Page 3 of 6

Posted: 2010-01-30 11:38:28
by patand
Pär Hylander wrote:Fasen, du har rätt. Jag har haft två såna incidenter. Jag är livsfarlig.
:lol: Märkligt att "BDA" fortfarande existerar och inte brunnit upp... ;)

Posted: 2010-01-31 13:20:56
by emm
Detta är den bästa tråd på mycket länge! Herregud vad jag skrattar!

Fortsätt gärna!

Emm, som inte meckar så mycket... =]

Posted: 2010-01-31 20:21:29
by FSN
Som 18-åring hade jag batteriet på laddning (i bilen), anslöt polerna och batteriet sprängdes i ansiktet. En duktig smäll var det. Fick hela överdelen av batteiet i ansiktet. Motorhuven på den Saab V4an rostade inifrån efter det.

Annars så har jag lyckats smälta stora delar av kabelhärvan på 924 räsern efter nån klämd kabel vid montage av instrumentbräda, klämde nån kabel vid blinkersspaken. ca en vecka innan årets första körning i April-Maj, tror att vi fick ut bilen i slutat av Augusti.

Den bästa är topplocksrenovering av fruns Clio efter kamremsbrott. Bilen blev stående i 5-6veckor i väntan på att jag skulle få tillbaka toppen från renovering. Hade petat ner papper i cylindrarna för att inte få ner så mycket skit. På nåt konstigt sätt så plockades aldrig pappret bort innan toppen monterades. Kostade mig en ny packning, återanvände skruvarna.

Posted: 2010-01-31 20:36:11
by FSN
Kom på en riktig höjdare som jag nästan förträngt. Hade bytt motor på 924 räsern och skulle provstarta. Klickade till i startmotorn men den gick inte runt. Provade igen med samma resultat, började samtidigt lukta lite fränt..... Dom nya stålomspunna bromsslangarna bak hade fått en tjusig brun-blå blånerad färg och den invändiga teflonslanen låg tillsammans med en hel del nykokt bromsvätska på garagegolvet. Så kan det gå om man glömmer jordflätan till motorn. Jordade antagligen via motor-transaxel-växellåda-drivaxlar-bromsok-bromsslangar-kaross.

Jag var extra glad att vi snålade på slangarna till bränslet och inte tog med stålstrumpa.

Posted: 2010-02-01 23:09:20
by mr.b
Bytte luftfilter på hojen första gången och var lite orolig för att tappa något i insugs tratten som står rakt upp på en buell xb så satte i en papperstuss för att förhindra detta. Några polare kom via garaget och det blev ju en ljugarstund som vanligt och eftersom klockan började bli mycket så lag jag ihop grejerna hastigt, hastigt och startade... Jag funderade att vad nu då när den inte gick igång med detsamma så jag tryckte till på nytt och då hostade den i gång, om även lite dåligt så jag slog av.. Gissa om jag kom på vad jag glömt att ta bort, papperstussen! Av med "tank kåpan" och filterkåpan och en titt ner i tratten, inget papper där inte!! Tog jag bort det eller inte? Tänkte, skall jag våga provstarta på nytt eller skall jag börja riva motorn.. Äh, jag provstartar tänkte jag och med ett knapptryck var den igång igen. Rupp, rupp, host, rupp och ATJO! Glödande pappersbitar utefter garage golvet och 1000cc V-twin går som vanligt igen! Var väl lite orolig fösta provturen men som tur är amerikanskt så stort och grovt att en papperstuss genom motorn inte stör desto mer! :roll:

Dubbelkollar lite mer efter det.. :oops:

Posted: 2010-02-02 09:51:23
by Notch
Tro det eller ej, men det här hände faktiskt inte mig, utan en släkting. Han var i gör-det-själv-hallen för att byta olja. Bilen stod upphissad och han skruvade ur oljepluggen. Naturligtvis tappade han oljepluggen, men inte ned i oljehinken som man brukar, utan pluggen ramlade ned på golvet och rullade ned i avloppet.........

Trots att gallret skruvade bort gick det inte att hitta pluggen igen, utan min släkting fick puffa ut bilen ur hallen och låta den stå till efter helgen när han kunde köpa en ny plugg. Numera har han alltid en extra plugg med sig när han byter olja.

