Page 1 of 2

David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-20 10:24:55
by Cédric
Här är bilen som vi diskuterat tidigare, nu kom äntligen byggfilmen ut, fram med popcorn och bänka er i soffan :)

Dom gör en del märkliga val som vevaxeln osv, men han är rätt duktig på att bygga grejer så slutresultatet blev ju riktigt kul, även fast det var synd att den var 944 breddad ;). Effekten är ju uppskattad/gissad motoreffekt från bänken, så den får man ju ta för vad det är, men mycket är det iaf, och den håller ihop för över 1,8 bars laddtryck. Har inte sett off the shelf skärringspackningar förut till 931, klart intressant, lär hålla bättre än MLS. Kanske nåt för dig Magnus som ska ladda 3 bar i din 924 rat rod :)


[Youtube]http://youtu.be/N6jtKgrvEu4[/Youtube]

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-20 10:33:55
by Cédric
Hur fasen lyckas man med att baka in ett youtubeklipp ?

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-20 11:15:15
by gtBen
Cédric wrote: 2023-02-20 10:33:55 Hur fasen lyckas man med att baka in ett youtubeklipp ?
jag tror det räcker med att ta bort s:et i https://

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-20 11:43:36
by Cédric
gtBen wrote: 2023-02-20 11:15:15
Cédric wrote: 2023-02-20 10:33:55 Hur fasen lyckas man med att baka in ett youtubeklipp ?
jag tror det räcker med att ta bort s:et i https://
Verkar inte som det :)

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-20 12:20:51
by gtBen

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-22 04:09:08
by B_2
La bella Napoli! 8)

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-22 14:21:56
by bockastyre
Vilken film!

Känns som en 924a revival lite överallt på tuben. Kul!

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-22 14:52:53
by Cédric
Hade bygget gjorts i Sverige hade största utgiftsposten varit mängden buffelmozzarella :)

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-23 10:23:52
by safe
Cédric wrote: 2023-02-22 14:52:53 Hade bygget gjorts i Sverige hade största utgiftsposten varit mängden buffelmozzarella :)

Effekten är ju uppskattad/gissad motoreffekt från bänken, så den får man ju ta för vad det är, men mycket är det iaf, och den håller ihop för över 1,8 bars laddtryck. Har inte sett off the shelf skärringspackningar förut till 931, klart intressant, lär hålla bättre än MLS. Kanske nåt för dig Magnus som ska ladda 3 bar i din 924 rat rod
Mycket mozzarella blev det, satt och blev lite sugen när jag kollade på filmen. Misstänker att den är lite godare än den man får hem från Coop.
Det var inte hjulhästar de fick ut eller? Fick inte riktigt klarhet i vad de mätte egentligen.

Finns skärringspackningarna att köpa någonstans? Fräste inte du in det i din motor?

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-23 11:29:44
by Cédric
safe wrote: 2023-02-23 10:23:52
Cédric wrote: 2023-02-22 14:52:53 Hade bygget gjorts i Sverige hade största utgiftsposten varit mängden buffelmozzarella :)

Effekten är ju uppskattad/gissad motoreffekt från bänken, så den får man ju ta för vad det är, men mycket är det iaf, och den håller ihop för över 1,8 bars laddtryck. Har inte sett off the shelf skärringspackningar förut till 931, klart intressant, lär hålla bättre än MLS. Kanske nåt för dig Magnus som ska ladda 3 bar i din 924 rat rod
Mycket mozzarella blev det, satt och blev lite sugen när jag kollade på filmen. Misstänker att den är lite godare än den man får hem från Coop.
Det var inte hjulhästar de fick ut eller? Fick inte riktigt klarhet i vad de mätte egentligen.

Finns skärringspackningarna att köpa någonstans? Fräste inte du in det i din motor?
Med största sannolikhet är det gissningsmotorhästar, som är vanligt i europa. Så vad den faktiskt gav på hjulen vet jag inte riktigt, jag får kanske ta å fråga.

Han kunde sälja packningarna sa han när jag frågade varifrån den kom, kan va nåt dom tog fram specifikt i det här projektet. Jag kör MLS i brist på annat, hoppas ju att det funkar nu med plana ytor, men hade nog kört med ringlösningen om den fanns att köpa då.

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-02-23 13:41:25
by safe
Undrar vem som tillverkar dom. Jag tror ju nämligen att TC engeneering tillverkar sina egna packningar.

Dessa är ju liknande men finns inte för Porsche, på papperet i alla fall, men de behöver inte fräsas ner.
https://www.scegaskets.com/vulcan-cut-r ... d-gaskets/

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-03-01 21:14:43
by Joakim.S
Hej
Inte var det väl någon skärringspackning🤔, ser ut som dom fräst i blocket som jag gjort och antagligen någon form av pyramidring.
600nm låter väldigt mycket, fast lyckades inte snappa upp laddtrycket.
Vet en Volvomotor med grottistopp, ts04 turbo, 2,5 liter tror inte den var över 600 Nm,

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-03-01 22:33:45
by Cédric
Joakim.S wrote: 2023-03-01 21:14:43 Hej
Inte var det väl någon skärringspackning🤔, ser ut som dom fräst i blocket som jag gjort och antagligen någon form av pyramidring.
600nm låter väldigt mycket, fast lyckades inte snappa upp laddtrycket.
Vet en Volvomotor med grottistopp, ts04 turbo, 2,5 liter tror inte den var över 600 Nm,
Sa dom inte 1.8 bar nånting? Vet inte om man fick veta det slutgiltiga trycket, mycket ladd hur som helst.
I min värld är en pyramidring en typ av skärande ring, alltså som skär in i toppen. Men du kanske har en annan definition ?

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-03-02 09:25:01
by Joakim.S
Ok då kanske det kan bli det med den volymen. Jag har 1,6 bar vid fullt vrid 4000 rpm 520 nm

Fanns skärkantspackning till Volvo och då var packningen utformad med skärkant.
Ja mina pyramidringar är platta i botten och en tunn pyramid uppe som går in i materialet

Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk

Posted: 2023-03-02 10:09:28
by safe
Är en djungel av olika lösningar för topplockspackningar och vad man kallar dom tycker jag.

Skulle behöva en bra lösning till min riktiga motor sen.