vara med på sam-beställning av tunna framrutor

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

vara med på sam-beställning av tunna framrutor

#1 Post by gtBen »

Hej
Nu finns möjlighet att vara med och sam-beställa tonade framrutor gjorda i tunnare glas än vad som är standard. Jag vet inte vad standard-tjockleken är för 924/944, men den tunna kommer att göras från 5mm glas ...kul om nån har en som kan mätas!

Leverantör är Veterania.se som anskaffar sina rutor i Finland. Han planerar och kör rundor när han har tillräckligt med leveranser, så det är ingenting man kan ställa klockan efter och särskilt inte i dessa tider då även hans leveranstider från sin leverantör är extra svajiga.
Jag vet att han tex levererar ända ner till Malmö, tror han utgår från Söderköping.
Priset är 3.500:-/ruta inklusive transport/utkörning, kolla med veterania om han kör ut till din ort eller om du behöver åka och möta upp honom. När rutan är beställd kan priset inte ändras, men kommer det en prishöjning innan vi beställt så är det inget att göra något åt.
Leveranstid - räkna med att de i alla fall är levererade i tid innan nästa vinter-mek-säsong.

Jag kommer att beställa en ruta och jag vet nästan säkert att minst 1 ruta till kommer att beställas, och det innebär att fler kan åka med på tåget :#cheers:

Beställning + kommande betalning + all kontakt gör var och en med/till veterania.se , jag har ingenting att göra med dem mer än att jag vill ha en egen lätt framruta på min räserbil.

ps: jag har tidigare köpt en tunn framruta till en 911 och den satt som en smäck på den
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: vara med på sam-beställning av tunna framrutor

#2 Post by gegge »

Hej, gissar att den kommer vara laminerad som original så att man kör säkert? Vad blir viktbesparingen? Är den ofärgad eller tonad i originalfärg (grön?)?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: vara med på sam-beställning av tunna framrutor

#3 Post by Cédric »

Intressant, carrera GT hade väl tunnare glas har jag läst. Jag behöver en ny ruta, tror inte försäkringsbolaget är kompatibla med den här lösningen dock.

Ganska bra pris ändå

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: vara med på sam-beställning av tunna framrutor

#4 Post by gtBen »

gegge wrote: 2023-03-17 16:38:30Hej, gissar att den kommer vara laminerad som original så att man kör säkert? Vad blir viktbesparingen? Är den ofärgad eller tonad i originalfärg (grön?)?
Det är "rätt" och samma typ av ruta som originalet bara att den är tunnare, gröntonad går bra och det har jag också tänkt mig. Jag vet inte vad nån av rutorna väger, men tror att originalrutorna är något på 7mm och då blir viktbesparingen runt 30%. Med 911:ans ruta var det typ 6-8kg viktbesparing mot original.
Cédric wrote: 2023-03-17 16:57:37Intressant, carrera GT hade väl tunnare glas har jag läst. Jag behöver en ny ruta, tror inte försäkringsbolaget är kompatibla med den här lösningen dock.
Ganska bra pris ändå
Jag kan inte om 924 Carrera GT hade tunna, men vet att -73 911 Carrera RS hade.
Priset är helt ok tycker jag med.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: vara med på sam-beställning av tunna framrutor

#5 Post by bockastyre »

Behöver en ny ruta till min 924, gissar att detta är samma? Är detta billigare än att gå försäkringsvägen (oklart om det ens går).

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: vara med på sam-beställning av tunna framrutor

#6 Post by gtBen »

bockastyre wrote: 2023-03-21 13:22:19Behöver en ny ruta till min 924, gissar att detta är samma? Är detta billigare än att gå försäkringsvägen (oklart om det ens går).
det är samma ruta :#cheers:
har du möjlighet att använda din försäkring för en ny ruta så är det säkert billigare för dig
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: vara med på sam-beställning av tunna framrutor

#7 Post by Cédric »

Var förbi Ryds och lagade ett stenskott, så jag passade på att kolla kring 924/944 rutor. I deras system såg det ut som att rutan kostar drygt 7k, och det är nog exmoms. Så priset på den här lättviktsrutan är ju väldigt bra jämfört med deras priser, om man ska ta det utanför försäkringen. Jag tror nog jag är lite för snål och går försäkringsvägen, då ingår även nya clips som är svindyra. Men jag är onekligen väldigt sugen på lättviktsrutan.

Efter lite googling verkar det som att CGT hade tunnare bakruta, en sådan hade man ju inte varit ledsen om man kunde återskapa, finns ännu mer vikt att spara, utan att bilen ser rejssunkig ut. Men kundgruppen är nog rätt liten, så priset blir nog högt.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: vara med på sam-beställning av tunna framrutor

#8 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-03-22 10:18:34 Var förbi Ryds och lagade ett stenskott, så jag passade på att kolla kring 924/944 rutor. I deras system såg det ut som att rutan kostar drygt 7k, och det är nog exmoms. Så priset på den här lättviktsrutan är ju väldigt bra jämfört med deras priser, om man ska ta det utanför försäkringen. Jag tror nog jag är lite för snål och går försäkringsvägen, då ingår även nya clips som är svindyra. Men jag är onekligen väldigt sugen på lättviktsrutan.
7k + moms låter som stöld :shock:
En räser har mätt framrutorna på 3 bilar och de är samtliga 5mm tjocka, så jag ska kolla igen om de är tunna eller om det är samma tjocklek som original.
...jag åtekommer i veckan :roll:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: vara med på sam-beställning av tunna framrutor

#9 Post by safe »

Cupparna hade tunnare rutor, men det kanske var sidorutorna...
Pratar man med försäkringsbolaget så får man nog denna ruta betald, speciellt om det är halva priset. Det funkade när jag pratade med mitt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users