944 startar inte. prövat allt.
Posted: 2022-04-03 19:19:30
Hej, Jag är fast med en 944:a från -84 som inte vill starta. Jag köpte den i vintras och den enda informationen jag fick var att den stått sen 2006 och någon gång fått sin motor utbytt.
Slutsatsen jag har kommit fram till är att det måste vara databoxen som är trasig men det konstiga är att jag har två stycken sådana och ingen av dem verkar fungera. Tänkte bara kolla om ni vet någonting som jag har missat.
Detta har jag kommit fram till:
Hade ingen soppa fram till motorn så bytte pump och relä men jag får bara igång pumpen om jag tjuvkopplar dme/relät.
Har kollat och har ström från batteriet på pin 30 vid dme/relät och ström när tändningen är på vid pin 86.
Har också kollat så jag har ström från relät till databoxen på pin 18 & 35. Har dessutom kollat så mitt tändningslås ger signal till datorn genom att mäta efter ström på pin 4 vid databoxen.
Trotts detta så funkar bara pumpen när jag kopplat förbi databoxen genom att tjuvkoppla dme/relät.
Jag hade heller ingen gnista så har kollat så spolen funkar och den får även ström när tändningen är på.
Tändstiften funkar och mina sensorer är utbytta. Fortfarande har jag ingen gnista.
Har även testat så att kablarna mellan mina sensorer och dme(databoxen) är hela och gör sitt jobb.
Läste att larmboxen kunde vara ett problem om bilen har det, men då skulle man inte ha haft någon ström vid pin 86 på dme/relät, ändå kopplade jag förbi larmboxen bara för att vara säker på att det inte var den som spökade.
Det jag är kvar med är databoxen. Som sagt har jag testat två olika utan något resultat eller någon skillnad över huvud taget vilket känns lite konstigt men jag ser inte vad det annars skulle kunna vara? Skulle vara tacksam om ni har några förslag eller idéer på vad som skulle kunna vara fel.
Jag tänkte att avståndet på mina sensorer (speed & reference) kunde vara ett problem eftersom jag bara chansat när jag ställde in avståndet men jag har dragit runt motorn medan jag justerade avståndet utan att få någon gnista på något avstånd. Om problemet inte ligger i databoxen tror jag kanske att det är någonting med sensorerna för jag har inte lyckats mäta upp något volttal från dem när jag drar runt motorn. Jag vet inte om detta är för att jag mäter fel eller inte har rätt mätverktyg. När jag mäter Ohm (motstånd) så visar mina sensorer korrekta värden men jag får inte ut någon ström från dem verkar det som.
Om någon har en fungerande databox som de kan tänka sig låna ut hade det varigt snällt, det är ju ett lätt sätt att utesluta det problemet. Bor i Stockholm.
Tacksam för svar// Anton.
Slutsatsen jag har kommit fram till är att det måste vara databoxen som är trasig men det konstiga är att jag har två stycken sådana och ingen av dem verkar fungera. Tänkte bara kolla om ni vet någonting som jag har missat.
Detta har jag kommit fram till:
Hade ingen soppa fram till motorn så bytte pump och relä men jag får bara igång pumpen om jag tjuvkopplar dme/relät.
Har kollat och har ström från batteriet på pin 30 vid dme/relät och ström när tändningen är på vid pin 86.
Har också kollat så jag har ström från relät till databoxen på pin 18 & 35. Har dessutom kollat så mitt tändningslås ger signal till datorn genom att mäta efter ström på pin 4 vid databoxen.
Trotts detta så funkar bara pumpen när jag kopplat förbi databoxen genom att tjuvkoppla dme/relät.
Jag hade heller ingen gnista så har kollat så spolen funkar och den får även ström när tändningen är på.
Tändstiften funkar och mina sensorer är utbytta. Fortfarande har jag ingen gnista.
Har även testat så att kablarna mellan mina sensorer och dme(databoxen) är hela och gör sitt jobb.
Läste att larmboxen kunde vara ett problem om bilen har det, men då skulle man inte ha haft någon ström vid pin 86 på dme/relät, ändå kopplade jag förbi larmboxen bara för att vara säker på att det inte var den som spökade.
Det jag är kvar med är databoxen. Som sagt har jag testat två olika utan något resultat eller någon skillnad över huvud taget vilket känns lite konstigt men jag ser inte vad det annars skulle kunna vara? Skulle vara tacksam om ni har några förslag eller idéer på vad som skulle kunna vara fel.
Jag tänkte att avståndet på mina sensorer (speed & reference) kunde vara ett problem eftersom jag bara chansat när jag ställde in avståndet men jag har dragit runt motorn medan jag justerade avståndet utan att få någon gnista på något avstånd. Om problemet inte ligger i databoxen tror jag kanske att det är någonting med sensorerna för jag har inte lyckats mäta upp något volttal från dem när jag drar runt motorn. Jag vet inte om detta är för att jag mäter fel eller inte har rätt mätverktyg. När jag mäter Ohm (motstånd) så visar mina sensorer korrekta värden men jag får inte ut någon ström från dem verkar det som.
Om någon har en fungerande databox som de kan tänka sig låna ut hade det varigt snällt, det är ju ett lätt sätt att utesluta det problemet. Bor i Stockholm.
Tacksam för svar// Anton.