Vad gjorde du med din Porsche idag?
-
GEDDAN
- S-Poster
- Posts: 75
- Joined: 2021-05-04 07:46:27
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
luftade kylsystemet efter termostatbyte
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3949
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Imorgon ska jag göra något som har behövts göras i flera månader.
Men det ska inte bli ett dugg kul...
Några veckor efter midsommar slutade fjärren till larmet fungera på 996:an.
Lysdioden slutade blinka rött när jag tryckte på knappen, så jag bytte batteri och då fungerade den igen. I tre dagar.
Sedan dess har dioden varit släckt och det har inte gått att låsa/låsa upp med fjärren.
Läste på lite och insåg snart att jag behövde kontakta Porsche center för att koda en ny fjärr till bilen.
Dom gefla gamarna.
Drygt 12000 skulle dom ha för att koda två nya.
Jag kavlade modigt upp ärmarna och meddelade att det får räcka med en fungerande fjärr.
Så imorgon ska jag åka till Porsche center i Kalmar och betala närmare 6500kr för att få en ny fjärr till larmet fixad.
Tårarna rinner. Inte för att jag är snål, utan för att min plånbok är gjord av lökskinn...
Men det ska inte bli ett dugg kul...
Några veckor efter midsommar slutade fjärren till larmet fungera på 996:an.
Lysdioden slutade blinka rött när jag tryckte på knappen, så jag bytte batteri och då fungerade den igen. I tre dagar.
Sedan dess har dioden varit släckt och det har inte gått att låsa/låsa upp med fjärren.
Läste på lite och insåg snart att jag behövde kontakta Porsche center för att koda en ny fjärr till bilen.
Dom gefla gamarna.
Drygt 12000 skulle dom ha för att koda två nya.
Jag kavlade modigt upp ärmarna och meddelade att det får räcka med en fungerande fjärr.
Så imorgon ska jag åka till Porsche center i Kalmar och betala närmare 6500kr för att få en ny fjärr till larmet fixad.
Tårarna rinner. Inte för att jag är snål, utan för att min plånbok är gjord av lökskinn...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
TomasJ
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Det är inte bara någon lödning inuti knappen som har gett med sig då?
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3949
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Det är antagligen något sådant.
Tyckte en lödning till själva knappen på kretskortet såg taskig ut, så jag lödade om den men fick aldrig liv i den...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
TomasJ
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
När du har en ny knapp så kan det ju vara värt att smälta om samtliga lödpunkter och se om du kan få liv i den, då har du en reserv ifall att. 
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3949
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Med tanke på vad en ny kostar känns det helt klart som något jag kommer ge mig på.
Måste välja vilken som jag ska lämna ifrån mig idag.
Man kan tydligen inte ha mer än två nycklar kodade till bilen, så en av dom gamla försvinner idag.
Så frågan är ju om jag ska lämna ifrån mig den jag lödde eller om jag ska fortsätta jobba på den...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
GEDDAN
- S-Poster
- Posts: 75
- Joined: 2021-05-04 07:46:27
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Inte just idag men motorn åkte ur i söndags och bilen skickades igår till min lackerare som ska fixa o trixa lite
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3949
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Jaha? Blev det natt igen alltså?
Det kunde man ju ge sig f@n på.
På temat.
Jag befinner mig just nu i en religiös kris där jag ifrågasätter om jag verkligen är gud.
Det står nämligen i den där boken som skrevs till min (och min stötvis avlidne sons) ära, att gud, eventuellt jag alltså, skapade solen för att vaka över dagen och månen för att vaka över natten. Men det har jag inget minne av alls...
Minns däremot att jag noterade för någon vecka sedan att ena bakljuset på 996:an hade slocknat.
Så jag åkte till Biltema, sökte på mitt regnummer, blev informerad om vad jag skulle ha och köpte sedan fel lampa. Märk väl att jag köpte den som dom sa att jag skulle köpa, men det var fel lampa. Såklart.
Försökte sedan, med en dåres envishet montera den felaktiga lampan i en sockel som den inte alls passade i.
Det slog mig först efter att ha använt upp samtliga svordomar och några könsord att jag kanske skulle titta lite närmare på lampan som jag skulle byta ut och jämföra med den nya.
Sagt och gjort så tog jag fram ett par väldigt tjocka glasögon som jag stulit ifrån en gammal ta... som jag köpt på macken, menade jag, och synade dom båda lamporna i sömmarna.
Konstaterade snart att ingen av dom hade några sömmar, men att "knopparna", som bergis inte heter knoppar, som sitter på sidan av själva sockeln inte satt på samma ställen på den gamla och den nya.
Den gamla hade dom två knopparna på olika höjd och den nya hade två på samma höjd.
Fel lampa alltså.
Den gamla hade dessutom två rektangulära "kontaktytor" (som bergis inte heter så) på undersidan medan den nya bara hade en, som dessutom var rund.
Så, återigen, fel lampa.
Efter att för en sekund ha övervägt att slipa bort den ena knoppen och såga av den runda kontaktytan i botten och min ena fot, bestämde jag mig för att det nog var bättre både för bilen och min framtida arbetsförmåga att skaffa fram rätt lampa och låta foten sitta kvar längst ner på benet.
Sagt och gjort så åkte jag till min lokala Mekonomen där en tant förvarade lamporna bakom disk ihop med saffran, vapen och, gissar jag, olika sorters knark och hemkokad mäsk på dunk.
Den här kvinnan kan lampor (och knark) tänkte jag och lämnade bara över den gamla lampan till henne och bad om att få två nya av samma sort och fyra enheter knark och en liten dunk mäsk.
