Döda myten!
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Döda myten!
Många byter ut gummivingen på 944:an för att fräsha upp bakluckan.
Jag har sett att många ofta frågar efter "968 vingen".
Nu vill jag döda denna myt. Vingen sitter visserligen på alla standard 968:or, men kom först 1990. Då fanns som bekant inga 968:or, och vingen är därför en 944 attiralj.
Jag har sett att många ofta frågar efter "968 vingen".
Nu vill jag döda denna myt. Vingen sitter visserligen på alla standard 968:or, men kom först 1990. Då fanns som bekant inga 968:or, och vingen är därför en 944 attiralj.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Det kan nog bli svårt att "byta" namn på den.
Turbovinge är mera rätt enligt mitt tycke, men det är inte heller korrekt eftersom vingen kom att sitta på S2:an samma årtal.
Detta är sannerligen samma namnmyt som namnet "cup" speglar.
Speglarna kom först 1989 [edit=1992] på 964:an.
Att många kallar dem "968" speglar torde bero på att de oftast har hämtats från en frontmotorsläkting.
Själv har jag fått lära mig att de heter "areomirrors". Ett annat namn på dem är "teardrop"
Same shit but different name.
Turbovinge är mera rätt enligt mitt tycke, men det är inte heller korrekt eftersom vingen kom att sitta på S2:an samma årtal.
Detta är sannerligen samma namnmyt som namnet "cup" speglar.
Speglarna kom först 1989 [edit=1992] på 964:an.
Att många kallar dem "968" speglar torde bero på att de oftast har hämtats från en frontmotorsläkting.
Själv har jag fått lära mig att de heter "areomirrors". Ett annat namn på dem är "teardrop"
Same shit but different name.
Last edited by Joakim on 2004-03-29 12:13:17, edited 1 time in total.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Först o främst, fasen vad kul med nytt "riktigt" forum!Joakim wrote:Det kan nog bli svårt att "byta" namn på den.
Turbovinge är mera rätt enligt mitt tycke, men det är inte heller korrekt eftersom vingen kom att sitta på S2:an samma årtal.
Detta är sannerligen samma namnmyt som namnet "cup" speglar.
Speglarna kom först 1989 på 964:an.
Att många kallar dem "968" speglar torde bero på att de oftast har hämtats från en frontmotorsläkting.
Själv har jag fått lära mig att de heter "areomirrors". Ett annat namn på dem är "teardrop"
Same shit but different name.
Håller med om "968-vingen"-resonemanget...det är lustigt att felaktigheter kan rota sig så djupt!
Men turbo-vingen är inte så dumt som namn eftersom den faktiskt inte kom på S2an förrens året efter. På Turbon -90 och S2 -91.
Och som sagt... cupspeglarna är egentligen de där pyttesmå speglarna som sitter direkt mot rutan.
Ps. vilket jäkla vårväder, hög tid att mecka ihop kärran!
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Men då spikar vi väl det? from idag så heter vingen "TURBO-vingen" .. vad heter då den större vingen som är sjusterbar?
speglarna kan väll kallas aero-speglar.. fast låter sååå mycket saab över det
speglarna kan väll kallas aero-speglar.. fast låter sååå mycket saab över det
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Den större vingen kom först på 968 Turbo S så den får helt enkelt behålla sitt namn
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Nja, "teardrop" speglarna kom först 1992 på 964:an!!Joakim wrote:Det kan nog bli svårt att "byta" namn på den.
Turbovinge är mera rätt enligt mitt tycke, men det är inte heller korrekt eftersom vingen kom att sitta på S2:an samma årtal.
Detta är sannerligen samma namnmyt som namnet "cup" speglar.
Speglarna kom först 1989 på 964:an.
Att många kallar dem "968" speglar torde bero på att de oftast har hämtats från en frontmotorsläkting.
Själv har jag fått lära mig att de heter "areomirrors". Ett annat namn på dem är "teardrop"
Same shit but different name.
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2004-03-29 12:01:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Danderyd
- Contact:
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Tyckte väl egentligen att 1989 lät misstänksamt tidigt.Nja, "teardrop" speglarna kom först 1992 på 964:an!!
Uppenbarligen hittade jag fel information på nätet.
Här är de riktiga "cup" speglarna.
964 Carrera Cup, 1992
http://www.flat-6.net/photos_new/964/96 ... Cup/01.jpg
Last edited by Joakim on 2004-03-29 12:12:14, edited 1 time in total.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Döda myten!
[quote="Joakim"]Många byter ut gummivingen på 944:an för att fräsha upp bakluckan.
Jag har sett att många ofta frågar efter "968 vingen".
Nu vill jag döda denna myt. Vingen sitter visserligen på alla standard 968:or, men kom först 1990. Då fanns som bekant inga 968:or, och vingen är därför en 944 attiralj.
:wink:[/quote]
Problemet eller anledning till att man kallar den 968 vinge är att ~50% av 924/944/968 produktionen gick till USA och de fick aldrig se 944 Turbo -90 och 91 (Dålig försäljning). Så första gången de såg en sådan vinge var på 968 och några 944 S2 -91.. Inte så konstigt den är en 968 del för en rätt stor % av 9XX ägare.
Man kan ändra på det i Europa men i USA tror jag det blir lite svårt att förklara... "Finns det 944 Turbo -90 -91 overthere! NO."
Några böcker jag läst stoppar vid turbo -89.
Ville mest säga detta innan ni bestämmer er...
Jag har sett att många ofta frågar efter "968 vingen".
Nu vill jag döda denna myt. Vingen sitter visserligen på alla standard 968:or, men kom först 1990. Då fanns som bekant inga 968:or, och vingen är därför en 944 attiralj.
:wink:[/quote]
Problemet eller anledning till att man kallar den 968 vinge är att ~50% av 924/944/968 produktionen gick till USA och de fick aldrig se 944 Turbo -90 och 91 (Dålig försäljning). Så första gången de såg en sådan vinge var på 968 och några 944 S2 -91.. Inte så konstigt den är en 968 del för en rätt stor % av 9XX ägare.
Man kan ändra på det i Europa men i USA tror jag det blir lite svårt att förklara... "Finns det 944 Turbo -90 -91 overthere! NO."
Några böcker jag läst stoppar vid turbo -89.
Ville mest säga detta innan ni bestämmer er...
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- mans71
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2004-03-30 08:07:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vadstena
- Contact:
Så o-sexigt - så rättDen skall därför alltid benämnas 951 512 101 00. Så var det färdigsnackat om det!
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users