Garagemissar...

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#31 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Fasen, du har rätt. Jag har haft två såna incidenter. Jag är livsfarlig.
:lol: Märkligt att "BDA" fortfarande existerar och inte brunnit upp... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#32 Post by emm »

Detta är den bästa tråd på mycket länge! Herregud vad jag skrattar!

Fortsätt gärna!

Emm, som inte meckar så mycket... =]
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#33 Post by FSN »

Som 18-åring hade jag batteriet på laddning (i bilen), anslöt polerna och batteriet sprängdes i ansiktet. En duktig smäll var det. Fick hela överdelen av batteiet i ansiktet. Motorhuven på den Saab V4an rostade inifrån efter det.

Annars så har jag lyckats smälta stora delar av kabelhärvan på 924 räsern efter nån klämd kabel vid montage av instrumentbräda, klämde nån kabel vid blinkersspaken. ca en vecka innan årets första körning i April-Maj, tror att vi fick ut bilen i slutat av Augusti.

Den bästa är topplocksrenovering av fruns Clio efter kamremsbrott. Bilen blev stående i 5-6veckor i väntan på att jag skulle få tillbaka toppen från renovering. Hade petat ner papper i cylindrarna för att inte få ner så mycket skit. På nåt konstigt sätt så plockades aldrig pappret bort innan toppen monterades. Kostade mig en ny packning, återanvände skruvarna.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#34 Post by FSN »

Kom på en riktig höjdare som jag nästan förträngt. Hade bytt motor på 924 räsern och skulle provstarta. Klickade till i startmotorn men den gick inte runt. Provade igen med samma resultat, började samtidigt lukta lite fränt..... Dom nya stålomspunna bromsslangarna bak hade fått en tjusig brun-blå blånerad färg och den invändiga teflonslanen låg tillsammans med en hel del nykokt bromsvätska på garagegolvet. Så kan det gå om man glömmer jordflätan till motorn. Jordade antagligen via motor-transaxel-växellåda-drivaxlar-bromsok-bromsslangar-kaross.

Jag var extra glad att vi snålade på slangarna till bränslet och inte tog med stålstrumpa.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#35 Post by mr.b »

Bytte luftfilter på hojen första gången och var lite orolig för att tappa något i insugs tratten som står rakt upp på en buell xb så satte i en papperstuss för att förhindra detta. Några polare kom via garaget och det blev ju en ljugarstund som vanligt och eftersom klockan började bli mycket så lag jag ihop grejerna hastigt, hastigt och startade... Jag funderade att vad nu då när den inte gick igång med detsamma så jag tryckte till på nytt och då hostade den i gång, om även lite dåligt så jag slog av.. Gissa om jag kom på vad jag glömt att ta bort, papperstussen! Av med "tank kåpan" och filterkåpan och en titt ner i tratten, inget papper där inte!! Tog jag bort det eller inte? Tänkte, skall jag våga provstarta på nytt eller skall jag börja riva motorn.. Äh, jag provstartar tänkte jag och med ett knapptryck var den igång igen. Rupp, rupp, host, rupp och ATJO! Glödande pappersbitar utefter garage golvet och 1000cc V-twin går som vanligt igen! Var väl lite orolig fösta provturen men som tur är amerikanskt så stort och grovt att en papperstuss genom motorn inte stör desto mer! :roll:

Dubbelkollar lite mer efter det.. :oops:
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#36 Post by Notch »

Tro det eller ej, men det här hände faktiskt inte mig, utan en släkting. Han var i gör-det-själv-hallen för att byta olja. Bilen stod upphissad och han skruvade ur oljepluggen. Naturligtvis tappade han oljepluggen, men inte ned i oljehinken som man brukar, utan pluggen ramlade ned på golvet och rullade ned i avloppet.........

