Värdet ökar..

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#46 Post by [Bobo] »

Anton N wrote:Det är klart att skicket styr priserna en del, men jag ser bara till mina egna erfarenheter. Min första 944:a köpte jag för 29, min andra för 35 och båda var i fint skick maskinellt såväl som exteriört. Min senaste 944:a köpte jag för 22 500 om jag inte minns fel med en del småfix, men i ett skick som de allra flesta skulle klassa som gott för en bil ifrån 1986. Jag kanske bara har haft turen eller förmågan att veta när det varit läge att slå till, men jag inbillar mig ändå att det har sålts fler 9x4:or till liknande priser och i liknande skick.
Du kan mycket väl ha rätt. Men min erfarenhet säger mig att man generellt får precis vad man betalar för.
Och det som du betrakar som småpill kan ju innebära bilbyte för någon annan...
Folk som inte kan meka får ju betala för att slippa. :roll:

Min första bytte jag bort (bytesvärde 27) när den började läcka olja ur mer eller mindre samtliga packboxar i motorn. Henka löste det på en helg när han väl fick hem den. Ett obestigbart berg för mig, men en enklare helgtur för honom...
Den var dessutom fuktskadad invändigt och var i allmänt väldigt "bruksigt" skick. Jag tror att han fick ganska bra betalt för den när han hade putsat upp den, torkat ur den och fått den tät i motorn. Jag ville bara bli av med den och hade nog gått ner till 20 om han hade prutat...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: Värdet ökar..

#47 Post by JonasK »

[Bobo] wrote:Du kan mycket väl ha rätt. Men min erfarenhet säger mig att man generellt får precis vad man betalar för. Och det som du betrakar som småpill kan ju innebära bilbyte för någon annan...
Folk som inte kan meka får ju betala för att slippa. :roll:
Precis :wink: Jag köpte min för 29' men med vetskapen att jag var tvungen att lägga uppåt 10' på verkstad första säsongen (vågade inte ge mig på att byta remmar och pump etc själv). även om jag ska klara av normalunderhållet själv så misstänker jag att det kan landa omkring den summan även i år om jag inte kavlar upp ärmarna (har lite rost/lack som behöver fixas etc)...
är fullt införstådd med att jag nog inte får tillbaka totalkostnaden om/när jag säljer. :#cheers:

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Värdet ökar..

#48 Post by andgus »

Tur då att vi inte har bilarna för att bli rikare.....på pengar.
Bara på körupplevelser. :wink:
Har själv turen att jag kan välja om jag ska ut och köra = 944, :#944burn:
eller om jag ska åka = SL........ganska optimalt tycker jag. 8)
/Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Värdet ökar..

#49 Post by 944_Driver »

Tyvärr en del missuppfattningar här.

Momentomvandlaren i automatlåda och viscokopplingen för fyrhjulsdrift är inte besläktade utan helt olika grundkoncept. Viskokopplingen bygger på att en massa rörliga lameller 'klibbar ihop' pga en olja som stelnar, momentomvandlaren överför kraften med hjälp av olja som flödar från pumphjul till turbinhjul och beroende på hastighetsskillnad ger olika momentförstärkning och slirande.

PSM kan inte påverkar själva viskokopplingen och hur mycket kraft den överför, det finns helt enkelt ingen styrsignal in till den. PSM kan bromsa hjul och styra motoreffekten. Viskokopplingen lever sitt egna liv och gör vad den gör utifrån temperatur på oljan och varvtalsskillnaden mellan utgående och inkommande axel.

Porsche valde med stor säkerhet viskolösningen av samma anledning som andra tillverkare, den är billig, lätt, kräver ingen styrsignal. Sedan har den diverse begränsningar och brister vad gäller förmågan att gripa in snabbt och överföra några större effekter men på det stora hela ger den lite extra framkomlighet och framför allt blir bilen lite mer stabil i dåligt väglag. (sedan får ju 911:an lite mera vikt i nosen av grejerna och det gör den lite lugnare)

// Magnus
911C4 wrote:Kört bilen på vintern också...

Hur som helst är visko i detta fall samma sak som momentomvandlaren i en automatlåda. Temperaturen spelar ingen roll. Alla Carrera 4 har PSM och denna kontrollerar fyrhjulsdriften på samma vis som kraftöverföringen i en automatlåda.

Hur som helst är det normala 95/5 vilket kan fördelas om till 60/40. Däremot om man stänger av PSM har man som sagt 95/5.

Jag vet inte varför man valt att byta systemet på nyare Porschar, men gissar på att visko ger lite väl mycket drivlineförluster. Elektrisk styrservo är ju en annan sak som kommit t.ex.

Har kört ned en del "haldex" bilar och vad det gäller balans och förutsägbarhet är 996ans system klart bättre. Med haldex och ofta initialt framhjulsdrift understyr bilen för att sedan ganska abrupt övergå i överstyrning när bakhjulen börjar driva. Detta finns inte på 996an.

Vad det gäller systemen och fastkörning har jag ingen uppfattning om vilken som funkar bäst däremot, kan mycket väl vara haldex typen av lösningar.
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: Värdet ökar..

#50 Post by JonasK »

Apropå värdeökning eller ej. Om man tittar på vad som ligger ute på Blocket just nu (räknar ej cab och tävlingsbilar etc):

2st 944 S2 -91 för 69k respektive 73k
2st 944 Turbo -86 för 75k respektive 86k
2st Boxsters -98 för 79k och 89,9k.

Vad tror ni kommer hända med värdet på de tre olika modellerna på sikt?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#51 Post by [Bobo] »

JonasK wrote:Apropå värdeökning eller ej. Om man tittar på vad som ligger ute på Blocket just nu (räknar ej cab och tävlingsbilar etc):

2st 944 S2 -91 för 69k respektive 73k
2st 944 Turbo -86 för 75k respektive 86k
2st Boxsters -98 för 79k och 89,9k.