Det fick jag. Trodde jag iallafall. Vägde aldrig knarket och mäsken drack jag upp på vägen hem, men jag kände mig iallafall nöjd med inköpen.
Den nya lampan passade bättre, för att inte säga perfekt. Och när jag ändå var i farten tänkte jag att det var lika bra att byta på båda sidor.
Om en har gått så går nog den andra snart också, tänkte jag. Det gäller att använda njuren när man mekar, trots allt.
Bytte båda, monterade tillbaka, vred ljusvredet till rätt läge, lyssnade på ett svinjobbigt plingljud medan jag gick bak och konstaterade att båda bakljusen nu lyste igen. Därja! Biltema kan ju dra åt helfvete, men knarktanten på Mekonomen, hon kunde hon!
Jag har sedan dess bara kört dagtid och inte märkt något konstigt. Men så igår kväll var jag ute och buskörde lite av ingen anledning alls och tyckte att skyltarna jag passerade var ovanligt röda i backspegeln.
Jag noterade också att i princip alla som jag körde om verkade gefligt småaktiga och inte bländade av när jag körde om.
Jaja. Avundsjuka, såklart, tänkte jag. Jag menar, varför ha en jättesnabb bil om man inte tänker köra om folk?
Så det beteendet tänkte jag att ingen kunde ha synpunkter på. Nä, det var nog ren avundsjuka.
För det kan ju omöjligen ha varit att bakljusen lyste konstant som att jag stod på bromsen medan jag körde om dom i 16...eh.. 85km/h på 80-väg.
Nä, varför skulle någon ha några problem med det? Typisk svensk avundsjuka. Usch.
Men jag noterade vid hemkomst att det inte händer något med bakljusen när jag trampar på bromsen och vid närmare inspektion visade det sig att även det tredje bromsljuset som sitter på vingen (som säkert heter spoiler) också lyste konstant.
Märkte dock att något som händer när man bromsar hårt och svänger väldigt snävt i ganska så hög fart, är att läskburken som stod framför växelspaken, som jag glömt bort att jag ställt där, kunde välta ner på golvet och dess innehåll kunde rinna ut. Yey! Jag älskar verkligen att lära mig nya saker.
Med tanke på det där mörkret som jag nämnde tidigare i kombination med att det är natt och jag givetvis ligger och sover så valde jag att skjuta på felsökningen till morgondagen.
Tänker som vanligt att man ska utgå ifrån att det är hästar på ingång om man hör ljudet av hovar och att det antagligen inte är zebror. Så att något jag inte rört skulle ha gått sönder i samband med att jag bytte glödlampor känns spontant mindre troligt än att mäsk- och knarktanten tog fel lampor trots att jag gav henne den gamla att jämföra med.
Någon bilelektriker på internet informerade nämligen någon annan som vid ett annat tillfälle haft samma fel på en annan, men likadan bil efter att ha bytt samma lampor som jag. Han hade säkert också litat på en annan människa. Det ska man aldrig göra. Människor är det värsta folkslaget.
Tydligen något med enkel eller dubbel glödtråd... Men det var å andra sidan en mänsklig bilelektriker som hävdade att det skulle finnas två sorters lampa och att den ena, alltså den som är fel, skulle kunna ställa till det på sättet jag (och den andra tjommen) har erfarit.
Så det bär emot att ta det tipset på allvar.
Nä, tacka vet jag djur. Dom skulle aldrig ge en fel lampa. Antagligen skulle dom inte ge en någon lampa alls ens om man bad dom om en, men det hade nästan varit bättre i det här fallet känner jag.
Dom ljuger inte heller. Djuren alltså. Det känns bra. Men å andra sidan säljer dom varken knark eller mäsk, så om jag inte vill vara nykter när jag byter lamporna nästa gång så måste jag nog besöka mäskonomen (see what i did there?) en gång till och kanske ta med mig dom där extra tjocka glasögonen och dubbelkolla att jag faktiskt får rätt lampa.
Ps. Det är svårare att byta lampor bak på en 996 än på en 9X4. Finns ingen matta att bara lossa och vika åt sidan.
Man måste lossa en 10mm bult som sitter under motorluckan för att kunna få ut hela lyktan. Bakom den vänstra lyktan ligger en vajer som fungerar som nödöppning av motorluckan om vajern från cupen skulle gå av. Nödvajern sitter alltså bakom lyktan, som man inte kan lossa utan att ha motorluckan öppen...
Antar att man förväntas slå sönder den. Och det känns ju väldigt bra då den kostar blott 7444kr att ersätta...
Skaffa en 911 sa dom. Det kommer bli kul!
Obs! Ingen har sagt så. Snarare tvärtom, nu när jag tänker efter. Har för mig att det lät något i stil med "köp inte en 911. Det kommer bli dyrt!".
Hatar folk så mycket. Speciellt när dom har rätt.
Ett gefla oskick. Ha fel om ni ska säga något, eljest låt bli, som det står i lilla Moseboken. Lilla, förresten? Bruna Moseboken?
Jaja. Skit samma. Vi har ju alltid Paris.
Tack för visat intresse.
Det kunde man ju ge sig f@n på.
På temat.
Jag befinner mig just nu i en religiös kris där jag ifrågasätter om jag verkligen är gud.
Det står nämligen i den där boken som skrevs till min (och min stötvis avlidne sons) ära, att gud, eventuellt jag alltså, skapade solen för att vaka över dagen och månen för att vaka över natten. Men det har jag inget minne av alls...
Minns däremot att jag noterade för någon vecka sedan att ena bakljuset på 996:an hade slocknat.
Så jag åkte till Biltema, sökte på mitt regnummer, blev informerad om vad jag skulle ha och köpte sedan fel lampa. Märk väl att jag köpte den som dom sa att jag skulle köpa, men det var fel lampa. Såklart.
Försökte sedan, med en dåres envishet montera den felaktiga lampan i en sockel som den inte alls passade i.
Det slog mig först efter att ha använt upp samtliga svordomar och några könsord att jag kanske skulle titta lite närmare på lampan som jag skulle byta ut och jämföra med den nya.
Sagt och gjort så tog jag fram ett par väldigt tjocka glasögon som jag stulit ifrån en gammal ta... som jag köpt på macken, menade jag, och synade dom båda lamporna i sömmarna.
Konstaterade snart att ingen av dom hade några sömmar, men att "knopparna", som bergis inte heter knoppar, som sitter på sidan av själva sockeln inte satt på samma ställen på den gamla och den nya.
Den gamla hade dom två knopparna på olika höjd och den nya hade två på samma höjd.
Fel lampa alltså.
Den gamla hade dessutom två rektangulära "kontaktytor" (som bergis inte heter så) på undersidan medan den nya bara hade en, som dessutom var rund.
Så, återigen, fel lampa.
Efter att för en sekund ha övervägt att slipa bort den ena knoppen och såga av den runda kontaktytan i botten och min ena fot, bestämde jag mig för att det nog var bättre både för bilen och min framtida arbetsförmåga att skaffa fram rätt lampa och låta foten sitta kvar längst ner på benet.
Sagt och gjort så åkte jag till min lokala Mekonomen där en tant förvarade lamporna bakom disk ihop med saffran, vapen och, gissar jag, olika sorters knark och hemkokad mäsk på dunk.
Den här kvinnan kan lampor (och knark) tänkte jag och lämnade bara över den gamla lampan till henne och bad om att få två nya av samma sort och fyra enheter knark och en liten dunk mäsk.
Det fick jag. Trodde jag iallafall. Vägde aldrig knarket och mäsken drack jag upp på vägen hem, men jag kände mig iallafall nöjd med inköpen.
Den nya lampan passade bättre, för att inte säga perfekt. Och när jag ändå var i farten tänkte jag att det var lika bra att byta på båda sidor.
Om en har gått så går nog den andra snart också, tänkte jag. Det gäller att använda njuren när man mekar, trots allt.
Bytte båda, monterade tillbaka, vred ljusvredet till rätt läge, lyssnade på ett svinjobbigt plingljud medan jag gick bak och konstaterade att båda bakljusen nu lyste igen. Därja! Biltema kan ju dra åt helfvete, men knarktanten på Mekonomen, hon kunde hon!
Jag har sedan dess bara kört dagtid och inte märkt något konstigt. Men så igår kväll var jag ute och buskörde lite av ingen anledning alls och tyckte att skyltarna jag passerade var ovanligt röda i backspegeln.
Jag noterade också att i princip alla som jag körde om verkade gefligt småaktiga och inte bländade av när jag körde om.
Jaja. Avundsjuka, såklart, tänkte jag. Jag menar, varför ha en jättesnabb bil om man inte tänker köra om folk?
Så det beteendet tänkte jag att ingen kunde ha synpunkter på. Nä, det var nog ren avundsjuka.
För det kan ju omöjligen ha varit att bakljusen lyste konstant som att jag stod på bromsen medan jag körde om dom i 16...eh.. 85km/h på 80-väg.
Nä, varför skulle någon ha några problem med det? Typisk svensk avundsjuka. Usch.
Men jag noterade vid hemkomst att det inte händer något med bakljusen när jag trampar på bromsen och vid närmare inspektion visade det sig att även det tredje bromsljuset som sitter på vingen (som säkert heter spoiler) också lyste konstant.
Märkte dock att något som händer när man bromsar hårt och svänger väldigt snävt i ganska så hög fart, är att läskburken som stod framför växelspaken, som jag glömt bort att jag ställt där, kunde välta ner på golvet och dess innehåll kunde rinna ut. Yey! Jag älskar verkligen att lära mig nya saker.
Med tanke på det där mörkret som jag nämnde tidigare i kombination med att det är natt och jag givetvis ligger och sover så valde jag att skjuta på felsökningen till morgondagen.
Tänker som vanligt att man ska utgå ifrån att det är hästar på ingång om man hör ljudet av hovar och att det antagligen inte är zebror. Så att något jag inte rört skulle ha gått sönder i samband med att jag bytte glödlampor känns spontant mindre troligt än att mäsk- och knarktanten tog fel lampor trots att jag gav henne den gamla att jämföra med.
Någon bilelektriker på internet informerade nämligen någon annan som vid ett annat tillfälle haft samma fel på en annan, men likadan bil efter att ha bytt samma lampor som jag. Han hade säkert också litat på en annan människa. Det ska man aldrig göra. Människor är det värsta folkslaget.
Tydligen något med enkel eller dubbel glödtråd... Men det var å andra sidan en mänsklig bilelektriker som hävdade att det skulle finnas två sorters lampa och att den ena, alltså den som är fel, skulle kunna ställa till det på sättet jag (och den andra tjommen) har erfarit.
Så det bär emot att ta det tipset på allvar.
Nä, tacka vet jag djur. Dom skulle aldrig ge en fel lampa. Antagligen skulle dom inte ge en någon lampa alls ens om man bad dom om en, men det hade nästan varit bättre i det här fallet känner jag.
Dom ljuger inte heller. Djuren alltså. Det känns bra. Men å andra sidan säljer dom varken knark eller mäsk, så om jag inte vill vara nykter när jag byter lamporna nästa gång så måste jag nog besöka mäskonomen (see what i did there?) en gång till och kanske ta med mig dom där extra tjocka glasögonen och dubbelkolla att jag faktiskt får rätt lampa.
