Har inte varit på Rennlist på mycket länge. Är det samma okunskap som tidigare...?
Jo det finns ju en hel del som kan nada men det finns även bra folk.
Eftersom porschen är så mycke billigare o vanligare där borta så är det flera svenssons som har dom där också.
Man kan se rennlist som ett stort volvoforum i Sverige ungefär med både ungtuppar som nyss köpt bil o gamla kunniga uvar som varit där sen urminnes tider
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Min 951 finns fortfarande och den är oftast i drift då jag brukar besikta den varje år åt nuvarande ägaren. Dock inte ännu i år...
GTR då...? Jodå, den har fått en riktig låda och koppling samt lite mer pulver... nu är den rask. Omtalade 0-200 går på 5.85 sek. Men fortfarande from som ett lam och växlar vid 1200 rpm. Har aldrig varit med om en mer fantastisk bil än denna. Inte ens trimmade sporthojar hänger med...
Byter mappar på ratten, från grundtryck, 1.2 bar med 700 whp till 2.0 bar och dryga 1100 whp och 1120 nm på hjulen. En annan kul grej är "Rolling boost". Man åker i den hastighet man vill dra ifrån, håller ner cruise knappen, gasar fullt och sen släpper knappen. Du har man det laddtryck man mappat in som önskat redan när knappen släpps. Då bär det iväg direkt. Finns oxå "Boost of the line", samma sak fast från stillastående.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
Ja, att det kan vara så barnsligt kul med bilar och effekt.
Killen som äger min gamla bor i Sthlm men har bilen hos föräldrarna i Mjölby. I år är den nog inte påställd för jag har inte besiktat åt han. Vi hoppas på nästa år...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
Herrejösses! 1100 hästar måste ju skotta på rätt bra. Nu ska man ju inte stirra sig blind på siffror för kompisens 550hästars saab "känns" mycket snabbare och råare än den 600hästars Mercedes jag provkörde för nåt år sedan men det går liksom inte att tjafsa med tanken på "över tusen hästar." ;D
Med tidigare set-up som var ganska exakt 800 på hjulen och 1000 nm gick 0-200 på exakt 7,0 enligt Racelogicen. Så GTR med launch är snabb. Likaså är ju alla växlingar utan tapp av laddtryck.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
Kul och snabb. Har nu gjort nya vxl mappar (över 1000 parametrar) så jag kan köra fullt i automatläge med rätt varv på växling, 1:an, 8100 rpm, 2:an, 8000 osv. Mycket jobb men klart. Är oxå nästan klar med BOTL = Boost of the line launch. Mycket att prova med olika varvtal och se till att få stabilt ladd innan bromsen släpps. Launch sker nu vid 3500 rpm och +0,1 Bar i ladd. Bär iväg bra kan jag lova.
Mods denna säsong är större laddkyl, 4 portars vevhusventilation, nya GTX3076 turbos samt nya R888 generation 2. Sen har en ny programvara kommit från COBB där jag kan mappa många fler parametrar. Dessutom kan jag nu programmera traction control i 7 steg som ligger i programmet. Den arbetar med sänkning av tändning och varierande gasspjäll. Det sker rätt mjukt och bilen blir snabbare. Jag kan ändra traction medan jag kör mot olika underlag och jag kan oxå ändra vanliga ECU mapparna på ratten där jag har 8 st, lägst utan ladd och med 60% trottel c:a 600 awhp till nästan 1100 awhp.
Många här med sina fina 944 Turbo skulle ha mycket nytta av ett "riktigt" sprut. Installera så mappar jag!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo