Soppa?
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Soppa?
Ja, vad ska man köra med..
fick nämligen frågan av en polare i stil med "eftersom din är en 82:a ska det inte vara blytillsats då?" .."ehhh nä" sa jag och avfärdade att min fina porsche skulle behöva bly-tillsats!
Nu är ju frågan, jag kör på 98 blyfri, och antar att jag inte behöver bly-tillsats..
Men hur är det med de gamla 924:orna med ådi-motorn, behöver de bly-tillsats?
skillnader om man kör med "race-soppa" (vad nu det är) i en vanlig otrimmad 944?
fråga o svara, allt är ju intressant!
fick nämligen frågan av en polare i stil med "eftersom din är en 82:a ska det inte vara blytillsats då?" .."ehhh nä" sa jag och avfärdade att min fina porsche skulle behöva bly-tillsats!
Nu är ju frågan, jag kör på 98 blyfri, och antar att jag inte behöver bly-tillsats..
Men hur är det med de gamla 924:orna med ådi-motorn, behöver de bly-tillsats?
skillnader om man kör med "race-soppa" (vad nu det är) i en vanlig otrimmad 944?
fråga o svara, allt är ju intressant!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
Jag körte altid med blytillsats på min 944 -84:a. Kostar bara 5-6 öre per liter (Statoil 24,95 pr. flask). Billig försäkring tyckte jag eftersom jag inte var 100 på om det gik utan.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-03-31 21:43:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Blyersättning?
Nej du behöver ingen blytillsats, det är mässingsstyrningar och stålsäten i alla 944or, bara att tanka blyfri 95, 98 är bara dyrare och det gör ingen märkbar skillnad, bensinen i Sverige håller hög kvallitét så det är bara att tuta o köra.
Vi ses på vägarna//
Jonas
Vi ses på vägarna//
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-03-31 21:43:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Turbon går bra på vanlig 95/98 men 924 N/A bör man nog ha blytillsats i, men det är formodligen inget måste, det finns moderna smörjtillsatser i dagens bensin, Jag orkar inte förklara MEN tanka helst inte på OK/Q8 bensinen på vissa av deras stationer är sämst i landet. 95 oktan har mätts upp till låga 93 vid ett omfattande test, kanske har dom skärpt sig nu, men jag skulle aldrig tanka där.
Jonas
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2004-03-29 09:30:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
Jonas,
min gamla 944 -84:a behövde 98 oktan (dekal på insidan tanklocket) och den hadde inge knock-sensor som jag vet? Varför tanka 95 oktan då?
Ska' man anvenda 98 oktan i en 951 som är chippad och går med ca 1,1bar ladtryck? 95 oktan är alt som krävs otrimmad?
Bra att veta med OK/Q8.
min gamla 944 -84:a behövde 98 oktan (dekal på insidan tanklocket) och den hadde inge knock-sensor som jag vet? Varför tanka 95 oktan då?
Ska' man anvenda 98 oktan i en 951 som är chippad och går med ca 1,1bar ladtryck? 95 oktan är alt som krävs otrimmad?
Bra att veta med OK/Q8.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Varför är det olika oktan i bensinen?
Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.
100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.
95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.
Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning". Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver.
Mike-DK
Altså är din bil inte vanlig och det skulle vara bra att försäkra dig om att inte bilen knackar. (tror de flesta förespråkar 98 på chippade bilar)
Rätta mig om jag har fel... En 944 med kancksensor kan ställa tillbaka tändingne när det är dålig soppa. Så för en otrimmad bil så räcker den före skrivna oktantalet. Även om 98 skulle vara bra för en otrimmad bil så skulle inte tändingen kunna ställas fram som gör att bilen går bättre. i det fallet lite lönlöst att spendera pengar om man jagar effekt.
/Claves
Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.
100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.
95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.
Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning". Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver.
Mike-DK
Altså är din bil inte vanlig och det skulle vara bra att försäkra dig om att inte bilen knackar. (tror de flesta förespråkar 98 på chippade bilar)
Rätta mig om jag har fel... En 944 med kancksensor kan ställa tillbaka tändingne när det är dålig soppa. Så för en otrimmad bil så räcker den före skrivna oktantalet. Även om 98 skulle vara bra för en otrimmad bil så skulle inte tändingen kunna ställas fram som gör att bilen går bättre. i det fallet lite lönlöst att spendera pengar om man jagar effekt.
/Claves
-
- S-Poster
- Posts: 78
- Joined: 2004-03-29 11:31:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
- mans71
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2004-03-30 08:07:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vadstena
- Contact:
Vad jag har hört, av bl.a. Sandén är att jag ska köra på 98 eftersom min är chippad. Är det inte t.o.m. så att dom som mappar sin motor gör det för just ett specifikt oktantal, eller är jag helt ute och cyklar nu?
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users