Ps. Det är svårare att byta lampor bak på en 996 än på en 9X4. Finns ingen matta att bara lossa och vika åt sidan.
Man måste lossa en 10mm bult som sitter under motorluckan för att kunna få ut hela lyktan. Bakom den vänstra lyktan ligger en vajer som fungerar som nödöppning av motorluckan om vajern från cupen skulle gå av. Nödvajern sitter alltså bakom lyktan, som man inte kan lossa utan att ha motorluckan öppen...
Antar att man förväntas slå sönder den. Och det känns ju väldigt bra då den kostar blott 7444kr att ersätta...
Skaffa en 911 sa dom. Det kommer bli kul!
Obs! Ingen har sagt så. Snarare tvärtom, nu när jag tänker efter. Har för mig att det lät något i stil med "köp inte en 911. Det kommer bli dyrt!".
Hatar folk så mycket. Speciellt när dom har rätt.
Ett gefla oskick. Ha fel om ni ska säga något, eljest låt bli, som det står i lilla Moseboken. Lilla, förresten? Bruna Moseboken?
Jaja. Skit samma. Vi har ju alltid Paris.
Tack för visat intresse.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 516
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
m v h Henrik
m v h Henrik
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3949
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Så lite så!
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
mojo158
- Turbo-Poster
- Posts: 639
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Nu känner jag igen dig! Alltid lika roligt att läsa dina texter!
/Staffan
/Staffan
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3949
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Tackar!
Då bjuder jag väl på en till då.
Spoiler!
Det var en zebra som jag hörde ljudet av.
Det hände alltså till slut. Jag är lika chockad som jag utgår ifrån att ni är. Om inte mer! Den randiga gefeln visade sig till slut alltså. Vet inte hur många år jag har sagt att ljudet av hovar antagligen är hästar och inte zebror. Många är det. Känner fortfarande att det är det mest rimliga, men man ska kanske inte helt bortse från möjligheten att problemet man har framför sig kan bero på något oväntat. Iallafall ibland...
Snabb recap.
Jag bytte lampor till bromsljuset. Köpte fel lampa, köpte rätt lampa, trodde jag, och efter det lyste bromsljusen konstant.
Där någonstans lämnade jag er senast tror jag.
Vem orkar scrolla upp för att dubbelkolla? I den här ekonomin!? Nej, jag chansar hellre känner jag.
Jag åkte tillbaka till Mekonomen. Mest för att köpa mer mäsk, men även för att dubbelkolla att det var rätt sorts lampa jag fått med mig senast. Det var det inte. "Piggarna" var på olika höjd, som dom skulle. Men dom skulle sitta mitt emot varandra vilket dom inte gjorde. Dom var något snedställda på dom jag fått och monterat, så glad och förväntansfull i hågen och med en stor dunk mäsk körde jag hemåt igen med bromsljusen tända för att byta till rätt lampor och lösa problematiken.
Trodde jag ja.
För döm av min förvåning när det inte gjorde någon förbannad skillnad. Fortfarande samma problem. Problem som dessutom var märkliga.
Med bilen avstängd var lamporna släckta, vilket kändes bra, och dom tändes när jag trampade på bromsen, vilket också kändes bra.
Det kändes dock mindre bra att dom tändes så fort jag slog på tändningen. Det kändes inte ett dugg bra faktiskt.
Jag utgick givetvis från att det var på grund av något jag gjort. Vad är oddsen att något annat skulle gått sönder samtidigt som jag petade på något? Hovar, hästar och zebror och allt sånt, ni vet...
Så. Jag gjorde som jag alltid gjorde förr när något elektroniskt behövde felsökas; ringde till Bathory, såklart.
"Det där låter som jordfel" sa Sven med sitt sedvanliga lugn och trygghet i rösten.
Ok, sa jag. Det låter ju rimligt. Vad f@n gör jag åt det då?
"Kolla jordpunkterna".
Ok, vart sitter jordpunkterna då?! Och framförallt -hur ser som ut?
Jag är fruktansvärt dålig på att leta efter saker som jag inte vet hur dom ser ut. Kan stå och stirra på något utan att fatta att det är just det jag stirrar på som jag letar efter om jag inte fått en bild på det att jämföra med.
Ett annat elrelaterat fel hade uppkommit i samma veva som bromsljusproblemet. Larmet tycker att någon dörr/huv är öppen, så när jag larmar tutar bilen till lite snabbt. Men allt är stängt.
Efter lite efterforskning från Sven visade det sig att sensorn till motorluckan jordar på samma ställe som bakljusen, så det blev mer och mer troligt att det var något fel med en eller flera jordpunkter.
Efter ytterligare forskande och konsultation med Bathory kom vi fram till att jordpunkten jag sökte sitter inne i cupén. Rättare sagt någonstans bakom baksätet.
Det kändes rimligt att dom var taskiga med tanke på att jag haft en hel del fukt i bilen. Jag visste att det skulle bita mig i arslet till slut!
Så det var bara att börja riva ur inredningen. Sagt och gjort och efter mycket svett och vånda och många blommiga könsord kunde jag konstatera att det inte fanns någonting där det skulle finnas något. Eller, något fanns, men inte det jag sökte. Hittade två databoxar och en massa kablar, men inga jordpunkter.
Ytterligare samtal till Bathory ledde till att jag rev ut lite mer inredning och hittade till slut jordpunkten, som alltså sitter på fjäderbenstornet. Den såg inte så taskig ut som jag vid det här laget hade hoppats på. Märkligt känsla att bli besviken på att en jordpunkt såg frisk ut måste jag erkänna.
