Page 2 of 2

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-09-06 12:38:24
by Peter O
Den ursprungliga frågeställningen gällde ju hur våra gamla bilar reagerar på högre etanolinblandning med avseende på packningar, o-ringar och andra tätningar som eventuellt inte gillar kontakt med denna alkohol. Med det sagt, kul att du är nöjd med din bil. Jag har haft min sedan -96 och det är fortfarande lika kul att dra på.....

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-09-15 20:45:20
by tungfoten
De flesta 944 turbo gick väl på export till USA och där har väl vissa stater haft etanolinblandning i bensin före oss. Rätta mig om jag har fel för de har ju haft ett lägre oktan på bränslet också och för att klara detta har våra bilar anpassats från början (även med knacksensor). Jag blev väldigt förvånad när jag läste min instruktionsbok (1986 turbo) där bilen redan då var förberedd för E10.

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-09-16 15:30:50
by safe
Det finns ju en fuel quality switch på boxen också. Det går att ställa den i lite olika lägen, extra soppa, mindre soppa, högre/lägre tändning.
Det kanske inte är alla Motronic som har detta, men den är avsedd för att stå i olika lägen beroende på vilken soppakvalité som finns tillgänglig.

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-09-17 18:43:59
by Jarlingar
FQS kom med 85b, kan kanske finnas på nån sen tidigare också