Vad har hänt?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#31 Post by henca »

Snart är det vår. Då översvämmas facebook-grupper av frågor om hur man öppnar bagageluckan när batteriet blivit urladdat under vintern. Sånt händer inte i samma utsträckning på forum som dessa. Visserligen har våra äldre bilar inte elektriska bagageluckeöppnare, men även om så vore fallet skulle de flesta på ett forum som detta vara lite mer pålästa på tidigare inlägg.

m v h Henrik

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt?

#32 Post by Cédric »

Vi hade många kul träffar förr, det var lite enklare att arrangera event när alla inte var så utspridda. Träffpunkt 80 var ju ett kul arrangemang, synd att det slutade, brukade vara ett rejält gäng som dök upp där.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#33 Post by henca »

PCS brukar arrangera en del sociala träffar. Oftast är det mest nyare modeller som boxster och vattenkylda 911or, men det finns några 928or (däribland min) som brukar dyka upp ibland och ifrån Tranås brukar det komma en 924s till träffarna i region öst.

I höstas arrangerade PCS en classic-träff för luftkylda och transaxel-bilar som blev en riktig höjdare och lockade till sig långväga besökare till hotell Gyllene Uttern utanför Gränna. Träffen blev snabbt fulltecknad (jag har för mig att de hade drygt 50 rum och att man skulle anmäla sig redan i april). Mitt huvudalternativ var att åka dit i min 911 då den är i bättre skick än min 928, dock bar det sig inte bättre än att 911an stod på verkstad vid tillfället för träffen och jag fick ta till plan B och åka dit i 928an. Det bilvalet är ingenting som jag ångrar, hade jag åkt i 911an hade jag bara blivit en i mängden. Om jag minns rätt var det totalt 12 transaxel-bilar varav flest 928or, tre 944or och en 968. Med 928an stack jag ut lite grann. Jag har för mig att jag räknade till ca 20 st 911 av generation G som jag har.
trans1.jpg
trans2.jpg
m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#34 Post by [Bobo] »

Cédric wrote: 2024-01-13 21:10:20 Vi hade många kul träffar förr, det var lite enklare att arrangera event när alla inte var så utspridda. Träffpunkt 80 var ju ett kul arrangemang, synd att det slutade, brukade vara ett rejält gäng som dök upp där.
Träffarna i Stjärnhov var episka!👍👍
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt?

#35 Post by safe »

Det finns gott om bilträffar, det är bara att åka på dom.
PCS har kvällsträffar i Stockholm varannan vecka på sommaren tex. Var på en somras och träffade en till 924 och en 944. Det är ovanliga bilar i trafiken idag och många är väldigt positiva till dom. Många har haft dem som sin första Porsche.

Det var som sagt en klassisk träff på Gyllene Uttern, det kommer med stor sannolikhet bli minst en klassisk träff till i år. Förhoppningsvis en med lite mer "gasa" :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Vad har hänt?

#36 Post by maverick »

Jag var betydligt mer aktiv för några år sedan men var nog pga att jag meckade med bilen en hel del.
Nu står den förvarad i ett förråd och rullar tre mil per år och är inte besiktigad på fyra.......

Har en rostskada i tröskeln som måste fixas innan bilen går igenom besiktningen igen men har inte hittat någon superseriös verkstad som kan ta sig an jobbet.

Nu tar huset mycket av ekonomin så porschen får inte lika många tusenlappar som förr.
MVH//Per

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#37 Post by henca »

maverick wrote: 2024-01-21 23:11:47Har en rostskada i tröskeln som måste fixas innan bilen går igenom besiktningen igen men har inte hittat någon superseriös verkstad som kan ta sig an jobbet.
Var i landet söker du plåt- och lack-verkstad?

En verkstad som jag inte har någon egen erfarenhet av men som brukar ha gott rykte i Porsche-kretsar är Moses Bil & Lack i Tollarp.

m v h Henrik

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt?

#38 Post by safe »

Moses har jag inte sett några dåliga jobb ifrån, inga billiga heller...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Vad har hänt?