Jag tog isär och gjorde rent allt ändå, men hade vid det här laget inga större förhoppningar om att det skulle göra någon skillnad. Det gjorde det inte heller.
Mäsken var nu uppdrucken, vilket var synd, för i nästa steg rekommenderade Bathory att jag skulle gå vidare i felsökningen med det redskap/verktyg jag gillar minst. Vi pratar alltså om multimetern. Jag ryser bara jag skriver ordet.
Min ligger i garaget i Linköping. Jag och bilen var på norra Öland och på tal om avstånd så skulle jag dagen efter dessutom åka till tjejen i Eksjö.
Lånade en multimeter av en kompis, men gjorde ingen mätning där och då utan planerade att ta hjälp av tjejens granne, som jobbar som mek på Volvo i Nässjö, när jag hade landat där.
Men hur skulle jag ta mig dit utan att bli stannad, bötfälld och eventuellt stående längs vägen?
Det ser ju inte så bra ut att köra med bromsljusen tända 25 mil.
Överlade lite med mig själv (och hunden) och kom fram till att det nog skulle vara bättre att inte ha bromsljus alls på resan. Så jag lokaliserade säkringen och ryckte den. Problemet löst, tänkte jag och hade fel.
Jag har ju en automat. Säkringen till bromsljusen delas med brytaren vid pedalen och utan signal från den går det inte att dra spaken till D hur hårt jag än trycker ner bromspedalen eller drar i spaken. Kom på efteråt att jag eventuellt hade kunnat rycka säkringen efter att jag startat och lagt i D, men så långt tänkte jag inte där och då.
Så det var bara att göra korstecken och chansa. Jag tror inte att jag mött så många snutar i hela mitt liv, men jag tog mig fram till Eksjö med lika mycket pengar som jag åkte hemifrån med och utan att behöva ringa en bärgare. Mer tur än skicklighet vill jag påstå och inget jag skulle rekommendera.
Väl framme valde jag att trots min bottenlösa okunskap när det gäller att använda en multimeter göra ett försök att leta jordfel och med Bathory i telefonsupporten kunde vi konstatera att 996:an inte har något jordfel.
Nähä? Det var ju märkligt. Bra också, såklart. Men märkligt då det isåfall måste betyda att vi har att göra med en zebra.
Något annat måste alltså gått sönder i samband med att jag bytte lampor. Det låter inte sannolikt, men allt pekar i den riktningen.
Senare på kvällen körde jag in i grannens garage och parkerade på hans lyft.
Jag beskrev problemet och hans förslag var att kolla brytaren vid pedalen och han tog fram sin egen multimeter för att mäta på brytaren.
Men den kan det ju inte vara för den funkar ju när tändningen inte är på! Den funkar även när den inte sitter i sin hållare kan jag meddela. Men den funkar däremot inte när den sitter på plats och tändningen är påslagen. Oklart varför.
Förbannade zebra!
Ny brytare beställdes från Utzon och den levererades tlll Ica i Löttorp två dagar senare fredag 29/8 när jag fortfarande var kvar i Eksjö. Jag hade besiktingstid på måndagen 1/9, vilket var dagen efter sista besiktnigsdagen, såklart.
Så att få dit den nya brytaren var ganska så kritiskt för att kunna besiktiga bilen kan man säga. Vet uppriktigt inte vad dom skulle säga om konstanta bromsljus/inga bromsljus vid besiktningen. Har en känsla av att dom inte skulle bjuda på tårta iallafall, men ville verkligen inte få reda på det.
Inga bromsljus var det, ja. För nu när jag visste vad felet var så kunde jag faktiskt välja om jag ville att dom alltid skulle vara tända eller alltid släckta. Brytaren fungerade ju när den inte satt på plats.
Så när jag körde dom 25 milen tillbaka till Böda på söndagen, dagen före besiktningen, hade jag plockat ur brytaren ur sin hållare och silvertejpat den i släckt position. Lagen kräver ju inte belysning bak dagtid och i teorin kunde jag alltså i händelse av snuterier böja mig fram lite sobert och rycka bort tejpen för att simulera fungerande bromsljus om det skulle bli nödvändigt. Det blev det lyckligtvis inte.
Körde en mil med körförbud och hämtade ut den nya brytaren 12.53 på besiktnigsdagen, körde hem samma sträcka fast i motsatt riktning, fortfarande med körförbud, monterade och kalibrerade 20 minuter senare. Den fjädrande brytaren ska vara intryckt när bromsen inte är nedtryckt för att bromsljusen ska vara släckta (eller snarare lysa på halv effekt då dom även fungerar som positionsljus), så den måste ställas in så den ligger emot pedalen i "vilande position". Efter lite justering och allmänt svärande konstaterades glatt att allt fungerade som det skulle och två timmar senare rullade jag hem från besiktningen i Borgholm med blankt papper. Eller, nästan blankt iallafall. Jag saknade visst skyltbelysning och positionsljus.
Man kan säga att jag hade lite annat att tänka på inför besiktningen, så övrig belysning hade jag missat att kolla.
Jag var dessutom orolig för att jag skulle få nedslag på bromsarna då jag haft lite rostangrepp på skivorna som jag fått slipa bort med beläggen varje gång jag kört under några månaders tid, men det blev bara en "bra att veta" på dom. Planerar att byta skivor och belägg i vinter, men skönt att slippa få en ombesiktning och vara tvungen att göra det nu istället för när jag har tid/ork/lust, såklart.