Posted: 2010-02-10 00:50:25
by jerker67
Lite offtopic:
Har en barndomskamrat som gör faktiskt det mesta fel och galet men tar 2 bilrelaterade jag kommer på för stunden.
Han är en kille som fångar agnmört på vintern denna vinter är det rätt lite snö på isen, så bilen (ford granada)automat. Han gör iaf. det han skall och skall bege sig därifrån men tyvärr slirar det bara, han kliver ur för att knuffa på med Driven i :) det innebär att bilen försvinner i horisonten när den får fäste..... :D

Samma bil: brottom brottom från arbetet i med ett läge på lådan stereon på full volym, efter en par km tycker han att bilen går ju inte så fort samt dåligt. han hade lagt i Lågen(1)an vad som blev slut kommer jag inte ihåg! låda, motor, båda .....

men det kan iaf. skrivas en hel bok om killen och alla klantigheter...

Posted: 2010-02-10 07:33:34
by Pär Hylander
FSN wrote: Den bästa är topplocksrenovering av fruns Clio efter kamremsbrott. Bilen blev stående i 5-6veckor i väntan på att jag skulle få tillbaka toppen från renovering. Hade petat ner papper i cylindrarna för att inte få ner så mycket skit. På nåt konstigt sätt så plockades aldrig pappret bort innan toppen monterades. Kostade mig en ny packning, återanvände skruvarna.
Haa, typ det har jag gjort oxo (vad har jag inte gjort?) En rejäl papperstuss i turbon utlopp. Vilken andnöd bilen hade när intercoolerns var igensatt på insidan!! (och vad jobbigt det var att rensa)

Posted: 2010-02-10 08:22:39
by patand
Denna tråd är bra för självförtroendet! :d=:

Posted: 2010-02-10 08:45:12
by SebStein
För att göra en kort hostoria lång...

En gång i början av 90-talet, bara några år gammalt körkort bodde jag i Los Angeles. Hade köpt mig en Mustang-67:a (som för övrigt var en av anledningarna till att jag ville till USA) :)

Ganska snabbt märker jag att det ofta när jag skall starta den bara skorrar och inget händer. Min polare Steve, som kör Mustang åxå, meddelar att det är startmotorn som rappar/missar. Han meddelar att man kan byta in dom mot renoverade på Pep Boys, skall inte kosta så mycket.

Sagt och gjort, jag jag bestämmer mig för att ta tag i det på parkeringen utanför lägenheten. Utan nån större erfarenhet av sånt här "avancerat meckande" kör jag igång. Kämpar i några timmar och känner mig sjukt manlig med skit upp till armågarna. Frammåt lunchen har jag äntligen fått ur den och precis då svänger min polare Steve in för att kolla hur det går. Han skulle skjutsa mig för att skaffa en ny.
Stolt, som en jägare med foten uppe på sitt första fällda lejon, håller jag upp startmotorn och ler självsäkert. Varpå han frågar:

-Varför har du tagit ur generatorn!?!?

Fick höra det ett tag...

/Sebbe

Posted: 2010-02-10 09:24:59
by Cédric
Nu när batterier nämndes så kom jag faktiskt på en stilig grej jag gjort. Jag hade huvudet långt nergrävt i motorrummet, tänkte inte riktigt hela vägen så jag la en 13 nyckel på batteriet när jag inte använde den, inga problem med det. Problemet dök upp först när jag la dit ytterligare en 17-nyckel utan att ens titta. PANG sa det, sedan var nycklarna ihopsvetsade, höll på att skita i brallan av den smällen :)

Posted: 2010-02-10 09:59:08
by firefish
Jag gjorde en fin grej med batteriet på 968:an. Höll på och fipplade med pluskabeln och lyckades på något fiffigt vis klämma vigselringen mellan karossen och +. Det fräste rätt bra och jag fick ett snyggt runt brännmärke runt fingret. Frun tyckte jag var lite oaktsam med ringen som fick renoveras. Hon sade inte ett ord om varken bil eller finger (fruntimmer!).

Posted: 2010-02-10 10:05:18
by patand
SebStein wrote:-Varför har du tagit ur generatorn!?!?

Fick höra det ett tag...
:lol:

Posted: 2010-02-10 10:30:21
by Jesper von Wowern
Denna fantastiska tråd borde klistras högst upp :lol: :lol: :lol: :lol:

Posted: 2010-02-10 11:50:48
by patand
Cédric och Magnus: Ajaj... bilbatterier grejar att leverera rejält med ström, farligt! :shock: