jag honom och skulle fråga om han var påväg. Hans tjej svarade och sa att han snart skulle vara framme. Tjugo över elva så ringde jag igen men då svarade ingen. Senare på kvällen kom ett mail från en kille som vi kan kalla Bertil.
Och vet ni vad.
Han hade samma mailadress som Adam...

Dagen efter så kom det i alla fall en man från Skövde och köpte däcken i en problemfri affär. Men åka Skövde - Örebro tur och retur för att köpa en uppsättning gamla vinterdäck :roll:
Jag mailade tillbaka till "Bertil" och skrev att han hade otur för att igår så skulle det ha kommit en kille från Arboga och köpt dom men han kom inte så jag hade kört bort dom på soptippen.

I måndags så satte jag ut en annons på en åkgräsklippare med totalrasad motor. Motorblocket hade spruckigt och ALLT var trasigt vilket jag inte gjorde någon hemligt av för de som hörde av sig. Det var säkert tio som ringde under den halvtimmen som gick innan jag stängde av telefonen. Den såldes efter fem minuter till begärt pris till den andra som ringde och han åkte från Stockholm till Örebro för att hämta den så jag var nog lite för billig. Jag fick också en massa mail om att den där skulle aldrig gå att sälja men själva var de vänliga nog att kunna komma och hämta skräpet och t.o.m. kunna betala en symbolisk summa om jag bestämde mig snabbt o.s.v. De flesta undrade också (givetvis) vad det var för fel på motorn.
Till de som var oföskämda svarade jag att jag inte riktigt visste vad det var för fel på motorn men den startade bara om man hade startkablar från bilen och att den tyvärr redan var borta.

Jag använder alltid ett oregistrerat kontantkort när jag annonserar på blocket...
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Blocket idioter

#5 Post by Mattias 924 »

En sak till, och jag kommer att komma på fler...

Jag annonserde en båt en gång och i annonsen var det en riktigt snygg bild på den som en kompis hade tagit med sin proffskamera. En riktigt lyckoskott och riktigt, riktigt bra bild. Det såg verkligen ut som en bild ur en reklambroschyr.

Jag fick ett samtal från en arg man som upplyste mig om att det var förbjudet att stjäla bilder ur reklambroschyrer och använda i annonser. Det var dessutom oärligt att visa en bild på en annan båt än den som jag skulle sälja...
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Blocket idioter

#6 Post by emm »

gegge wrote:
Det som förvånar mig är att alla bilhandlare gått över till Blocket, trodde Bytbil och allt vad de heter var en bättre mer proffsigt forum.
Vi har inte gått över från bytbil, allt ligger där men länkas till blocket. jag föredrar själv bytbil, men statistik på svar och antal faktiska sålda bilar, där slår blocket bytbil på fingrarna ordentligt.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

Re: Blocket idioter

#7 Post by Utzon.se »

Hade en Volvo V40 till salu för 29000:-

En kvinna ringde och ville ha den för 27000:-

Sen ringde en kille och ville köpa den för 12000:-

-Den är nog redan såld till en tjej för 27, sa jag
-E du inte klok, du kan inte sälja en sådan bil till en kvinna, det är ingen kvinnobil, skrek han.

5minuter senare ringde samma kille igen
-Har du tänkt på saken? sa han...

Måste erkänna att jag gillade hans prutningsteknik.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Blocket idioter

#8 Post by patand »

:lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Blocket idioter

#9 Post by Mattias 924 »

Sålde en 50hk Yamaha tvåtakts utombordare utombordare med trasig startmotor för ett par år sedan. Jag hade annonserat ut den för 10´. Det ringer en kille och ger ett riktigt skambud som jag tackar nej till varpå han blir en smula oförskämd och meddelar att jag aldrig kommer att kunna sälja den till det priset utan startmotor och så avslutar vi samtalet. Ett par minuter senare ringer samma kille med ett nu mycket trevligare tonläge och försöker sälja en begagnad startmotor till mig.

Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Blocket idioter

#10 Post by Pehr Johnsson »

....världen är full av idoter!!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Blocket idioter

#11 Post by thesaint »

Jag hade en taxikörd audi 100 av någon sen 80-tals modell som hade gått 67000 mil som jag annonserade ut på blocket för 8000.

Det ringer en man Allan som vill pruta till 5000 över telefonen och jag var inte omöjlig men kom och prova bilen först så kan vi diskutera, han kommer och provkör den och vill pruta till 3500 för att den gått så långt. Tack och hej tycker jag och ber honom återkomma med ett bättre bud.
Bilen ligger ute i 3 veckor med massor av skambud och dårar som är och provkör den. Till slut lessnar jag och plockar bort annonsen. Annonserar ut den samma dag i min tjejs namn och denna gång för 14000.

Samma man Allan ringer denna gång till min flickvän som inte kan nånting om bilar eller teknik kring dem men hon svarar på det som hon kan. Allan kommer på besök denna gång till en allmän plats eftersom det skulle vara lite tydligt om bilen stog på samma ställe. Allan prutar till 10000 och hon tar budet. Jag sitter i våran andra bil på behörigt avstånd när papperen skrivs på och pengarna lämnas över, alla verkar nöjd och jag åker fram för att hämta upp min tjej, och gissa på om det brann i hans ögon.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Blocket idioter

#12 Post by Mr Dezent »

Den här tråden kan bli hur rolig som helst.
För att bidra med eget material:

För många år tillbaka sålde jag en Saab 900 T16 Cabriolet. Priset var, inte detsamma, men lika fördelaktigt som priset jag satt på Porschen (som ju föranledde tråden). Alltså långt under vad de normalt låg på vid den tidpunkten.
Telefonen går hur varm som helst och redan samma eftermiddag står jag med en spekulant utanför mitt garage.

Jag hinner bokstavligt bara öppna garageporten (han har alltså inte ens gått in i garaget eller synat bilen närmare) då han kläcker ur sig:
"Du kan inte räkna med att få XXXX kronor för den! Jag ger dig max XXXXX kronor."

Minns ej beloppen som ni märker, men det var en prutning med en 5-10.000 kronor i alla fall.
Inombords ilsknade jag till, så jag stängde bara garageporten mitt framför näsan på honom med orden
"Du ska nog köpa en annan bil istället! Tack och hej!"

Då började han skruva på sig och mena att ... "Mjae ... Det är klart, jag vill ju kika på bilen förstås ... och allt går ju att diskutera, åt båda håll ...."

I det läget hade det inte spelat någon roll om han gett mig 10.000 kr mer än jag begärt.
Den dåren ville jag inte göra affär med, så jag bad honom fara och flyga.
Var rätt skönt att kunna kosta på sig det faktiskt ...

Person två som kom samma dag tog för övrigt bilen för utsatt pris, utan minsta krångel.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Blocket idioter

#13 Post by patand »

thesaint wrote:Allan...
Om Allan inte ser att det är samma bil så får han faktiskt skylla sig själv...

Ibland är det nog så att för lågt pris ger ingen affär och inte heller för högt pris förståss. Det gäller att ha RÄTT pris... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Blocket idioter

#14 Post by Mats Jacobsson »

För några år sedan skulle vi sälja en Mazda 626 4WS.
Bilen behövde nya dämpare fram, annars var den i bra skick.

Fick några frågor men inget direkt napp på bilen för 6 000:-
Sen ringde det en kille som sökte en sådan bil, men han kunde inte komma och titta på den för han hade inget att åka med. Han jobbade några km från mitt jobb, så jag åkte ditt för att visa bilen. Han klagade på allt och att jag måste byta dämparna åt honom för att det skulle bli en affär. Jag sa till honom trevligt att det finns firmor som säljer nya bilar, skulle inte det vara något för dig. Efter två dagar ringer han och säjer att han tar bilen om jag byter dämparna och gör ombesiktningen för 4 000:-. Förklarade att det inte var det jag tänkte göra för de pengarna. Men han tjatade på om detta en bra stund, till slut blev jag sur och sa att bilen inte var till salu längre till honom.
Då hotade han mig och skulle stämma mig för rasism och något mer jag inte förstod.
Han viste var jag bodde och min familj var i fara.
Har man ett bud så måste man sälja och alla fel skall vara åtgärdade, för man kan inte åka med en bil som inte är trafiksäker.
Tackade för upplysningen och vid höll att bilen inte var tillsalu längre samt att han var välkommen när han hade vägarna förbi.
Sen la jag på telefonen.

Bilen såldes en vecka senare till en person som viste vad han köpte och tyckte han gjorde en bra affär.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Blocket idioter

#15 Post by thesaint »

patand wrote:
thesaint wrote:Allan...
Om Allan inte ser att det är samma bil så får han faktiskt skylla sig själv...

Ibland är det nog så att för lågt pris ger ingen affär och inte heller för högt pris förståss. Det gäller att ha RÄTT pris... :)
Hehe jag upptäckte precis att för låg pris får folk att tro att det bara är skit. Jag fick många samtal där dom inte ens ville pruta andra gången bilen låg ute.
Allan påpekade för min tjej innan köpet att han hade varit och tittat på en nästan likadan bil fast betydligt risigare.
Vet inte men. Det kanske hade regnat mellan gångerna han tittade på bilen.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users