Page 1 of 3

Kompressormatad N/A?

Posted: 2004-08-24 21:30:00
by broberg
Har funderat lite på detta, då jag ska plöja ner mängder med pengar på min gammla pärla, så tänkte jag att jag kunde väl slösa lite pengar på onödigt trim när jag ändå är igång...

*Obs! detta är ett långtids-projekt, dvs pengar är inget problem.. Kommer bara ta lite längre tid att få allting klart! *


Men iaf, har sökt lite på nätet efter andra som gjort detta. Men jag hittar inget om just N/A .. har hittat 968:or och s2:or .. men inte någon N/A .
Så har ni länkar till ett sådant bygge så sitt inte på den informationen som ett par höns.. Ge mig!! :D

Visst det är ju varken ekonomiskt eller förnuftigt att tryck ner en kompressor i en N/A. Då man inte får någon bil som har något att komma med (turbo, orginal är ju 220hk).. För vad jag har förstått hamnar (beroende på hur mycket pengar man lägger ner i motorn) på runt 230-240hk. (notera bara gissningar, okvalificerade, ni får gärna upplysa mig!)

Fast det är ju onekligen mycket roligt att ha en riktigt Ovanlig Porsche (trots att det inte är orginal).. Då bilen kommer ha ett väldigt vackert (enligt mig) utseende efter omlackering och allmän uppsnyggning så kan man väl ha lite mer kraft under huven att njuta av!

Det jag är ute efter är en kraftigare men ändå pålitlig motor som man lungt kan köra 15000Mil med, samt inte vara jobbigare att underhålla än en orginal N/A. Till en början tänkte jag enbart på "sug-motor-trim" med vad allt det innebär, men då man får kraft i ett brett register (jämfört med turbo) och mer "häst" för pengarna så kanske man skulle satsa på kompressor.


Jag vill gärna höra era tankar om denna idé, fördelar med kompressor, nackdelar, vad som behövs göra för att få bilen kraftigare fast fortfarande pålitlig osv..

Då jag inte kommer göra det här förrens om ett par år som tidigast så är den här tråden till för att upplysa lilla mig om kostnader, tekniker, delar och ingrepp som måste göras för att få den motor jag vill ha!

ps. inlägg som "köp en turbo istället" och liknande behöver ni inte skriva, för jag är en envis idiot :D ..


MvH. Pierre Broberg

Re: Kompressormatad N/A?

Posted: 2004-08-24 21:38:09
by mans71
Broberg wrote:ps. inlägg som "köp en turbo istället" och liknande behöver ni inte skriva, för jag är en envis idiot :D ..
He he, med den inställningen kommer du att lyckas! :)

Kan bara säga det att en kompressor matad bil, gärna med lite orolig tomgång låter väldigt sexigt! 8)

Posted: 2004-08-24 22:26:46
by Magnus K
Vi som körde på Sviesta's gatbilskväll förra veckan fick höra ljudet av en kompressormatad V8... Först hörde man kompressorns vinande, sen vinandet som kom närmare, sen nånstans kom V8-mullret... Hårigt värre!
Iofs är det en diesel-V8 men den jänke-kolossen rör på sig... :shock:

Alltså: Ljudet, så härligt! :D

Annat positivt är ju att kompressorn ger ladtryck från tomgångsvarv och uppåt, inget turbo-lag att sitta och vänta på.

Nackdelar med kompressor: Svårt att reglera laddtrycket, det kommer vilja stiga med stigande varvtal...

Vet inte hur man löser det där med knackreglering med kompressor heller?

Mvh
Mangan

Posted: 2004-08-24 22:43:58
by broberg
men man kan väl begränsa det tryck en kompressor skapar.. dvs att kompressorna inte kan komprimera luft mer än till t.ex 1bar?

så att den ger en liten ökning i början å sen typ toppar sin kapacitet på 1bar vid säg 5000rpm..

eller hur funkar det?

Posted: 2004-08-24 23:07:09
by broberg
Hittade t o m ett färdigt kit i USA efter lite sökande på rennlist ... (ska dock inte köpa det .. kalasdyrt .. eller kalasdyrt.. 40k utan moms o frakt)

kanske jag som är lite blind, men var F-n får de in luft ifrån?
Image


och saknas inte luftmängmätaren där? Okej värdena blir säkert vajsing.. men .. jag fattar inte.. Någon som kan förklara hur det där funkar?! (den motorn på bilden dvs)

Posted: 2004-08-24 23:08:34
by Minsc S2
lyckas du broberg får du gärna dela med dig av resultatet :)

Posted: 2004-08-24 23:14:35
by FekZen
Lite tips och ideer...

