Soppa?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Soppa?

#1 Post by broberg »

Ja, vad ska man köra med..

fick nämligen frågan av en polare i stil med "eftersom din är en 82:a ska det inte vara blytillsats då?" .."ehhh nä" sa jag och avfärdade att min fina porsche skulle behöva bly-tillsats!

Nu är ju frågan, jag kör på 98 blyfri, och antar att jag inte behöver bly-tillsats..
Men hur är det med de gamla 924:orna med ådi-motorn, behöver de bly-tillsats?



skillnader om man kör med "race-soppa" (vad nu det är) i en vanlig otrimmad 944?


fråga o svara, allt är ju intressant! :wink:
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#2 Post by Mike-DK »

Jag körte altid med blytillsats på min 944 -84:a. Kostar bara 5-6 öre per liter (Statoil 24,95 pr. flask). Billig försäkring tyckte jag eftersom jag inte var 100 på om det gik utan. :?:
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Du ska inte behöva blyersättning men 98 oktan vill den ha.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#4 Post by broberg »

alltså kräver den blytillsats köper jag det ju.. men det känns så feeel att hälla i det i en sportbil :D
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Blyersättning?

#5 Post by Area 951 »

Nej du behöver ingen blytillsats, det är mässingsstyrningar och stålsäten i alla 944or, bara att tanka blyfri 95, 98 är bara dyrare och det gör ingen märkbar skillnad, bensinen i Sverige håller hög kvallitét så det är bara att tuta o köra.

Vi ses på vägarna//
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Magnus K »

Di gamle 924orna då? Vad tror du om dom, Jonas?

Mvh
Mangan

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Area 951 »

Turbon går bra på vanlig 95/98 men 924 N/A bör man nog ha blytillsats i, men det är formodligen inget måste, det finns moderna smörjtillsatser i dagens bensin, Jag orkar inte förklara MEN tanka helst inte på OK/Q8 bensinen på vissa av deras stationer är sämst i landet. 95 oktan har mätts upp till låga 93 vid ett omfattande test, kanske har dom skärpt sig nu, men jag skulle aldrig tanka där.

Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#8 Post by Porrsche »

OK gjorde nyligen reklam för att de blandar 5% sprit i soppan, hur påverkar det oktantalet? Effekten?
Någon som vet?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Jonsson
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2004-03-29 09:30:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Jonsson »

Hej !
Om jag förstår det här rätt så ska man kunna tanka vanlig grön 95 ??
I en 944 , har alltid kört 98 med blyersättningsmedel i , behöver alltså inte göra så ??

MVH
Jonsson

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#10 Post by Mike-DK »

Jonas,

min gamla 944 -84:a behövde 98 oktan (dekal på insidan tanklocket) och den hadde inge knock-sensor som jag vet? Varför tanka 95 oktan då?

Ska' man anvenda 98 oktan i en 951 som är chippad och går med ca 1,1bar ladtryck? 95 oktan är alt som krävs otrimmad?

Bra att veta med OK/Q8. :idea:
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by claves »

Varför är det olika oktan i bensinen?

Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.

100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.

95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.

Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning". Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver.

Mike-DK
Altså är din bil inte vanlig och det skulle vara bra att försäkra dig om att inte bilen knackar. (tror de flesta förespråkar 98 på chippade bilar)

Rätta mig om jag har fel... En 944 med kancksensor kan ställa tillbaka tändingne när det är dålig soppa. Så för en otrimmad bil så räcker den före skrivna oktantalet. Även om 98 skulle vara bra för en otrimmad bil så skulle inte tändingen kunna ställas fram som gör att bilen går bättre. i det fallet lite lönlöst att spendera pengar om man jagar effekt.

/Claves

Henken
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-03-29 11:31:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#12 Post by Henken »

Tankar alltid 98 Röd på Jet, som ägaren innan mig.
Den är numera såld =(
T nästa !?

ralle
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-03-29 20:36:21
Contact:

#13 Post by ralle »

Kör de flesta chippade 951or med 98oktan?
Finns det risker med att köra på 95 om bilen är chippad eller är det bara för att få ut full effekt?
Porsche 911

User avatar
mans71
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2004-03-30 08:07:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vadstena
Contact:

#14 Post by mans71 »

Vad jag har hört, av bl.a. Sandén är att jag ska köra på 98 eftersom min är chippad. Är det inte t.o.m. så att dom som mappar sin motor gör det för just ett specifikt oktantal, eller är jag helt ute och cyklar nu?
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]

ralle
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-03-29 20:36:21
Contact:

#15 Post by ralle »

Några fler som vet om det är skadligt att köra på 95 oktan och ha chippad motor?
Porsche 911

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users