Ganska så exakt 10 år har gått. Jag lyfter med ryggen i en vridande ryckig rörelse i det här trådlyftet. Det är så man gör när man lyfter tungt har jag hört.
Så, vad hände då?
Nu har vi ju facit.
När vi lämnade ämnet i januari 2014 såg det ut ungefär såhär:
924 - 3-15000kr
931 - 20-40000kr
944 - 20-50000kr
944S2 - 70-90000kr
951 - 75-125000kr
968 - 120-150000kr
968SC - 150-200000kr
928 - 30-100000
986 Boxster - 75-250000
911 (996 98-01) - 120-300000kr (turbo och C4 ej inräknat)
Det blev ungefär som vi förutspådde. Våra bilar har skjutit i höjden och Boxstern har inte återhämtat sig. Men på en punkt hade vi fel. 996:an slog i botten ungefär 2014 och har sedan dess stabiliserats och upplever nu en form av renässans.
Den billigaste på blocket idag ligger på 249. Visst, inflationen har gjort att allt har blivit dyrare, men inte så pass.
Ungefär såhär ser det ut idag:
924 - 40000-60000kr
931 - 100-150000kr
944 - 75-150000kr
944S2 - 150-200000kr
951 - 175-250000kr
968 - ?
968SC - ?
928 - 150-300000
986 Boxster - 100-300000
911 (996 98-01) - 250-400000kr (turbo och C4 ej inräknat)
Priserna utgår ifrån vad som ligger och har legat ute på blocket under vintern.
Jag plockar en del från minnet, så rätta mig gärna om jag har kommit ihåg fel.
Har inte sett en enda 968 till salu på väldigt länge. Gissar att dom inte blivit billigare med åren.
Jag läser det jag själv har skrivit med blandade känslor.
Att min 931:a är värd minst 100k känns helt orimligt. Men samtidigt, dom bygger inte fler av den modellen... Senast vi räknade tror jag att det fanns ungefär 30 i Sverige.
Vi som var med för 15 år sedan och fortfarande har kvar våra bilar kan ju tjäna en rejäl hacka om vi säljer idag. Men personligen tycker jag inte att det känns lika kul som jag trodde att jag skulle tycka när vi diskuterade saken senast 2014.
Om jag hade helrenoverat 931:an och lagt en massa tid och pengar på att få den i toppskick, visst, klart jag ska ha betalt.
Men att tredubbla pengarna på att bara ha den känns fel.
Samtidigt tänker jag inte skänka bort den. Jag har ju också räkningar som ska betalas...
Det är väl bara att acceptera att målgruppen för våra bilar har ändrats en del och att det inte drabbar någon fattig att priserna har gått upp. Förutom att den fattiga inte längre har råd, förstås.
Vill du ha en Porsche för 2014 års pengar får du köpa en Cayenne idag.
Paradoxalt nog delar ju den också en del DNA med Audi och VW...
Det som var roligast med att vara frontmotorporsche-entusiast för mig var att det var ganska så låg tröskel för att delta. I princip alla som ville hade råd att köpa en. Det gick att köpa ett 924-vrak för 3000kr, lägga ytterligare 2500 på att fixa till den med delar från någon annan entusaists garage (läs: Bathorys garage
) och sedan ha en kul och väldigt speciell bil att köra med för en rimlig peng.
Reservdelarna var billiga och lätta att få tag på (om man kände Bathory) och vi hade råd att köra skiten ur dom eftersom vi visste att vi lätt skulle ha råd att laga det som gick sönder eller i värsta fall köpa en ny om det skulle gå åt helfvete ordentligt.
Det känns som att den tiden är förbi och det gör mig lite ledsen.
När entrébiljetten blir dyrare kan inte alla längre komma på kalaset.
Jag får också en känsla av att våra bilar inte rullar lika mycket längre. Om det beror på att dom helt plötsligt är gjorda av guld eller om det beror på att vi som uppskattar dom på riktigt har blivit gamla gubbar låter jag vara osagt.