Koni Coilovers?
- 951racer
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2004-04-25 10:52:17
- Contact:
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Höjdjusteringen är egentligen mest för att väga in bilen.... Det borde vara kompression och retur du kan justera... Var köpte du det och vad kostade det?Modj wrote:Har själv beställt KW variant 3 till min.
Skall förhoppnings vis komma nästa vecka,
Trippel ställbara (Om man räknar med höjd)
/Modj
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Jim Profit wrote:Tog ett snack med Sanden idag och jag kommer förmodligen köpa hans Bilstein kit istället, tillsammans med lite annat godis så tror jag det blir optimalt för mina behov.
Är det coilovers eller vanliga dämpare och vad kostar dom isf.?...och vad är det mera för "godis" du funderar på ..blir ju nyfiken såklart!!
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Vanliga dämpare fast han pratade om att han hade en speciell dämpare bak som jag kunde få istället om jag la till ca 700 till den vanliga Bilsteinsatsen. Hade även tänkt byta till cupbussningar fram samt de justerbara fjäderbensplattorna han har (för att kunna ställa om camber).Anders Larsson wrote:Jim Profit wrote:Tog ett snack med Sanden idag och jag kommer förmodligen köpa hans Bilstein kit istället, tillsammans med lite annat godis så tror jag det blir optimalt för mina behov.
Är det coilovers eller vanliga dämpare och vad kostar dom isf.?...och vad är det mera för "godis" du funderar på ..blir ju nyfiken såklart!!
Modj>> Så vad kostar KW satsen?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Modj
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2004-03-30 18:28:16
- Bilmodell: Escort Cosworth
- Location: Grästorp
- Contact:
Kan ställa: Bump and Rebound.
http://www.kwsuspensions.com/coilovers.htm
(Är Variant3)
Priset. Var strax över 23000:- Inkl Moms
/Modj
http://www.kwsuspensions.com/coilovers.htm
(Är Variant3)
Priset. Var strax över 23000:- Inkl Moms
/Modj
www.carboncossie.com
www.kloma.com
Kontakt/
Lars@carboncossie.com
www.kloma.com
Kontakt/
Lars@carboncossie.com
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
23 ?... När jag hörde med dom för en tid sedan ville dom ha 25.Modj wrote:Kan ställa: Bump and Rebound.
http://www.kwsuspensions.com/coilovers.htm
(Är Variant3)
Priset. Var strax över 23000:- Inkl Moms
/Modj
Återkom gärna med en rapport när du provat dom.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Modj
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2004-03-30 18:28:16
- Bilmodell: Escort Cosworth
- Location: Grästorp
- Contact:
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Jag pratar mer än gärna fjädrar med dig Pär... Men det blir nog tyvärr lite envägskomunikation...Pär Hylander wrote:Alla pratar dämpare, ingen pratar fjädrar....
Fjädrarna är ett stort ? för mig... Jag vet inte alls vad jag skall ha varken fram eller bak ... Jag kommer att ha torisionsstavarna kvar så länge så fjädrarna på dämparna bak bör förmodligen vara rätt mjuka...
Bilen skall vara optimerad för bana, slalom, forcerad gatkörning i nämnd ordning....
Har du några idéer?
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Vad är Cupbussningar för något?Jim Profit wrote: Vanliga dämpare fast han pratade om att han hade en speciell dämpare bak som jag kunde få istället om jag la till ca 700 till den vanliga Bilsteinsatsen. Hade även tänkt byta till cupbussningar fram samt de justerbara fjäderbensplattorna han har (för att kunna ställa om camber).
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag har inte heller så mycket helt konkret att komma med, inte heller ngn direkt förstahandserfarenhet.Mr Z wrote:Jag pratar mer än gärna fjädrar med dig Pär... Men det blir nog tyvärr lite envägskomunikation...Pär Hylander wrote:Alla pratar dämpare, ingen pratar fjädrar....
Fjädrarna är ett stort ? för mig... Jag vet inte alls vad jag skall ha varken fram eller bak ... Jag kommer att ha torisionsstavarna kvar så länge så fjädrarna på dämparna bak bör förmodligen vara rätt mjuka...
Bilen skall vara optimerad för bana, slalom, forcerad gatkörning i nämnd ordning....
Har du några idéer?
/Peter Z
Men några reflextioner kan man ju plita ner ivf...