#39 Post by B_2 »

Vem vet, kanske vi vaknar till liv nu igen? :?
Jag sköt ut mig från arbetsmarknaden så sent som i fredags och har ju numer två 944:or att pyssla med, nån tråd ska man ju orka driva i framtiden tror jag.
Och om nån vill träffas i Stockholm med omnejd för att snacka bil så är jag på. 8)

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Vad har hänt?

#40 Post by Harpin »

Och här kommer en till. Kollar numera väldigt sporadiskt.
Tiderna ändras. Jag har flyttat 2018 och 2022 och håller numera till mellan Nyköping och Norrköping vid gamla riksettan. Såg ett gäng 911or brummande förbi i somras som nog skulle till träffen som nämnts ovan. Har kvar min silvriga 931 jag köpte 2014 i Umeå. Rullar knappt 10mil per år.

För min del så tog sluten ork att mecka (sjukdom). Sen så har jag inte så mycket att mecka längre då min är så pass fin och inte direkt används. Kommer ihåg mina aktiva år som väldigt roliga! Alla bilträffar, bankörningar, möten, det gamla forumet och alla vändor till bland annat Kungåra o skruva isär bilar och plocka delar.

På somrarna är det bilträffar i hamnen i Nyköping. Den dagen det var tyska bilar som tema så var det en handfull 924/944 på plats. Jag var inte där med min 931.

Men jag kan tänka mig att ses under året på nån liten träff! Ska försöka hålla lite koll på forumet.

Markus

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#41 Post by henca »

Harpin wrote: 2024-01-23 10:15:23På somrarna är det bilträffar i hamnen i Nyköping.
Det där är en väldigt trevlig träff som jag varit på de två senaste somrarna, inte med min 928, nu blev det så att jag åkte dit i 911an bägge somrarna. 2022 kom jag lite sent till träffen, det tyckte jag var lite synd på en så lyckad träff. 2023 var jag där när träffen började, men då var det väldigt lång kö för att komma in, framöver skall jag nog se till att vara sen igen... Bredvid kön såg man ett par bilar som stod och kokade.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#42 Post by henca »

safe wrote: 2024-01-14 16:39:22Det var som sagt en klassisk träff på Gyllene Uttern, det kommer med stor sannolikhet bli minst en klassisk träff till i år.
Numera är det bekräftat att det blir en classic-träff även i år. Enligt uppgift drösar anmälningarna in och de flesta platserna är redan uppbokade bara något dygn efter att information om träffen gått ut.

m v h Henrik

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt?

#43 Post by safe »

henca wrote: 2024-02-13 08:02:26
safe wrote: 2024-01-14 16:39:22Det var som sagt en klassisk träff på Gyllene Uttern, det kommer med stor sannolikhet bli minst en klassisk träff till i år.
Numera är det bekräftat att det blir en classic-träff även i år. Enligt uppgift drösar anmälningarna in och de flesta platserna är redan uppbokade bara något dygn efter att information om träffen gått ut.

m v h Henrik
Det är nog trevligt, men det är banmöte på Mantorp den helgen. Det är iofs bara en timmes bilväg mellan så man kanske kan åka dit en stund på lördagskvällen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Vad har hänt?

#44 Post by 964RS »

Om ni gillar att köra på bana eller bara att träffas så kommer PCS anordna en Klassik träff på Gelleråsen den 6-7 Juli. Vi kommer att varva helgen med PCSR och Klassikbilar, dvs. våra bilar och andra bilar fram till 993. Planeringen pågår för fullt och mer information kommer så snart vi lagt konceptet. Mötet kommer bli ett samarbete mellan PCS Modellregister, PCS Banmötesgrupp, och PCSR.

Save the date!

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#45 Post by Corleone »

Hej alla!

Instämmer här att många försvinner idag, mycket blir splittrat i dagens värld.

Här kommer lite inspiration i bilder från en svunnen tid... Men bilen finns kvar i min närhet...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]