Värdet ökar..

924/928/944/968
Message
Author
Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Värdet ökar..

#61 Post by Rikard »

För någon månads ses såldes en fin original -86 turbo, 12000 mil. Gick till Tyskland för 195000 kr.

Det är tydligt att värdet är på väg upp.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: Värdet ökar..

#62 Post by Erol »

Rikard wrote:För någon månads ses såldes en fin original -86 turbo, 12000 mil. Gick till Tyskland för 195000 kr.

Det är tydligt att värdet är på väg upp.


Rikard
Som sagt, priserna i Tyskland verkar överlag mycket högre än här i Sverige. I vissa fall upp åt det dubbla.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#63 Post by [Bobo] »

Ganska så exakt 10 år har gått. Jag lyfter med ryggen i en vridande ryckig rörelse i det här trådlyftet. Det är så man gör när man lyfter tungt har jag hört. :wink:

Så, vad hände då?
Nu har vi ju facit.

När vi lämnade ämnet i januari 2014 såg det ut ungefär såhär:
924 - 3-15000kr
931 - 20-40000kr
944 - 20-50000kr
944S2 - 70-90000kr
951 - 75-125000kr
968 - 120-150000kr
968SC - 150-200000kr
928 - 30-100000

986 Boxster - 75-250000
911 (996 98-01) - 120-300000kr (turbo och C4 ej inräknat)

Det blev ungefär som vi förutspådde. Våra bilar har skjutit i höjden och Boxstern har inte återhämtat sig. Men på en punkt hade vi fel. 996:an slog i botten ungefär 2014 och har sedan dess stabiliserats och upplever nu en form av renässans.
Den billigaste på blocket idag ligger på 249. Visst, inflationen har gjort att allt har blivit dyrare, men inte så pass.

Ungefär såhär ser det ut idag:

924 - 40000-60000kr
931 - 100-150000kr
944 - 75-150000kr
944S2 - 150-200000kr
951 - 175-250000kr
968 - ?
968SC - ?
928 - 150-300000

986 Boxster - 100-300000
911 (996 98-01) - 250-400000kr (turbo och C4 ej inräknat)

Priserna utgår ifrån vad som ligger och har legat ute på blocket under vintern.
Jag plockar en del från minnet, så rätta mig gärna om jag har kommit ihåg fel.
Har inte sett en enda 968 till salu på väldigt länge. Gissar att dom inte blivit billigare med åren.

Jag läser det jag själv har skrivit med blandade känslor.
Att min 931:a är värd minst 100k känns helt orimligt. Men samtidigt, dom bygger inte fler av den modellen... Senast vi räknade tror jag att det fanns ungefär 30 i Sverige.

Vi som var med för 15 år sedan och fortfarande har kvar våra bilar kan ju tjäna en rejäl hacka om vi säljer idag. Men personligen tycker jag inte att det känns lika kul som jag trodde att jag skulle tycka när vi diskuterade saken senast 2014.
Om jag hade helrenoverat 931:an och lagt en massa tid och pengar på att få den i toppskick, visst, klart jag ska ha betalt.
Men att tredubbla pengarna på att bara ha den känns fel.
Samtidigt tänker jag inte skänka bort den. Jag har ju också räkningar som ska betalas...

Det är väl bara att acceptera att målgruppen för våra bilar har ändrats en del och att det inte drabbar någon fattig att priserna har gått upp. Förutom att den fattiga inte längre har råd, förstås.
Vill du ha en Porsche för 2014 års pengar får du köpa en Cayenne idag.
Paradoxalt nog delar ju den också en del DNA med Audi och VW...

Det som var roligast med att vara frontmotorporsche-entusiast för mig var att det var ganska så låg tröskel för att delta. I princip alla som ville hade råd att köpa en. Det gick att köpa ett 924-vrak för 3000kr, lägga ytterligare 2500 på att fixa till den med delar från någon annan entusaists garage (läs: Bathorys garage :D ) och sedan ha en kul och väldigt speciell bil att köra med för en rimlig peng.

Reservdelarna var billiga och lätta att få tag på (om man kände Bathory) och vi hade råd att köra skiten ur dom eftersom vi visste att vi lätt skulle ha råd att laga det som gick sönder eller i värsta fall köpa en ny om det skulle gå åt helfvete ordentligt.