Åkte förbi Mekonomen på vägen hem, köpte en ny dunk mäsk och tre enheter vanligt knark för att fira. Köpte även fler lampor. Dels till skyltbelysningen och positionsljusen, men när jag ändå var igång så köpte jag även nya H7:or till hel- och halvljuset för att ersätta dom blåtonade (
Skyltbelysningen är bytt men jag har fortfarande inte fixat dom andra lamporna. H7:orna och positionsljusen har blivit liggande för att jag inte riktigt har haft tid och lampan till bagageutrymmet visade sig att jag köpt helt i onödan.
Den gamla fungerade nämligen alldeles utmärkt. Den var bara inte inkopplad. Antagligen för att någon brytare är trasig, så den släcks inte när luckan stängs...
Mer elfel alltså. Kul! Verkligen kul. Jag gillar när saker brinner eller går av på mitten. Då är det iallafall tydligt vad som är fel. El är för svårt och luddigt för mig. Gefla trollkonst.
Ibland glömmer jag att jag kör en 26 år gammal Porsche 911 som bruksbil. Men med det perspektivet känns dom fel jag har ganska så hanterbara. Speciellt när det finns mäsk!
Hoppas att jag kan meka lite i vinter. Kommer ha tillgång till garage iallafall. Så förutsättningar finns.
Det som behöver åtgärdas är:
Byta dom obytta lamporna.
Byta skivor och belägg.
Byta olja till ny oanvänd olja.
Svetsa ljuddämpare som börjat rosta i en skarv. Nya kostar 17000kr/st, så det känns inte aktuellt att köpa nytt. Hoppas kunna göra jobbet med avgassystemet kvar i bilen, men jag har blivit besviken förr.
Måste, eller, måste och måste, men jag vill byta ut en gummidetalj i fronten som bagageluckan tätar mot och som tätar mot framlyktorna. Den är lite törr och spröd och kostar inte en halv årslön så en sådan ligger i korgen hos utzon i väntan på att beställas.
Lite lagom vinterpill känns det som.
På att göra-listan för framtiden finns även att byta dämpare fram, felsöka varför lampan i bagageutrymmet inte släcks, vilken dörr/huv som larmet tycker är öppen (tror inte att dom två hänger ihop då lampan inte varit inkopplad sålänge jag ägt bilen och larmet bara har tutat någon månad eller två) och att fixa ett nytt värmeelement till fittgri...eh förlåt mig, till sätesvärmen på förarsidan menade jag såklart, och att byta ut några lister för att få bort lite vindbrus.
Oklart hur intressant det här var. Men det blev ju iallafall långt. Alltid något. Kunde varit betydligt värre.
Och betydligt roligare känner jag nu...
Jag ber om ursäkt. Lovar att bättra mig.
Note to self: köp mer mäsk och knark.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- rydan
- S-Poster
- Posts: 149
- Joined: 2007-08-26 22:04:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm / Solna
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Hämtat ut lackstift i veckan, så idag har jag pluttat i ungefär en miljard stenskott och småskador. Utöver småskadorna fanns ett stort lacksläpp (typ halv kvadratdecimeter bortflagat) i fronten över positionsljuset som tidigare ägare målat på med nån lack som i alla fall påminner om bilens färg förutsatt att man släcker lyset i garaget först. Porsche borde börja erbjuda lackstift med roller istället för liten fjuttpensel som alternativ, det hade hjälpt att få det jämnt, men nu är det också målat. Blev väl inte jättebra om man granskar på nära håll, men det är rätt färg i alla fall...
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3949
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Det är något med mig och lampor.
Förra gången bytte jag en lampa i aktern och något annat gick sönder två meter därifrån.
Häromdagen bytte jag totalt fyra H7:or och två positionsljus i fören och efter att ha återinstallerat lyktorna så funkade inte helljuset på vänster sida.
Plockade ur lyktinsatsen igen och skiftade lamporna.
Fortfarande dött.
Satte tillbaka den gamla lampan. Samma resultat.
Efter att ha använt fem svordomar och tre könsord i tät följd insåg jag att plasten som håller kontaktstycket i bilen var spräckt och gjorde att själva kontakten flexade i nederkant och helt enkelt inte kopplade in kablarna som styr helljuset.
Den delen sitter givetvis fast i själva lykthållaren och trots att resten av paketet är helt intakt tvingades jag givetvis att köpa hela skiten.
Blev positivt överraskad när det visade sig att den delen kostade "bara" 1900kr. Citationstecknen sköter mycket av det tunga lyftandet i den meningen.
Det känns helt gefla sjukt att jag blivit så blasé av att äga en 911 att knappt två tusen spänn för en bit plast känns billigt.
Två tusen spänn kunde man ju få en något sånär fungerande 924 för 2011...
Men man ska kanske vara glad att det ens finns reservdelar att beställa till en snart 30 år gammal bil.
Filosofiska tankegångar lagar ju inga bilar, så det var bara att lätta på lädret och jag passade givetvis på att beställa lite annat smått och gott från Utzon när jag ändå var igång.
Nytt cupéfilter, några plastskruvar, några muttrar med gummi på och en ganska så bred gummidel som jag behövde skruvarna till.
Gummidelen sitter mellan framlyktorna och är till för att täta mellan kaross och lyktor och var efter 26 år på min bil en smula anfrätt och gjorde inte längre sitt jobb särskilt bra.
Häng kvar en halvtimme medans jag laddar ner en app för att förminska mina foton tillräckligt för att kunna ladda upp dom här.
Lyssna på lite musik sålänge vettja!
Välkommen tillbaka.
Appen heter "Photo resizer" och är gratis att använda.
Gummidelen som kostade en knapp tusenlapp: Hade lite strul med att få den på rätt plats då den gamla var så trasig att jag inte kunde se hur den nya skulle sitta baserat på den gamla. Tror att det blev rätt i slutänden iallafall...