Stora skillnaden med kompressor om man jämför med turbo, är att laddtrycks kurvan blir linjär med varvtalet, medan en turbo laddar på förfullt direkt nästan.

Såhär ser kurvan ut för kompressor " / " , medan turbo ser ut mer " r ".

...och det innebär att det blir lite flygplanskänsla med kompressor, att den accar mer och mer, medan turbo drar ganska jämnt redan på rel tidiga varvtal.

Det som är oönskat med kompressor är att den laddar redan på tomgång och laddar lite för mycket på väldigt låga varv... det kan ställa till endel problem, men allt går att lösa.

Dem stora stadierna i dethär fallet är, om vi utgår ifrån att du ska ladda 1 bar, först att kompsäkna motorn. Du behöver kolvar med lägre komp eller svarva ner dem befintliga. Kan ev fungera med 924S kolvar vad vet jag... iom att det är ett ganska ovanligt projekt så finns det inga direkt säkra kort att gå på antar jag, är ju inte som bmw, 100 pers som gjort det förrut.

Andra stora stadiet, förutsatt att skruvandet inte är några problem, är att mappa bilen. Valet är då eftermarknadssprut eller att mappa motronic som redan sitter och säkert räcker till aldeles utmärkt. Anledningen till att folk köper eftermarknadssprut i sånnahär fall är oftast brist på kunskap, eller ibland att man vill åt extra funktioner. (eller att originalsprut inte räcker till i vissa fall) Min gissning är att originalsprut räcker aldeles utmärkt för att ge soppa till att ladda 1 bar. Uppskattning säger att 1 bar på en 944 2.5l motor bör ge kring 300 hk.

Det var lite reflektioner från min sida... men jag är ingen expert så jag kan mycket väl ha fel i något som jag skrivit... går bara på ren erfarenhet av projekt jag på ett eller annat sätt deltagit i.

Mvh Adde FekZen.

Posted: 2004-08-24 23:22:38
by broberg
300hk låter ruggigt ...

med tanke på det.. jag behöver nog en starkare växellåda då.. eller vad tror ni? För inte klarar väl N/A lådan mycket mer än 200hk?

likadant med lamellerna osv.. och drivknutar.. hjälp..

Posted: 2004-08-25 00:23:25
by sweanders
Visst hade det varit ett kul projekt, men varför uppfinna något som redan finns?

Du måste vara beredd på att köra en bil som konstant behöver meckas, inte är gatlegal och som förmdligen är omöjlig att sälja.

Posted: 2004-08-25 06:46:44
by patand
sweanders wrote:förmdligen är omöjlig att sälja.
Inte då! Jag köper den direkt han fått allt att funka bra. Till rätt pris förståss... :D

Posted: 2004-08-25 06:55:06
by Minsc S2
patand wrote:
sweanders wrote:förmdligen är omöjlig att sälja.
Inte då! Jag köper den direkt han fått allt att funka bra. Till rätt pris förståss... :D
köp en turbo istället patand! :lol: :wink:

Posted: 2004-08-25 06:58:21
by patand
Minsc S2 wrote:köp en turbo istället patand! :lol: :wink:
Ballare med kompressor... :-D

Men just nu har jag inga pengar till varken turbo eller kompressor matad porsche... inte ens en N/A kan jag hosta upp pengar till... får väl se hur läget är i vår... suget efter en banbusarbil kanske blir för stort så man säljer MCn eller någe...

Posted: 2004-08-25 07:27:16
by Raukman
uppskattad effekt baserat på sugmotoreffekten ligger på straxt över 320hk, men sen får man räkna med effektförlusten på kompressorn, ca 1/3del av effekt ökningen på en roots, något lägre på en eaton, (ca 30 hk, beroende på trycket).
det har dock byggts kompressormatade -44 motorer här i sverige, ganska nyligen! i ett garage mkt, nära mig... :wink: :wink: :wink:
hehe.

Mvh Peder

Posted: 2004-08-25 07:31:09
by Raukman
den teoretiska effekten baseras på sugmotoreffekten, dvs. att 1 bar skall ge en teoretisk effektökning av 100%(163hk*2=326), som dock stämmer ganska bra på våra turbobilar men dock inte så bra på en kompressorvagn.

Posted: 2004-08-25 07:32:00
by Raukman
på turbon ligger dock sugmotoreffekten på ca 140-145hk