Trots att gallret skruvade bort gick det inte att hitta pluggen igen, utan min släkting fick puffa ut bilen ur hallen och låta den stå till efter helgen när han kunde köpa en ny plugg. Numera har han alltid en extra plugg med sig när han byter olja.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#37 Post by jerker67 »

Lite offtopic:
Har en barndomskamrat som gör faktiskt det mesta fel och galet men tar 2 bilrelaterade jag kommer på för stunden.
Han är en kille som fångar agnmört på vintern denna vinter är det rätt lite snö på isen, så bilen (ford granada)automat. Han gör iaf. det han skall och skall bege sig därifrån men tyvärr slirar det bara, han kliver ur för att knuffa på med Driven i :) det innebär att bilen försvinner i horisonten när den får fäste..... :D

Samma bil: brottom brottom från arbetet i med ett läge på lådan stereon på full volym, efter en par km tycker han att bilen går ju inte så fort samt dåligt. han hade lagt i Lågen(1)an vad som blev slut kommer jag inte ihåg! låda, motor, båda .....

men det kan iaf. skrivas en hel bok om killen och alla klantigheter...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#38 Post by Pär Hylander »

FSN wrote: Den bästa är topplocksrenovering av fruns Clio efter kamremsbrott. Bilen blev stående i 5-6veckor i väntan på att jag skulle få tillbaka toppen från renovering. Hade petat ner papper i cylindrarna för att inte få ner så mycket skit. På nåt konstigt sätt så plockades aldrig pappret bort innan toppen monterades. Kostade mig en ny packning, återanvände skruvarna.
Haa, typ det har jag gjort oxo (vad har jag inte gjort?) En rejäl papperstuss i turbon utlopp. Vilken andnöd bilen hade när intercoolerns var igensatt på insidan!! (och vad jobbigt det var att rensa)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#39 Post by patand »

Denna tråd är bra för självförtroendet! :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#40 Post by SebStein »

För att göra en kort hostoria lång...

En gång i början av 90-talet, bara några år gammalt körkort bodde jag i Los Angeles. Hade köpt mig en Mustang-67:a (som för övrigt var en av anledningarna till att jag ville till USA) :)

Ganska snabbt märker jag att det ofta när jag skall starta den bara skorrar och inget händer. Min polare Steve, som kör Mustang åxå, meddelar att det är startmotorn som rappar/missar. Han meddelar att man kan byta in dom mot renoverade på Pep Boys, skall inte kosta så mycket.

Sagt och gjort, jag jag bestämmer mig för att ta tag i det på parkeringen utanför lägenheten. Utan nån större erfarenhet av sånt här "avancerat meckande" kör jag igång. Kämpar i några timmar och känner mig sjukt manlig med skit upp till armågarna. Frammåt lunchen har jag äntligen fått ur den och precis då svänger min polare Steve in för att kolla hur det går. Han skulle skjutsa mig för att skaffa en ny.
Stolt, som en jägare med foten uppe på sitt första fällda lejon, håller jag upp startmotorn och ler självsäkert. Varpå han frågar:

-Varför har du tagit ur generatorn!?!?

Fick höra det ett tag...

/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#41 Post by Cédric »

Nu när batterier nämndes så kom jag faktiskt på en stilig grej jag gjort. Jag hade huvudet långt nergrävt i motorrummet, tänkte inte riktigt hela vägen så jag la en 13 nyckel på batteriet när jag inte använde den, inga problem med det. Problemet dök upp först när jag la dit ytterligare en 17-nyckel utan att ens titta. PANG sa det, sedan var nycklarna ihopsvetsade, höll på att skita i brallan av den smällen :)

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#42 Post by firefish »

Jag gjorde en fin grej med batteriet på 968:an. Höll på och fipplade med pluskabeln och lyckades på något fiffigt vis klämma vigselringen mellan karossen och +. Det fräste rätt bra och jag fick ett snyggt runt brännmärke runt fingret. Frun tyckte jag var lite oaktsam med ringen som fick renoveras. Hon sade inte ett ord om varken bil eller finger (fruntimmer!).
Magnus W
www.bike.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#43 Post by patand »

SebStein wrote:-Varför har du tagit ur generatorn!?!?

Fick höra det ett tag...
:lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#44 Post by Jesper von Wowern »

Denna fantastiska tråd borde klistras högst upp :lol: :lol: :lol: :lol:
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#45 Post by patand »

Cédric och Magnus: Ajaj... bilbatterier grejar att leverera rejält med ström, farligt! :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users