1) Tittar man på fjäderkonstanterna på dom olika stdfjädrarna inkl t.ex Turbo S och CS så är dom ca 25% av TurboCupens.... Det borde indikera att mycket styvare fjädrar är vägen att gå.
2) Många (dom flesta?) "riktiga" 9x4 racebilar har fjädrar i spannet 70-120 N/mm. Std ligger på 20-30 N/mm
3) Visserligen är det mycket som påverkar balansen i bilen, hjulvinklar, däck, kränghämmare och stötdämpare, men även fjädrarna har mkt stor inverkan. Jag tror man till en början ska försöka behålla ungeför samma förhållandet fram/bak som orginal, det borde inte je en knasig balans ivf. Dvs att bara byta till hårdare fjädrar fram tror jag är synnerligen olämpligt, bilen kommer nog att bli gravt understyrd.
Edit; nu fattade jag att du menar att du ska ha hjälpfjädrar stötdämparna bak. Går säkert utmärkt! Då tar du bara önskad "wheelrate" och drar ifrån befintlig på stavarna. Omindexering kommer du ju att få göra. Tror inte hjälpfjädrarna ska vara progressiva, för då kan det bli ett helsike att få det rätt bak när det ska cornerweightas.
4) Jag har fått för mig att man kan få betydligt bättre egenskaper med hårdare fjädrar och "orginal" stötdämpare i god kondition än tvärtom, dvs orginal fjädrar och nya dämpare. Kan dock inte bevisa det.
5) Jag tycker ställbara krängninghämmare (ivf till en axel) är lysande bra instrument att finjustera balansen på bilen med. Jag justerar om min bakre krängare (Weltmeister) i depån på under 5 minuter, behöver inte ens hissa upp bilen. Sticker in handen men en halvtumsnyckel framför bakhjulet, lossar fästet och knackar det framåt eller bakåt.
Edit2, usch vad många svengelska ord jag använder
Last edited by Pär Hylander on 2004-05-23 18:51:30, edited 2 times in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Jag är också mkt intresserad av att lära mej mer om fjädrar!
Generellt sett så pratar man ju bara om märket på fjädern, inte fjäderkonstanten, trots att det är ju fjäderkonstanten som är det intressanta. Det hade varit intressant att höra mer detaljer om Cupbilarna; antar att dom hade en uppsättning av fjädrar att välja mellan för finliret?
Jag tror också att orignal dämpare men andra fjädrar gör mer för bilen. Min bil (944 Turbo S) kränger ganska mycket i kurvorna, trots att hjulupphängningen känns ganska hård, ett beteende man borde få i en väldigt överdämpad fjäder/dämparekombination.
Generellt sett så pratar man ju bara om märket på fjädern, inte fjäderkonstanten, trots att det är ju fjäderkonstanten som är det intressanta. Det hade varit intressant att höra mer detaljer om Cupbilarna; antar att dom hade en uppsättning av fjädrar att välja mellan för finliret?
Jag tror också att orignal dämpare men andra fjädrar gör mer för bilen. Min bil (944 Turbo S) kränger ganska mycket i kurvorna, trots att hjulupphängningen känns ganska hård, ett beteende man borde få i en väldigt överdämpad fjäder/dämparekombination.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Krängningen kan väl också bero på lite klena kränghämmare? Låter ju så på namnet iaf...Dan Hovang wrote:Jag är också mkt intresserad av att lära mej mer om fjädrar!
Generellt sett så pratar man ju bara om märket på fjädern, inte fjäderkonstanten, trots att det är ju fjäderkonstanten som är det intressanta. Det hade varit intressant att höra mer detaljer om Cupbilarna; antar att dom hade en uppsättning av fjädrar att välja mellan för finliret?
Jag tror också att orignal dämpare men andra fjädrar gör mer för bilen. Min bil (944 Turbo S) kränger ganska mycket i kurvorna, trots att hjulupphängningen känns ganska hård, ett beteende man borde få i en väldigt överdämpad fjäder/dämparekombination.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jo, både fjädrar och kränghämmare påverkar krängningen.patand wrote:
Krängningen kan väl också bero på lite klena kränghämmare? Låter ju så på namnet iaf...
Dock har i princip "alla" race-9x4 mkt hårdare fjädrar men knappast speciellt mkt styvare kränghämmare, en del kör t o m utan kränghämmare..... t.ex långloppsteamet som Hovang kör i (om dom nu inte byggt om under vintern)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users