Tekniken är nyare i 991:an, men principen är den samma!Mr Dezent wrote:Vad gäller 996 C4 så får någon nu rätta mig om jag har fel.
Men är det inte så att de driver nästan helt på bakhjulen, fyrhjulsdriften till trots?
Vill minnas uppgiften 10-20% av drivningen på framhjulen, resten till bakhjulen.
Så jag undrar om den är så optimal som man kan tro som vinterpulka, när snöeländet sätter in.
Fast jag körde 991 Carrera4 S föregående vinter, i riktigt vinterlandsskap.
Det fungerade, men den bär ju också på betydligt nyare teknik.
Gissa om folk stirrade!
Själva systemet har inte ändrats så mycket från 959:an...
Porsches fyrhjulsdrift har alltid varit försiktig med att skicka för mycket kraft framåt, men när det väl behövs skickar den precis så mycket som behövs för att rädda upp situationen.
Första årsmodellen (årsmodellerna?) hade inte antisladd/antispinn som standard, så det får man se upp lite med...
Svansmotor och fyrhjulsdrift torde vara den optimala kombinationen i svårt väglag.
Bobo