Jag blir alltid lika förvånad..

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Jag blir alltid lika förvånad..

#1 Post by Jim Profit »

Min givare till kylfläkten gav upp under vinterförvaringen. Det märkliga var att jag bytte den hos K3 förra året, vid samtal med dessa sa de att kvaliteten inte alltid var helt hundra på dessa men att jag hade chansen att ta det på garanti om det var kortare än ett år sedan jag bytte.

Sagt och gjort, jag kollar kvittot och naturligtvis var det från 25:e mars 2003...naturligtvis ett år och fem dagar gammalt. Besviken snackar jag med K3 om att köpa en ny och Bertil på K3 säger att det inte lär gå på garantin men att dom väljer att själva bjuda på givaren.

Inte första gången jag berömmer K3 men jag är otroligt imponerad över deras fantastiska servicekänsla. Tack för det K3 !! :D
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#2 Post by Jim Profit »

Glömde säga, STORT tack till Björn också för alla goda råd som gjorde att jag kunde byta givaren själv :D
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Porrsche »

Är det knepigt eller nåt särskilt att tänka på?

Nyss köpt en ny kylfläktstermostat och tänkt byta i helgen. Den gamla började starta fläkten långt tidigare än jag är van vid, vet inte vad som är rätt eller fel men det faktum att den plötsligt startar kylfläkten vid annan temp gör att jag vill byta den.

Jim Profit: Har du något tips du vill dela med dig?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gurra »

Det är verkligen bra service!

Förresten, antar att det är relät du menar? För jag antar att du inte menar termostaten som är skruvad i kylaren?

Porrsche>> Med knepigt syftar du på att byta relät eller kontrollera dess kondition? Att byta är lika lätt som att byta en säkring och hur man kollar dess kondition finns en mkt utförlig instruktion för här:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cool-01.htm

Mvh
Gurra

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#5 Post by Jim Profit »

Jag bytte givaren (termostaten?), dvs den som är inskruvad i kylaren. Själva bytet är inte så komplicerat, det är bara det att man får skruva bort rätt mkt grejor för att komma åt den.

Givaren har tre kontakter, en nolla samt två plus. Om man på anslutningskabeln kopplar en kabel från nollan till de båda plus och fläktarna går så är det inget fel på relät (som i mitt fall).

Givaren sitter på kylets högra sida om man står framför bilen.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by spirou944t »

Jim Profit wrote:Jag bytte givaren (termostaten?), dvs den som är inskruvad i kylaren. Själva bytet är inte så komplicerat, det är bara det att man får skruva bort rätt mkt grejor för att komma åt den.

Givaren har tre kontakter, en nolla samt två plus. Om man på anslutningskabeln kopplar en kabel från nollan till de båda plus och fläktarna går så är det inget fel på relät (som i mitt fall).

Givaren sitter på kylets högra sida om man står framför bilen.
Bytte den i vintras på min 951:a, skoja att det var mycket att plocka bort!! :!:
Sen kan en allmän varning utfärdas för plastgängor!!
Mitt lilla byte höll på att sluta med haveri, gängorna var inte helt följsamma!! :o
Köpte en hylas på Biltema (igen) #31 tror jag att det var, en lång, den funka kanon!!(Mät på den du skall sätta dit)
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#7 Post by Jim Profit »

Ja, det tål att påpekas igen, kylet är av plast så dra inte åt för hårt !!!
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#8 Post by Porrsche »

Plast?
Är inte kylaren i alu?
Relät är det inget fel på, utan termostaten/givaren som ger ström till reläet vid lägre temp än tidigare.

Tack för tipset med att vara försiktig vid åtdragningen.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

Porrsche wrote:Plast?
Är inte kylaren i alu?
Relät är det inget fel på, utan termostaten/givaren som ger ström till reläet vid lägre temp än tidigare.

Tack för tipset med att vara försiktig vid åtdragningen.

Kylaren är i alu fast sidotankarna är i plast.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Neeoo
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2004-04-01 08:48:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Neeoo »

Asså liten dum fråga, måste man tömma vattnet för att byta tempgivaren ???

Min givare har getupp :(

å går det inte att komma åt den direkt underifrån ??
/Nicklas :#944burn:
Hmm svårt att veta vad man ska skriva här, men jag ska försöka hitta på nått kul senare

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by gurra »

Man måste tömma ett par liter vatten, jag gjorde den enkla varianten och skruva helt sonika bort givaren och lät vattnet forsa till det inte kom nåt mer ;)

Om jag minns rätt så lossade jag absolut ingenting för att komma åt givaren när jag bytte. Inte helt lätt, men det går om man trixar!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#12 Post by Porrsche »

Tack för tipsen & varningarna om klena gängor.
Bytte kylfläktstermostaten/givaren idag och det var lite tight, lossade på kylfläkten och då var det lättare att komma åt. Hade inga problem med att lufta systemet, fyllde på exakt 2.0 liter, har testkört och även stått på tomgång i garaget (med porten öppen) tills fläkten gick igång. Nu startar den vid samma tidpunkt som förut. Tempen sjönk sedan så fort jag körde ut från garaget, till normal temp. Känns kanon!

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]