Kompressormatad N/A?
Posted: 2004-08-24 21:30:00
Har funderat lite på detta, då jag ska plöja ner mängder med pengar på min gammla pärla, så tänkte jag att jag kunde väl slösa lite pengar på onödigt trim när jag ändå är igång...
*Obs! detta är ett långtids-projekt, dvs pengar är inget problem.. Kommer bara ta lite längre tid att få allting klart! *
Men iaf, har sökt lite på nätet efter andra som gjort detta. Men jag hittar inget om just N/A .. har hittat 968:or och s2:or .. men inte någon N/A .
Så har ni länkar till ett sådant bygge så sitt inte på den informationen som ett par höns.. Ge mig!!![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Visst det är ju varken ekonomiskt eller förnuftigt att tryck ner en kompressor i en N/A. Då man inte får någon bil som har något att komma med (turbo, orginal är ju 220hk).. För vad jag har förstått hamnar (beroende på hur mycket pengar man lägger ner i motorn) på runt 230-240hk. (notera bara gissningar, okvalificerade, ni får gärna upplysa mig!)
Fast det är ju onekligen mycket roligt att ha en riktigt Ovanlig Porsche (trots att det inte är orginal).. Då bilen kommer ha ett väldigt vackert (enligt mig) utseende efter omlackering och allmän uppsnyggning så kan man väl ha lite mer kraft under huven att njuta av!
Det jag är ute efter är en kraftigare men ändå pålitlig motor som man lungt kan köra 15000Mil med, samt inte vara jobbigare att underhålla än en orginal N/A. Till en början tänkte jag enbart på "sug-motor-trim" med vad allt det innebär, men då man får kraft i ett brett register (jämfört med turbo) och mer "häst" för pengarna så kanske man skulle satsa på kompressor.
Jag vill gärna höra era tankar om denna idé, fördelar med kompressor, nackdelar, vad som behövs göra för att få bilen kraftigare fast fortfarande pålitlig osv..
Då jag inte kommer göra det här förrens om ett par år som tidigast så är den här tråden till för att upplysa lilla mig om kostnader, tekniker, delar och ingrepp som måste göras för att få den motor jag vill ha!
ps. inlägg som "köp en turbo istället" och liknande behöver ni inte skriva, för jag är en envis idiot
..
MvH. Pierre Broberg
*Obs! detta är ett långtids-projekt, dvs pengar är inget problem.. Kommer bara ta lite längre tid att få allting klart! *
Men iaf, har sökt lite på nätet efter andra som gjort detta. Men jag hittar inget om just N/A .. har hittat 968:or och s2:or .. men inte någon N/A .
Så har ni länkar till ett sådant bygge så sitt inte på den informationen som ett par höns.. Ge mig!!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Visst det är ju varken ekonomiskt eller förnuftigt att tryck ner en kompressor i en N/A. Då man inte får någon bil som har något att komma med (turbo, orginal är ju 220hk).. För vad jag har förstått hamnar (beroende på hur mycket pengar man lägger ner i motorn) på runt 230-240hk. (notera bara gissningar, okvalificerade, ni får gärna upplysa mig!)
Fast det är ju onekligen mycket roligt att ha en riktigt Ovanlig Porsche (trots att det inte är orginal).. Då bilen kommer ha ett väldigt vackert (enligt mig) utseende efter omlackering och allmän uppsnyggning så kan man väl ha lite mer kraft under huven att njuta av!
Det jag är ute efter är en kraftigare men ändå pålitlig motor som man lungt kan köra 15000Mil med, samt inte vara jobbigare att underhålla än en orginal N/A. Till en början tänkte jag enbart på "sug-motor-trim" med vad allt det innebär, men då man får kraft i ett brett register (jämfört med turbo) och mer "häst" för pengarna så kanske man skulle satsa på kompressor.
Jag vill gärna höra era tankar om denna idé, fördelar med kompressor, nackdelar, vad som behövs göra för att få bilen kraftigare fast fortfarande pålitlig osv..
Då jag inte kommer göra det här förrens om ett par år som tidigast så är den här tråden till för att upplysa lilla mig om kostnader, tekniker, delar och ingrepp som måste göras för att få den motor jag vill ha!
ps. inlägg som "köp en turbo istället" och liknande behöver ni inte skriva, för jag är en envis idiot
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
MvH. Pierre Broberg