Men sen var det den där förbannade lykthållaren.
Det kanske inte framgick tidigare, men det här skulle visa sig vara en källa till huvudvärk. Jag tror det iallafall. Jag hoppas att jag har fel, men jag får för mig att den delen är en vital del i den grundläggande fabriksinställningen för att lyktorna ska riktas åt rätt håll. Dom är nämligen inte bultade i karossen som man kunde önskat utan dom fäster med en gängstång som skruvas med invändig sexkant på ovansidan och med en stor räfflad mutter och en bricka på undersidan. Den kläms fast i en plåt och om jag inte är helt dum i huvudet, vilket inte kan uteslutas, så framstår det som att det finns en hel del justermån i det hela. Jag hade gärna sett att det inte fanns någon som helst justermån då det innebär att det finns potential för att det kan bli väldigt fel och ta väldigt lång tid att få rätt.
Så innan jag ens kunde ge mig på att ta bort den gamla spruckna så bestämde jag mig för att det antagligen var en bra idé att ta några mått som jag sedan dokumenterade.
Inte hundra procent, givetvis. Men bättre än inget... Där någonstans tog självförtroendet slut och jag valde att göra kväll.
Men jag tänker att sålänge jag kan matcha måtten så borde den nya delen hamna i ungefär samma vinkel som den gamla och förhoppningsvis har jag tänkt rätt. Håller ett öppet sinne inför möjligheten att jag tänkt fel och att allt jag gjort hittills varit helt i onödan och att allt hamnar på samma ställe oavsett hur man gör. Men jag har en gnagande känsla av att det det är viktigt att den nya delen hamnar på samma ställe och i samma vinkel som den gamla.
Och allt detta på grund av typ två centimeter plast som spruckit och sedermera försvunnit... För att dubbelkolla att det faktiskt var problemet så pregade jag dit några träbitar som höll kontakten på plats och då funkade helljuset.
Jag skulle egentligen kunna låta dom sitta och spara nästan 2000 spänn och en hel del huvudbry
Jag skulle även kunna ta loss innerskärmen och peta dit kontakten med lyktan på plats och spara nästan 2000 spänn och en hel del huvudbry.
Funderar uppriktigt på att byta alla lampor i lyktinsatsen och välja en av ovanstående alternativ och skicka tillbaka den nya hållaren, som om vi ska vara uppriktiga för en sekund är helt helt gefla orimligt dyr.
Jag tänker såhär:
Sålänge man inte rör lyktan så funkar det ju till nästa gång den måste plockas ur, vilket bör ta ganska så många år om jag byter allt, vilket jag i princip redan gjort. Bara lampan till blinkersen som inte är bytt...
Och den dagen är det ju bara att göra likadant igen.
Det är ju ingen utställningsbil jag har och det spelar ju krasst ingen roll om kontakterna glider ihop med lätthet eller kräver en träbit eller att man lossar några skruvar från innerskärmen (eller monterar bort sidoblinkersen för att kunna få in något långt och smalt att hålla emot med när lyktan sätta på plats).
Och för dom nästan 2000 kronorna skulle jag ju kunna köpa något annat som inte går att lösa med en träbit.
Tror nästan att jag har övertygat mig själv här.
Det får nog bli så.
Tack för stödet.
Förra gången bytte jag en lampa i aktern och något annat gick sönder två meter därifrån.
Häromdagen bytte jag totalt fyra H7:or och två positionsljus i fören och efter att ha återinstallerat lyktorna så funkade inte helljuset på vänster sida.
Plockade ur lyktinsatsen igen och skiftade lamporna.
Fortfarande dött.
Satte tillbaka den gamla lampan. Samma resultat.
Efter att ha använt fem svordomar och tre könsord i tät följd insåg jag att plasten som håller kontaktstycket i bilen var spräckt och gjorde att själva kontakten flexade i nederkant och helt enkelt inte kopplade in kablarna som styr helljuset.
Den delen sitter givetvis fast i själva lykthållaren och trots att resten av paketet är helt intakt tvingades jag givetvis att köpa hela skiten.
Blev positivt överraskad när det visade sig att den delen kostade "bara" 1900kr. Citationstecknen sköter mycket av det tunga lyftandet i den meningen.
Det känns helt gefla sjukt att jag blivit så blasé av att äga en 911 att knappt två tusen spänn för en bit plast känns billigt.
Två tusen spänn kunde man ju få en något sånär fungerande 924 för 2011...
Men man ska kanske vara glad att det ens finns reservdelar att beställa till en snart 30 år gammal bil.
Filosofiska tankegångar lagar ju inga bilar, så det var bara att lätta på lädret och jag passade givetvis på att beställa lite annat smått och gott från Utzon när jag ändå var igång.
Nytt cupéfilter, några plastskruvar, några muttrar med gummi på och en ganska så bred gummidel som jag behövde skruvarna till.
Gummidelen sitter mellan framlyktorna och är till för att täta mellan kaross och lyktor och var efter 26 år på min bil en smula anfrätt och gjorde inte längre sitt jobb särskilt bra.
Häng kvar en halvtimme medans jag laddar ner en app för att förminska mina foton tillräckligt för att kunna ladda upp dom här.
Lyssna på lite musik sålänge vettja!
Välkommen tillbaka.
Appen heter "Photo resizer" och är gratis att använda.
Gummidelen som kostade en knapp tusenlapp: Hade lite strul med att få den på rätt plats då den gamla var så trasig att jag inte kunde se hur den nya skulle sitta baserat på den gamla. Tror att det blev rätt i slutänden iallafall...