Vad tror ni kommer hända med värdet på de tre olika modellerna på sikt?
Tror att 944:orna kommer öka och att Boxstrarna kommer sjunka som bojsänken...
Hoppas det iallafall! :mrgreen:
Jag skulle kunna tänka mig en Boxster med en snygg hardtop.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Värdet ökar..

#52 Post by Maxx »

Så länge det finns fler exemplar till salu än det finns köpare så kommer priserna att falla.
Så fort det finns tillräckligt många köpare som är villiga att betala "lite extra" för att få en av de få bilar i fint skick som finns kvar så kommer priserna att gå upp.

Hur mycket priserna går upp beror naturligtvis hur eftertraktad och/eller ovanlig (svåröverkomlig) bilen är.

Om folk bara hade detta i bakhuvudet varje gång dess diskussioner uppkommer så blir det inte så underligt att en sunkig 944 med lite rostfläckar knappt går att sälja för 20.000 kr medan en 944 turbo med "rätt" utrustning i mint condition och få mil på mätaren faktiskt kan gå att sälja för 350.000 kr. Att just du inte vill köpa någon av dem betyder bara att du inte är rätt köpare, inte att ingen annan kommer att köpa.

Att Boxstrar faller som gråstenar i pris är ju inte så märkligt. De känns omoderna i utseende (men är inte tillräckligt gamla för att vara "retro") och har ett rykte om att inte ha så pigga motorer (relativt vad?).

Standard 944 kommer nog öka marginellt i pris och bara om de är i väldigt bra skick. Det känns mer rimligt att en kanonfin 924 ökar mer i pris procentuellt sett då det finns så få av dem kvar. 944 turbo och 968 kommer att hålla priset och kanske öka då fler och fler inser att det blir alldeles för kostsamt att sätta sin 991/997 eller nya Boxster/Cayman i räcket på någon bana och ser att en 951 eller 968 är en väl så kompetent banbil om man mest kör för nöjes skull.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: Värdet ökar..

#53 Post by JonasK »

[Bobo] wrote:Jag skulle kunna tänka mig en Boxster med en snygg hardtop.
Bobo
Ja, och jag hoppas att S2:orna sjunker lite till.. skulle kunna tänka mig en fin 944 S2 med AC för runt 60-65. :lol: Funderar just nu på vad som är mest värt, att lägga ut mer pengar på min 83:a eller att lägga lite mer på att "byta upp mig"... vill gärna köpa nåt som åtminstone håller värdet då.
Maxx wrote: Att Boxstrar faller som gråstenar i pris är ju inte så märkligt. De känns omoderna i utseende (men är inte tillräckligt gamla för att vara "retro") och har ett rykte om att inte ha så pigga motorer (relativt vad?).
Mitt enda problem med Boxsterns utseende är att det ser ut som att den åker baklänges när man ligger bakom den och den har originaltoppen på...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#54 Post by [Bobo] »

JonasK wrote:Ja, och jag hoppas att S2:orna sjunker lite till.. skulle kunna tänka mig en fin 944 S2 med AC för runt 60-65.
Du kan få min fina S2 med AC för 75 om du ber riktigt snällt.
Börjar kanske bli dags för en annons på den. :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Värdet ökar..

#55 Post by Erol »

Vi får hoppas att priset på våra bilar följer denna säljesannons på Cup 1.or :roll:

http://www.blocket.se/kalmar/Porsche_fa ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Värdet ökar..

#56 Post by Tux »

Det där borde vara cup1 i magnesiumlegering. Sällsynta från början och åldras utan direkt värdighet rent materialmässigt, så de är väldigt sällsynta.

Jag kikade på en 944turbo 1991 i helgen som gått runt 5500mil och en prislapp på 175kkr, men den kändes ändå relativt korrekt prissatt med tanke på skicket och milen. 8)




Erol wrote:Vi får hoppas att priset på våra bilar följer denna säljesannons på Cup 1.or :roll:

http://www.blocket.se/kalmar/Porsche_fa ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


/ Erol
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Värdet ökar..

#57 Post by Erol »

Tux wrote:Det där borde vara cup1 i magnesiumlegering. Sällsynta från början och åldras utan direkt värdighet rent materialmässigt, så de är väldigt sällsynta.
Det kan vara så, dock så framgår det inte att det är magnesiumfälgar i annonsen.
Tux wrote:Jag kikade på en 944turbo 1991 i helgen som gått runt 5500mil och en prislapp på 175kkr, men den kändes ändå relativt korrekt prissatt med tanke på skicket och milen. 8)
Låter som ett rimligt pris i mina öron, kanske till och med att ett pris på dryga 200 skulle kunna motiveras.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: Värdet ökar..

#58 Post by Björn Nilsson »

Är man intresserad i orginal 964:a cupfälgar så vet man att det är magnesium :wink: Detta är verkligen ingen dussinfälg och jag tror att priset är i underkant.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Värdet ökar..

#59 Post by Ragnar Joensen »

Cup fälgarna i annonsen är aluminium, och så var det på 964 CUP. Men på 964 RS var magnesium. Då var bredderna 7,5 och 9 tum.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Värdet ökar..

#60 Post by safe »

Ragnar Joensen wrote:Cup fälgarna i annonsen är aluminium, och så var det på 964 CUP. Men på 964 RS var magnesium. Då var bredderna 7,5 och 9 tum.

Precis, det är "cup cup" fälgar, faktiskt ovanligare än magnesium fälgarna som satt på RS. Värdet är definitivt i klass med magnesium fälgarna.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]