Hej,
Hur skall man göra om det på bilen sitter originalklossar som är bra men innan gotland och sen slalom på 944 träffen mm vill man ju ha lite bit i bromsarna. Skall byta vätska har jag bestämt men skall jag köra med de som sitter på bilen nu på träffarna och sen byta till nya friska efteråt.. eller byta innan trots att dom som nu sitter är ok?
Vad finns det för klossar som är bra för bana? Hur slitna är dom efter en dag på bana? Nån speciell bromsvätska? Priser?
Bromsklossar
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
Bromsklossar
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Bra och dyra klossar är Blåa Pagid och Performance Friction.
Andra bra men lite billigare klossar (men samtidigt hårdare belägg än original) är Metal Masters och Mintex C-tech.
Bra vätska är tex Motul RBF 600. Den har dessutom helt okej pris!
Andra bra men lite billigare klossar (men samtidigt hårdare belägg än original) är Metal Masters och Mintex C-tech.
Bra vätska är tex Motul RBF 600. Den har dessutom helt okej pris!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Bromsklossar
För slalom behöver du inte "rejsigare" belägg eftersom det inte blir temp att tala om, snarare är orginal eller liknande att föredra eftersom dom funkar direkt vid rumstemp.John wrote:Hej,
Hur skall man göra om det på bilen sitter originalklossar som är bra men innan gotland och sen slalom på 944 träffen mm vill man ju ha lite bit i bromsarna. Skall byta vätska har jag bestämt men skall jag köra med de som sitter på bilen nu på träffarna och sen byta till nya friska efteråt.. eller byta innan trots att dom som nu sitter är ok?
Vad finns det för klossar som är bra för bana? Hur slitna är dom efter en dag på bana? Nån speciell bromsvätska? Priser?
Orginal funkar ok till bana oxo om man bromsar på rätt sätt. Men jag tror inte det är bra om dom är slitna, då tror jag det är risk att det leder in in mer värme i oket och bromsvätskan. Piratbelägg som ej är "raceanpassade" är inte alls säkert att dom passar för banåka.
Om du ska byta belägg och om skivorna ligger nära minmått på tjockleken så byter man dom oxo (skivor till en axel är billigare än bra belägg till samma axel)
Med bra belägg blir det knappt mätbart slitage efter en banmöte (typ 60 min körning), det ska ivf inte gå att mäta med linjal, utan det behövs skjutmått eller mikrometer.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users