Page 1 of 1

Vatten i oljan, måste det vara topplockspackningen?

Posted: 2022-04-09 11:13:30
by anton.hagstrom
Hej, igår fick jag äntligen igång min Porsche 944:a som stått sedan 2006 men efter starten kollade jag oljenivån för att se om allt stod rätt till, då upptäckte jag att jag hade extremt mycket vatten i oljan (stickan var helt vit och geggig). Min fråga är om detta betyder att det måste vara topplockspackningen som läcker eller om det kan vara någonting annat såsom oljekylaren exempelvis?

Bilen verkar ha bra komppression men jag har inte testat med en komp-mätare än. Bilen i fråga är en 163-hästars 944:a från -84.
Är tacksam för svar// Anton.

Re: Vatten i oljan, måste det vara topplockspackningen?

Posted: 2022-04-09 11:40:45
by safe
Om du inte vet så mycket om bilen så kanske det kommit in vatten i motorn på något sätt. Är vattennivån låg i expantionskärlet så är det väl en rimlig källa tex.
Kan mycket väl vara från oljekylaren.
Kompprov är en bra start.
Töm ur oljan och se ifall du har väldigt mycket vatten i den eller bara mindre. Det första som kommer ut är vatten om det är mycket i den. Den kan jublivit mycket kondens i motorn också om den stått sedan 2006, kanske ute också. Slå i billigaste oljan sen för vidare felsökning, alltidbra med en "baseline" att utgå ifrån.

Re: Vatten i oljan, måste det vara topplockspackningen?

Posted: 2022-04-09 14:04:31
by Janne J
Kolla oljekylaren som sitter på blocket under grenröret först.

Re: Vatten i oljan, måste det vara topplockspackningen?

Posted: 2022-04-10 08:33:02
by DLS
Håller med dom andra, högst troligt o-ringarna och packning till oljekylaren men börja med oljebyte.

Re: Vatten i oljan, måste det vara topplockspackningen?

Posted: 2022-04-13 07:43:51
by anton.hagstrom
Liten uppdatering: Har nu rivigt ner oljekylaren och beställt nya packningar så vi får se om detta löser mitt problem helt enkelt.