Men sen var det den där förbannade lykthållaren.
Det kanske inte framgick tidigare, men det här skulle visa sig vara en källa till huvudvärk. Jag tror det iallafall. Jag hoppas att jag har fel, men jag får för mig att den delen är en vital del i den grundläggande fabriksinställningen för att lyktorna ska riktas åt rätt håll. Dom är nämligen inte bultade i karossen som man kunde önskat utan dom fäster med en gängstång som skruvas med invändig sexkant på ovansidan och med en stor räfflad mutter och en bricka på undersidan. Den kläms fast i en plåt och om jag inte är helt dum i huvudet, vilket inte kan uteslutas, så framstår det som att det finns en hel del justermån i det hela. Jag hade gärna sett att det inte fanns någon som helst justermån då det innebär att det finns potential för att det kan bli väldigt fel och ta väldigt lång tid att få rätt.
Så innan jag ens kunde ge mig på att ta bort den gamla spruckna så bestämde jag mig för att det antagligen var en bra idé att ta några mått som jag sedan dokumenterade.
Inte hundra procent, givetvis. Men bättre än inget... Där någonstans tog självförtroendet slut och jag valde att göra kväll.
Men jag tänker att sålänge jag kan matcha måtten så borde den nya delen hamna i ungefär samma vinkel som den gamla och förhoppningsvis har jag tänkt rätt. Håller ett öppet sinne inför möjligheten att jag tänkt fel och att allt jag gjort hittills varit helt i onödan och att allt hamnar på samma ställe oavsett hur man gör. Men jag har en gnagande känsla av att det det är viktigt att den nya delen hamnar på samma ställe och i samma vinkel som den gamla.
Och allt detta på grund av typ två centimeter plast som spruckit och sedermera försvunnit... För att dubbelkolla att det faktiskt var problemet så pregade jag dit några träbitar som höll kontakten på plats och då funkade helljuset.
Jag skulle egentligen kunna låta dom sitta och spara nästan 2000 spänn och en hel del huvudbry
Jag skulle även kunna ta loss innerskärmen och peta dit kontakten med lyktan på plats och spara nästan 2000 spänn och en hel del huvudbry.
Funderar uppriktigt på att byta alla lampor i lyktinsatsen och välja en av ovanstående alternativ och skicka tillbaka den nya hållaren, som om vi ska vara uppriktiga för en sekund är helt helt gefla orimligt dyr.
Jag tänker såhär:
Sålänge man inte rör lyktan så funkar det ju till nästa gång den måste plockas ur, vilket bör ta ganska så många år om jag byter allt, vilket jag i princip redan gjort. Bara lampan till blinkersen som inte är bytt...
Och den dagen är det ju bara att göra likadant igen.
Det är ju ingen utställningsbil jag har och det spelar ju krasst ingen roll om kontakterna glider ihop med lätthet eller kräver en träbit eller att man lossar några skruvar från innerskärmen (eller monterar bort sidoblinkersen för att kunna få in något långt och smalt att hålla emot med när lyktan sätta på plats).
Och för dom nästan 2000 kronorna skulle jag ju kunna köpa något annat som inte går att lösa med en träbit.
Tror nästan att jag har övertygat mig själv här.
Det får nog bli så.
Tack för stödet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 516
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?
Om det går att fixa med en träbit går det sannolikt också fixa med en plastbit som skrivs ut på en 3D-skrivare. En sådan utskrift skulle nog se lite mer "original" ut. Jag börjar tappa räkningen på hur många detaljer till mina bilar (och annat som gräsklippare, garageportar och torkskåp) som jag har skrivit ut.
Principen brukar vara:
1) Mät med skjutmått
2) Cadda upp i ett cad-program
3) Skriv ut och se om det passar
4) Iterera ovanstående steg ungefär 8 gånger tills det blir bra.
Till bilar skriver jag numera oftast ut med PETG som tål de lite högre temperaturer som det kan bli i en kupe en solig sommardag. Ett tag skrev jag ut i ABS, men det är svårare att skriva ut i ABS eftersom det krymper när det svalnar vilket kan påverka både utskriftens mått och leda till sprickor i utskriften.
Det som motiverade mig att köpa min 3D-skrivare var just behovet att kunna skriva ut en ram till instrumentpanelen i min 928 för att hålla en stereo och knappen för varningsblinkers. Sen dess har det blivit många utskrifter. Därmed inte sagt att det där med 3D-skrivare är helt enkelt, de är allt annat än pålitliga och kräver emellanåt reparationer och mekande. Men det är som med allting annat, det skulle inte vara roligt om det vore lätt.
m v h Henrik
Principen brukar vara:
1) Mät med skjutmått
2) Cadda upp i ett cad-program
3) Skriv ut och se om det passar
4) Iterera ovanstående steg ungefär 8 gånger tills det blir bra.
Till bilar skriver jag numera oftast ut med PETG som tål de lite högre temperaturer som det kan bli i en kupe en solig sommardag. Ett tag skrev jag ut i ABS, men det är svårare att skriva ut i ABS eftersom det krymper när det svalnar vilket kan påverka både utskriftens mått och leda till sprickor i utskriften.
Det som motiverade mig att köpa min 3D-skrivare var just behovet att kunna skriva ut en ram till instrumentpanelen i min 928 för att hålla en stereo och knappen för varningsblinkers. Sen dess har det blivit många utskrifter. Därmed inte sagt att det där med 3D-skrivare är helt enkelt, de är allt annat än pålitliga och kräver emellanåt reparationer och mekande. Men det är som med allting annat, det skulle inte vara roligt om det vore lätt.
m v h Henrik
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]