Det känns som att den tiden är förbi och det gör mig lite ledsen.
När entrébiljetten blir dyrare kan inte alla längre komma på kalaset.
Jag får också en känsla av att våra bilar inte rullar lika mycket längre. Om det beror på att dom helt plötsligt är gjorda av guld eller om det beror på att vi som uppskattar dom på riktigt har blivit gamla gubbar låter jag vara osagt.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Värdet ökar..

#64 Post by safe »

En liter mjölk har gått upp från typ 9kr till 13 kr under samma period, så den allmänna inflationen bör räknas in.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#65 Post by [Bobo] »

safe wrote: 2024-02-22 16:14:24 En liter mjölk har gått upp från typ 9kr till 13 kr under samma period, så den allmänna inflationen bör räknas in.
Visst är det så.
Men mjölklitern skulle ju behöva kosta 90kr om det ska gå att jämföra med hur prisutvecklingen på en 924 har sett ut.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#66 Post by henca »

Det finns en ekonomisk aspekt till att ta med i beräkningarna...

För knappt 8 år sedan köpte jag den billigaste 928 som jag kunde hitta för 67 kkr. Kanske är den värd 150 kkr idag, men å andra sidan har jag lagt ungefär dubbelt så mycket som inköpspriset på diverse reparationer. Det kostar att hålla våra bilar vid liv också. Att bara ställa undan en bil gör den kanske till framtida generationers barn-find, men då behöver bilen en rejäl genomgång den dag som den tas fram.

m v h Henrik

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Värdet ökar..

#67 Post by B_2 »

Det är ju kul att priserna går upp för jag har ägt en massa bilar och det är nästan bara mina porschar som gått upp i pris.
Inser att min röda -87 kanske var lite i dyraste laget, jag gav 80.000 för snart nio år sen och jag skulle tippa på 130-150 i nuvarande skick om jag skulle sälja. Men hon var väldigt fin då och hade stått still i varmgarage på Ekerö sista tjugo åren. Däcken som satt på var från tidigt nittiotal. :| Lite mer patina nu. :wink:
Gick genom besiktningen i dag med blankt papper. :d=: Bara kostat normalt underhåll, om jag inte förträngt nåt? :lol:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 27#p289327

Köpte min S2-91:a förra vintern (2023) för 185.000. Mest för att jag insåg hur ovanlig den är: Coboltblå, turbovinge och stora ljudpaketet bl.a. Några riktigt fula lackskador dock och bränsleproblem som ska sorteras ut, men bilen är värd pengarna och ett skäl för mig att köpa var nog att jag vet att rätt 944 står emot inflationen.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 62#p318462

Som anekdot kan jag nämna min 911 targa, en -71 tror jag. Vill minnas att jag gav 30.000 runt 1990 och nån hade trimmat den rejält. Den gick inte genom besiktningen för att den var sönderrostad i golvet. Jag fick sjutton loppor och en jättefin Golf 1 Diesel med GTI-lack i inbyte. Han var smått salig när han hämtade den för det hade gjorts så få i televerksorange. Vilken konstig porschenörd tänkte jag om honom. Och nu är man en själv! :mrgreen: :#stupid:
Inte min men en likadan. https://www.classix.se/cars-for-sale/19 ... ga-120-000

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Värdet ökar..

#68 Post by Cédric »

Kul trådlyft! Men enligt mig lite dystert ämne.

Hoppas 924orna får fortsätta vara prisvärda, bilvärlden är redan "sabbad" nog av prisrusningen på allt som är kul. Börjar finnas väldigt få ingångar för dom som vill prova på bilhobbyn utan att satsa en förmögenhet.

Sen har ju prisrallyt andra baksidor, som att den slaktar bilkulturen, och kvar blir bara orginalrenoveringar, och försiktigt användande för värdets skull, som det blivit för 911or.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Värdet ökar..

#69 Post by safe »

För och nackdelar med att priserna på att 924or går upp. Jag tror det i princip bara är positivt att de kommer upp på en hygglig nivå.
Det är gamla bilar och de behöver underhåll. Ingen vill lägga 5000 i reparationer på en bil som kostade 5000. Men om den är värd 50.000 så blir man motiverad att lägga pengar för att hålla den i drift.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#70 Post by [Bobo] »

Cédric wrote: 2024-02-23 18:03:20 Kul trådlyft! Men enligt mig lite dystert ämne.

Hoppas 924orna får fortsätta vara prisvärda, bilvärlden är redan "sabbad" nog av prisrusningen på allt som är kul. Börjar finnas väldigt få ingångar för dom som vill prova på bilhobbyn utan att satsa en förmögenhet.

