Page 1 of 1

Lågt oljetryck i 944 NA -83?

Posted: 2023-09-02 22:11:59
by Ogge98
Har fått ett lite halvt underligt problem med min 944 -83.. Bilen har stått i två år och i år fick den äntligen lite småfix och en besiktning. Det har dock uppstått ett lite småjobbigt problem nu när jag kört efter att den stått i två år. Problemet är att efter man har varit ute och kört en längre sväng så ligger oljetrycket på tomgång runt 1.1-1.4 bar samt att om man t.ex backar utan att använda gas (lägre varvtal pga det) så blinkar lågt oljetryck varningslampan till, oljetrycket är då runt/strax under 1 bar. Vid kallstart ligger oljetrycket runt 4-5 bar på tomgång och vid normalkörning runt 2000rpm så ligger trycket runt 3 bar när motorn är varm. Bytte olja idag till kendall 20w50 med extra zinc men blev ingen skillnad i beteendet, hade tidigare 10w40 så tänkte att det kanske kunde orsaka det men icke..
Nån som har några idéer vad som kan vara orsaken? Bör man vara orolig?

Re: Lågt oljetryck i 944 NA -83?

Posted: 2023-09-02 22:31:04
by 944_Driver
Lågt oljetryck är ju något man ska kolla upp.
Det finns en tryckbegränsare, OPRV, som kan jävlas, börja där.
https://944foot2thefloor.blogspot.com/2 ... v-oil.html

// Magnus

Re: Lågt oljetryck i 944 NA -83?

Posted: 2023-09-03 09:20:40
by Ogge98
944_Driver wrote: 2023-09-02 22:31:04 Lågt oljetryck är ju något man ska kolla upp.
Det finns en tryckbegränsare, OPRV, som kan jävlas, börja där.
https://944foot2thefloor.blogspot.com/2 ... v-oil.html

// Magnus
Har för mig att jag haft loss OPRV förut just för att den läckte. Vill minnas att jag har den gamla varianten utan o-ringar. Något som kan spöka med den ändå?

Re: Lågt oljetryck i 944 NA -83?

Posted: 2023-09-03 12:03:50
by Cédric
Är inte expert på 944 motorn men man har ju sett några genom åren med sprucken oljepickup

Re: Lågt oljetryck i 944 NA -83?

Posted: 2023-09-08 09:33:26
by safe
Ogge98 wrote: 2023-09-02 22:11:59 Har fått ett lite halvt underligt problem med min 944 -83.. Bilen har stått i två år och i år fick den äntligen lite småfix och en besiktning. Det har dock uppstått ett lite småjobbigt problem nu när jag kört efter att den stått i två år. Problemet är att efter man har varit ute och kört en längre sväng så ligger oljetrycket på tomgång runt 1.1-1.4 bar samt att om man t.ex backar utan att använda gas (lägre varvtal pga det) så blinkar lågt oljetryck varningslampan till, oljetrycket är då runt/strax under 1 bar. Vid kallstart ligger oljetrycket runt 4-5 bar på tomgång och vid normalkörning runt 2000rpm så ligger trycket runt 3 bar när motorn är varm. Bytte olja idag till kendall 20w50 med extra zinc men blev ingen skillnad i beteendet, hade tidigare 10w40 så tänkte att det kanske kunde orsaka det men icke..
Nån som har några idéer vad som kan vara orsaken? Bör man vara orolig?
Har det ändrat sig mot hur den var för två år sedan?
Annars låter helt okey tycker jag. 5 bar är max du ska kunna ha, där ska övertrycksventilen öppna. Det finns säker en spec som säger att du ska ha typ 3-4 bar över 3000 varv och varm olja, står säkert i instruktionsboken.

Annars så händer det at oljepickupen spricker, men det händer mest racebilar och bilar med borttagen ballansaxel. Du ska helst ligga högt på oljenivån om du kör "inspirerat".

Edit: Kanske hade fel. 1 bar tomgång är nog lågt enligt clarks garage.
https://www.clarks-garage.com/shop-manual/lube-03.htm

Re: Lågt oljetryck i 944 NA -83?

Posted: 2023-09-10 10:41:44
by Ogge98
safe wrote: 2023-09-08 09:33:26
Ogge98 wrote: 2023-09-02 22:11:59 Har fått ett lite halvt underligt problem med min 944 -83.. Bilen har stått i två år och i år fick den äntligen lite småfix och en besiktning. Det har dock uppstått ett lite småjobbigt problem nu när jag kört efter att den stått i två år. Problemet är att efter man har varit ute och kört en längre sväng så ligger oljetrycket på tomgång runt 1.1-1.4 bar samt att om man t.ex backar utan att använda gas (lägre varvtal pga det) så blinkar lågt oljetryck varningslampan till, oljetrycket är då runt/strax under 1 bar. Vid kallstart ligger oljetrycket runt 4-5 bar på tomgång och vid normalkörning runt 2000rpm så ligger trycket runt 3 bar när motorn är varm. Bytte olja idag till kendall 20w50 med extra zinc men blev ingen skillnad i beteendet, hade tidigare 10w40 så tänkte att det kanske kunde orsaka det men icke..
Nån som har några idéer vad som kan vara orsaken? Bör man vara orolig?
Har det ändrat sig mot hur den var för två år sedan?
Annars låter helt okey tycker jag. 5 bar är max du ska kunna ha, där ska övertrycksventilen öppna. Det finns säker en spec som säger att du ska ha typ 3-4 bar över 3000 varv och varm olja, står säkert i instruktionsboken.

Annars så händer det at oljepickupen spricker, men det händer mest racebilar och bilar med borttagen ballansaxel. Du ska helst ligga högt på oljenivån om du kör "inspirerat".

Edit: Kanske hade fel. 1 bar tomgång är nog lågt enligt clarks garage.
https://www.clarks-garage.com/shop-manual/lube-03.htm
Ja det har ändrat sig, när bilen ställdes undan hade den inte det här problemet. Ska se till att mäta med en tryckmätare för att utesluta elfel eller liknande.