Lager renovering av själva transaxel?
-
- S2-Poster
- Posts: 246
- Joined: 2017-09-08 15:48:14
- Bilmodell: Porsche 944 S / S2
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Lager renovering av själva transaxel?
Finns det någon här i Sverige som byter lagerna på själva transaxeln? Man kan ju köpa en hel renoverad axel från Poland/Tyskland men oftast bara i utbyte. Minst en av mina lager är trasig.. Kanske Sanden eller någon annan?
Tar alla tips emot
/Arne
Tar alla tips emot
/Arne
- Cédric
- Addict
- Posts: 4631
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
Dags för Magnus att göra entré och visa hur man gör, han bytte ju nyss sina
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 246
- Joined: 2017-09-08 15:48:14
- Bilmodell: Porsche 944 S / S2
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
Der vore fint
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
När behöver man byta? När det rullar hackigt eller låter som slitet lager?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
Här är en video på hur detta kan gå till.
https://www.youtube.com/watch?v=6RJTtHwmdO4
Hälsningar,
Peter O
https://www.youtube.com/watch?v=6RJTtHwmdO4
Hälsningar,
Peter O
-
- S2-Poster
- Posts: 246
- Joined: 2017-09-08 15:48:14
- Bilmodell: Porsche 944 S / S2
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
Ja, men då saknar jag lite möjligheter och kanske också förmågan. Därför frågan om det finns någon som kan och gör jobbet
- safe
- Addict
- Posts: 1432
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
Ja, jag bytte nyss. Ganska enkelt, finns på youtube typ. 2m gängstång några kraftiga stora brickor och muttrar.
Men https://www.9werk.dk/ som jag köpte lagren (kompletta med hållare) ifrån hade kompletta utbytesrör. Står inte med på hemsidan, men han annonserade på Facebook.
Kolla med Sandén, att byta lagren i röret är bra mycket trevligare jobb än att plocka i och ur röret....
Men https://www.9werk.dk/ som jag köpte lagren (kompletta med hållare) ifrån hade kompletta utbytesrör. Står inte med på hemsidan, men han annonserade på Facebook.
Kolla med Sandén, att byta lagren i röret är bra mycket trevligare jobb än att plocka i och ur röret....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S2-Poster
- Posts: 246
- Joined: 2017-09-08 15:48:14
- Bilmodell: Porsche 944 S / S2
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
Tack! Vad kostade de 4 lager?
- safe
- Addict
- Posts: 1432
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
Typ 300 euro inkl frakt. Tror det var strax under 600 för ett utbytesrör +frakt.
Vissa lagerhållare är enkla att ta isär och byta kullager i, då kan man komma undan billigare, lagren är ganska standard.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1432
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
Min axel glappade märkte jag när jag hade motorn ur bilen.
Som andra kullager, rullar de lätt så är de slut och de rasslar kanske också. Men då måste ju axel vara frikopplad i bägge ändar. Av de 4 lagren i mitt rör så var de två mittersta rätt ok medan de i ändarna var dåliga, de är väl mer utsatta. Jag har ett löst rör från en turbo och där är axeln tajt och man kan inte snurra fart på den med fingrarna.
Jag har inte startat min bil ännu så jag kan inte avgöra om den är tystare än tidigare, den borde vara det!
Tänkte starta igår men hade en soppaläcka som sprutade ner motorrummet, så olämpligt innan det torkat upp!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1432
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
Lite bilder.
Enkla hemgjorda verktyg. Jag använder M12 gängstång och skarvmuttrar för att de sprider krafterna bättre på gängorna, ingen hög kvalité på gängstång. Använde M12 för att jag skarvade två 1 meters bitar med en skarvmutter och den behövde på igenom lagren och axeln är bara 20mm, annars hade jag använt M14.
Så här kom det ut. Mittengrejen är en vibrationsdämpare, aka järnklump, finns bara på rören för snail shell lådorna, om jag förstått det rätt.
Axeln sitter inte fast i lagren direkt, men kan kärva. Tryckte/bankade ut den med ett rör som passade över änden som går in i svänghjulet men var mindre än axeldiametern. På axeln bör man kunna se vart lagren suttit och då kan man överföra positionerna till utsidan av röret när man drar i de nya lagren, som man gör ett i taget.
Det ena av mina lager hade nött lite på axeln, så det lagret flyttade jag 2 cm för att hamna på en fräsch yta.
Att dra ur lagren skrapade med sig mycket gucka. Sen sprutade jag WD40 i röret och tryckte en trasa igenom upprepade gånger. Fick duga som rengöring.
Rengjorde axeln, målade och strök lite fett på den och den gled in i lagren hur enkelt som helst.
Stålborstade och målade röret också.
Enkla hemgjorda verktyg. Jag använder M12 gängstång och skarvmuttrar för att de sprider krafterna bättre på gängorna, ingen hög kvalité på gängstång. Använde M12 för att jag skarvade två 1 meters bitar med en skarvmutter och den behövde på igenom lagren och axeln är bara 20mm, annars hade jag använt M14.
Så här kom det ut. Mittengrejen är en vibrationsdämpare, aka järnklump, finns bara på rören för snail shell lådorna, om jag förstått det rätt.
Axeln sitter inte fast i lagren direkt, men kan kärva. Tryckte/bankade ut den med ett rör som passade över änden som går in i svänghjulet men var mindre än axeldiametern. På axeln bör man kunna se vart lagren suttit och då kan man överföra positionerna till utsidan av röret när man drar i de nya lagren, som man gör ett i taget.
Det ena av mina lager hade nött lite på axeln, så det lagret flyttade jag 2 cm för att hamna på en fräsch yta.
Att dra ur lagren skrapade med sig mycket gucka. Sen sprutade jag WD40 i röret och tryckte en trasa igenom upprepade gånger. Fick duga som rengöring.
Rengjorde axeln, målade och strök lite fett på den och den gled in i lagren hur enkelt som helst.
Stålborstade och målade röret också.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Lager renovering av själva transaxel?
Världsklass med bilder och allt! Man blir ju sugen på att köpa frontmotor igen
// Magnus
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users