Sen har ju prisrallyt andra baksidor, som att den slaktar bilkulturen, och kvar blir bara orginalrenoveringar, och försiktigt användande för värdets skull, som det blivit för 911or.
Jag håller med till 100%.
Dystert är ordet.

Det kändes som att vi hade lurat systemet.
Vi hade hittat något som alla andra inte förstod att uppskatta.
Nu har resten av världen också fattat och på så vis fördärvat det som gjorde den här nischen speciell.

Jag trodde som sagt att det skulle kännas härligt att värdet på våra bilar gick uppåt. Men det känns bara dystert. Som att något har gått förlorat och ersatts av pengar.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#71 Post by [Bobo] »

safe wrote: 2024-02-23 18:22:30 För och nackdelar med att priserna på att 924or går upp. Jag tror det i princip bara är positivt att de kommer upp på en hygglig nivå.
Det är gamla bilar och de behöver underhåll. Ingen vill lägga 5000 i reparationer på en bil som kostade 5000. Men om den är värd 50.000 så blir man motiverad att lägga pengar för att hålla den i drift.
Men det var ju precis det vi gjorde för 10-15 år sedan.
Det var väl aldrig tanken att vi skulle tjäna pengar på vår hobby?
Det var det iallafall inte för mig.

Nästa generation entusiaster blir utestängda och vänder sig till något annat märke istället.
Återväxten stannar av och intresset för våra bilar kommer dö med oss.
Prisökningar på entusiastbilar gagnar bara den som vill kliva av och "casha in" och folk som renoverar bilar som business.

Men om man som entusiast säljer en frontmotorporsche för att köpa en annan så blir det ju något av ett nollsummespel. Jag får 100 för min 931:a, men jag måste betala lika mycket om jag vill köpa en annan...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Värdet ökar..

#72 Post by safe »

[Bobo] wrote: 2024-02-23 19:18:08
safe wrote: 2024-02-23 18:22:30 För och nackdelar med att priserna på att 924or går upp. Jag tror det i princip bara är positivt att de kommer upp på en hygglig nivå.
Det är gamla bilar och de behöver underhåll. Ingen vill lägga 5000 i reparationer på en bil som kostade 5000. Men om den är värd 50.000 så blir man motiverad att lägga pengar för att hålla den i drift.
Men det var ju precis det vi gjorde för 10-15 år sedan.
Det var väl aldrig tanken att vi skulle tjäna pengar på vår hobby?
Det var det iallafall inte för mig.

Nästa generation entusiaster blir utestängda och vänder sig till något annat märke istället.
Återväxten stannar av och intresset för våra bilar kommer dö med oss.
Prisökningar på entusiastbilar gagnar bara den som vill kliva av och "casha in" och folk som renoverar bilar som business.

Men om man som entusiast säljer en frontmotorporsche för att köpa en annan så blir det ju något av ett nollsummespel. Jag får 100 för min 931:a, men jag måste betala lika mycket om jag vill köpa en annan...

Handlar inte om att tjäna pengar utan att hålla bilarna vid liv istället för att skrota dom när det typ inte "är värt" att köpa 4 nya däck till den. Är värdet lågt i bilarna så kommer de bara bli i sämre och sämre skick till det inte är något kvar.
Bilarna är fortfarande billiga, vad hittar du överhuvudtaget som är billigare och inte helt sönderrostat eller urtist?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#73 Post by [Bobo] »

safe wrote: 2024-02-23 19:28:28
[Bobo] wrote: 2024-02-23 19:18:08
Men det var ju precis det vi gjorde för 10-15 år sedan.
Det var väl aldrig tanken att vi skulle tjäna pengar på vår hobby?
Det var det iallafall inte för mig.

Nästa generation entusiaster blir utestängda och vänder sig till något annat märke istället.
Återväxten stannar av och intresset för våra bilar kommer dö med oss.
Prisökningar på entusiastbilar gagnar bara den som vill kliva av och "casha in" och folk som renoverar bilar som business.

Men om man som entusiast säljer en frontmotorporsche för att köpa en annan så blir det ju något av ett nollsummespel. Jag får 100 för min 931:a, men jag måste betala lika mycket om jag vill köpa en annan...

