David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#1 Post by Cédric »

Här är bilen som vi diskuterat tidigare, nu kom äntligen byggfilmen ut, fram med popcorn och bänka er i soffan :)

Dom gör en del märkliga val som vevaxeln osv, men han är rätt duktig på att bygga grejer så slutresultatet blev ju riktigt kul, även fast det var synd att den var 944 breddad ;). Effekten är ju uppskattad/gissad motoreffekt från bänken, så den får man ju ta för vad det är, men mycket är det iaf, och den håller ihop för över 1,8 bars laddtryck. Har inte sett off the shelf skärringspackningar förut till 931, klart intressant, lär hålla bättre än MLS. Kanske nåt för dig Magnus som ska ladda 3 bar i din 924 rat rod :)


[Youtube]http://youtu.be/N6jtKgrvEu4[/Youtube]
Last edited by Cédric on 2023-02-20 11:43:09, edited 1 time in total.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#2 Post by Cédric »

Hur fasen lyckas man med att baka in ett youtubeklipp ?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#3 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-02-20 10:33:55 Hur fasen lyckas man med att baka in ett youtubeklipp ?
jag tror det räcker med att ta bort s:et i https://
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#4 Post by Cédric »

gtBen wrote: 2023-02-20 11:15:15
Cédric wrote: 2023-02-20 10:33:55 Hur fasen lyckas man med att baka in ett youtubeklipp ?
jag tror det räcker med att ta bort s:et i https://
Verkar inte som det :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#5 Post by gtBen »

en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#6 Post by B_2 »

La bella Napoli! 8)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#7 Post by bockastyre »

Vilken film!

Känns som en 924a revival lite överallt på tuben. Kul!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#8 Post by Cédric »

Hade bygget gjorts i Sverige hade största utgiftsposten varit mängden buffelmozzarella :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#9 Post by safe »

Cédric wrote: 2023-02-22 14:52:53 Hade bygget gjorts i Sverige hade största utgiftsposten varit mängden buffelmozzarella :)

Effekten är ju uppskattad/gissad motoreffekt från bänken, så den får man ju ta för vad det är, men mycket är det iaf, och den håller ihop för över 1,8 bars laddtryck. Har inte sett off the shelf skärringspackningar förut till 931, klart intressant, lär hålla bättre än MLS. Kanske nåt för dig Magnus som ska ladda 3 bar i din 924 rat rod
Mycket mozzarella blev det, satt och blev lite sugen när jag kollade på filmen. Misstänker att den är lite godare än den man får hem från Coop.
Det var inte hjulhästar de fick ut eller? Fick inte riktigt klarhet i vad de mätte egentligen.

Finns skärringspackningarna att köpa någonstans? Fräste inte du in det i din motor?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#10 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-02-23 10:23:52
Cédric wrote: 2023-02-22 14:52:53 Hade bygget gjorts i Sverige hade största utgiftsposten varit mängden buffelmozzarella :)

Effekten är ju uppskattad/gissad motoreffekt från bänken, så den får man ju ta för vad det är, men mycket är det iaf, och den håller ihop för över 1,8 bars laddtryck. Har inte sett off the shelf skärringspackningar förut till 931, klart intressant, lär hålla bättre än MLS. Kanske nåt för dig Magnus som ska ladda 3 bar i din 924 rat rod
Mycket mozzarella blev det, satt och blev lite sugen när jag kollade på filmen. Misstänker att den är lite godare än den man får hem från Coop.
Det var inte hjulhästar de fick ut eller? Fick inte riktigt klarhet i vad de mätte egentligen.

Finns skärringspackningarna att köpa någonstans? Fräste inte du in det i din motor?
Med största sannolikhet är det gissningsmotorhästar, som är vanligt i europa. Så vad den faktiskt gav på hjulen vet jag inte riktigt, jag får kanske ta å fråga.

Han kunde sälja packningarna sa han när jag frågade varifrån den kom, kan va nåt dom tog fram specifikt i det här projektet. Jag kör MLS i brist på annat, hoppas ju att det funkar nu med plana ytor, men hade nog kört med ringlösningen om den fanns att köpa då.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#11 Post by safe »

Undrar vem som tillverkar dom. Jag tror ju nämligen att TC engeneering tillverkar sina egna packningar.

Dessa är ju liknande men finns inte för Porsche, på papperet i alla fall, men de behöver inte fräsas ner.
https://www.scegaskets.com/vulcan-cut-r ... d-gaskets/
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#12 Post by Joakim.S »

Hej
Inte var det väl någon skärringspackning🤔, ser ut som dom fräst i blocket som jag gjort och antagligen någon form av pyramidring.
600nm låter väldigt mycket, fast lyckades inte snappa upp laddtrycket.
Vet en Volvomotor med grottistopp, ts04 turbo, 2,5 liter tror inte den var över 600 Nm,

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#13 Post by Cédric »

Joakim.S wrote: 2023-03-01 21:14:43 Hej
Inte var det väl någon skärringspackning🤔, ser ut som dom fräst i blocket som jag gjort och antagligen någon form av pyramidring.
600nm låter väldigt mycket, fast lyckades inte snappa upp laddtrycket.
Vet en Volvomotor med grottistopp, ts04 turbo, 2,5 liter tror inte den var över 600 Nm,
Sa dom inte 1.8 bar nånting? Vet inte om man fick veta det slutgiltiga trycket, mycket ladd hur som helst.
I min värld är en pyramidring en typ av skärande ring, alltså som skär in i toppen. Men du kanske har en annan definition ?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#14 Post by Joakim.S »

Ok då kanske det kan bli det med den volymen. Jag har 1,6 bar vid fullt vrid 4000 rpm 520 nm

Fanns skärkantspackning till Volvo och då var packningen utformad med skärkant.
Ja mina pyramidringar är platta i botten och en tunn pyramid uppe som går in i materialet

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

#15 Post by safe »

Är en djungel av olika lösningar för topplockspackningar och vad man kallar dom tycker jag.

Skulle behöva en bra lösning till min riktiga motor sen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]