Handlar inte om att tjäna pengar utan att hålla bilarna vid liv istället för att skrota dom när det typ inte "är värt" att köpa 4 nya däck till den. Är värdet lågt i bilarna så kommer de bara bli i sämre och sämre skick till det inte är något kvar.
Bilarna är fortfarande billiga, vad hittar du överhuvudtaget som är billigare och inte helt sönderrostat eller urtist?
Det är just det där jag ställer mig emot. Att det inte skulle vara värt att lägga pengar på en billig bil. Nej, inte om du tänkt sälja den med vinst...
Annars spelar det väl ingen roll?
Det är en hobby. Hobbys kostar pengar. Om inköpspriset är lågt finns mer pengar över för att åtgärda det som behöver fixas.

Jag har inte letat efter gamla bilar som inte är Porsche på många år, men en snabb sökning med "coupé" och "tvåhjulsdriven" som enda filter fick fram en hel del ganska så kul bilar på blocket för mindre än den enda 924:an som är till salu på blocket. 20 år yngre och dessutom med betydligt mer pulver, ABS, skinnsäten och fungerande AC.
Om jag var 20 år gammal idag så hade jag nog köpt en gammal BMW 3-serie eller en Mercedes CLK. Eller varför inte en Fiat coupé?
Jag hade garanterat inte lagt 55000 på en 45 år gammal 924 med 125hk...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Värdet ökar..

#74 Post by safe »

[Bobo] wrote: 2024-02-23 19:43:37 Det är just det där jag ställer mig emot. Att det inte skulle vara värt att lägga pengar på en billig bil. Nej, inte om du tänkt sälja den med vinst...
Annars spelar det väl ingen roll?
Det är en hobby. Hobbys kostar pengar. Om inköpspriset är lågt finns mer pengar över för att åtgärda det som behöver fixas.

Baserat på rena fakta så värderar många sina "investeringar" i en bil med vilket värde det finns i bilen.

Rena fakta, annars så borde det inte finnas så många risiga och skrotade 924or (tex 924or ska man kanske säga) som det gör.
Det var samma sak med en gamla 356or förr, ingen ville ha dom så de åkte till skroten när de blev för risiga.
Pratade med en gubbe som skrotade (70-talet antar jag) sin Carrera när motorn skar... 4 kamsmotorn som kostar miljoner idag även om den inte går runt... Karossen var ju ändå upprostad.
För ~5 år sedan pratade jag med en gubbe på en motorträff. Han hade haft en 924 förut, men den var så svårstartad att han skrotade den. Kostade mindre än att få den lagad.

928 blev billiga för att de var så dyra att underhålla, vilket gjorde bilarna ännu risigare och billigare. Nu har det vänt.

Ett högre värde på bilarna och fler kommer överleva, det är ett GLASKLART samband.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#75 Post by [Bobo] »

safe wrote: 2024-02-26 16:39:33
[Bobo] wrote: 2024-02-23 19:43:37 Det är just det där jag ställer mig emot. Att det inte skulle vara värt att lägga pengar på en billig bil. Nej, inte om du tänkt sälja den med vinst...
Annars spelar det väl ingen roll?
Det är en hobby. Hobbys kostar pengar. Om inköpspriset är lågt finns mer pengar över för att åtgärda det som behöver fixas.

Baserat på rena fakta så värderar många sina "investeringar" i en bil med vilket värde det finns i bilen.

Rena fakta, annars så borde det inte finnas så många risiga och skrotade 924or (tex 924or ska man kanske säga) som det gör.
Det var samma sak med en gamla 356or förr, ingen ville ha dom så de åkte till skroten när de blev för risiga.
Pratade med en gubbe som skrotade (70-talet antar jag) sin Carrera när motorn skar... 4 kamsmotorn som kostar miljoner idag även om den inte går runt... Karossen var ju ändå upprostad.
För ~5 år sedan pratade jag med en gubbe på en motorträff. Han hade haft en 924 förut, men den var så svårstartad att han skrotade den. Kostade mindre än att få den lagad.

928 blev billiga för att de var så dyra att underhålla, vilket gjorde bilarna ännu risigare och billigare. Nu har det vänt.

Ett högre värde på bilarna och fler kommer överleva, det är ett GLASKLART samband.
Jag säger inte att det inte är så det ser ut.
Det jag säger är att jag tycker att det är ett feltänk.

Och historien visar ju att jag har rätt. Om han med Carreran hade fixat felet då så hade han varit miljonär idag.
För.mig blir det ett nollsummespel hur jag än vänder och vrider på det. Lägg 20000 på en bil och laga den för 80 eller köp en för 80 och laga den för 20.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users